• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SAS IC Biz class

Bizflyer

FinalCall.travel/no
Medlem
Satt her og surfet litt for å forberede meg til langtur på SAS Biz. Jeg ser at SAS har egen buffet i avdelingen hvor man kan forsyne seg med brus og snacks underveis.

De andre selskapene jeg har flydd med på biz har det bare vært å plinge, så blir det servert ved setet.

Det jeg da lurer på og som jeg ikke helt klarer å bestemme meg for er om det med buffeten er en fordel eller en ulempe? På den ene siden kan man forsyne seg når man måtte ønske det, men er det ikke flyvertinnenes jobb og drive en slik service når man har betalt en såpass høy pris for billetten? Er det for at ca'ene skal få mindre å gjøre så de kan ligge lenger å snorke?

Hva hvis man vil ha en alkoholholdig drikk underveis? Finnes det også på buffeten eller må man bestille det utenom?

På Thais economy de luxe setter de opp en buffet med alkoholholdig drikke bakerst på upper deck. Men man må gjerne bestille det man måtte ønske ved å trykke på plingeren.

Ja, jeg bare lurte på hva dere andre mener om saken!

BF:cool2

Up to you , Biz. På SAS er det også bare å plinge og du blir servert om du ønsker det.
Det finnes ikke alkoholholdig drikke på buffeten, men om du tar deg en benstrekk er det alltid en eller flere crew tilgjengelige i galley, slik at du også der får servert det du måtte ønske.
Selv synes jeg det er veldig greit med en slik buffet, selv om det også er en ganske fin frekvens på servering av drikke underveis på reisen slik at man kan sitte i ro og mak uten å måtte kalle på noen.

Man kan nok plinge også. Men fordelen med å gå til buffeten er at man får seg en liten gåtur.(selv om setene er behaglige så er det greit med litt blodomløp i blant, dessuten må man jo på do når man drikker) Jeg synes buffeten er genial, og ser på det som et supplement.

Det er også et utvalg av alkoholholdige drikker i buffeten, dog ikke fullt sortiment, men til gjenngjeld er det er skjokolade, kaker og espresso-/capuchinomaskin der.

Det finnes ikke alkoholholdig drikke på buffeten, men om du tar deg en benstrekk er det alltid en eller flere crew tilgjengelige i galley, slik at du også der får servert det du måtte ønske.

???, jeg mener da at det var øl og vin i buffeten da jeg fløy til EWR i Desember. Eller husker jeg kanskje feil og gikk litt surr i serveringen......:drunk:

Last edited:
Det skal være et utvalg av alkoholholdige drikker i buffeten. To typer vin, og i natt så jeg iallefall tre typer øl på boks mens jeg strakk på bena og tok en dobbel espresso. Tre typer fingersandwicher, div sjokolade, frukt m.m. Pluss at man kommer i snakk med folk.

Det skal være et utvalg av alkoholholdige drikker i buffeten. To typer vin, og i natt så jeg iallefall tre typer øl på boks mens jeg strakk på bena og tok en dobbel espresso. Tre typer fingersandwicher, div sjokolade, frukt m.m. Pluss at man kommer i snakk med folk.

I rest my case.. når jeg tenker meg godt om så ER det jo alkoholholdig drikke i buffeten :). Tydeligvis har jeg ikke frekvensen innstilt på slikt når jeg flyr langt ser det ut til. Da går det i vin og konjakk til maten, og deretter er det alkoholfritt med mye vann

Flott med buffet... Du rører på deg (bonus), du har flere valg (hvis du da ikke plinger for å få ca`enen til å komme med hele vogna) og det er litt i tråd med det skandinaviske - ringe på "tjeneren" er litt gått ut på dato.

Jeg har aldri reist på Busniess Class på SAS interkontinentalt, men for min del høres jo dette glimrende ut. Da slipper man å plinge på hver gang man vil ha noe, og terskelen både for å bevege seg og for å finne noe å drikke/spise senkes.

Dette høres litt ut som BA sitt Club Kitchen (tidl. Raid the larder), som jeg synes er et veldig fornuftig konsept. Mellom måltidene så settes det ut snacks, sandwicher etc slik at de som føler for det kan forsyne seg. BA har også øl/vin der. Det er uansett ingenting i veien med plinge etter FA, hvis det måtte være ønskelig.

Dette høres litt ut som BA sitt Club Kitchen (tidl. Raid the larder), som jeg synes er et veldig fornuftig konsept. Mellom måltidene så settes det ut snacks, sandwicher etc slik at de som føler for det kan forsyne seg. BA har også øl/vin der. Det er uansett ingenting i veien med plinge etter FA, hvis det måtte være ønskelig.

SK sin buffet som er ganske glimrende kan ikke helt sammenlignes med BA sin "Raid the larder". Sist jeg så BA sin variant var den en kurv med sjokolade og kjeks, ikke noe særlige variert.

-A

SK sin buffet som er ganske glimrende kan ikke helt sammenlignes med BA sin "Raid the larder". Sist jeg så BA sin variant var den en kurv med sjokolade og kjeks, ikke noe særlige variert.

-A

OK, har ikke sett SK sin buffet selv, men den har mer skikkelig mat å tilby hvis jeg forstår riktig. BA sin er ganske basic ja, det er mest snacks, drikke samt noe sandwicher, wraps, kaker. Uansett er det et fint konsept å ha. Synes den ble litt bedre på BA NGCW, hvor den nå heter Club Kitchen.

Club Kitchen: http://img411.imageshack.us/img411/7060/eb50e7e0jpgorigdi0.jpg

Fant et bilde i farten:

Picture_015.sized.jpg

Skillingsboller er det beste der! :)

-A

Og så har SAS skikkelig dass på Biz, plass nok til å ordne det meste i fred, og for de som skulle like slikt, så er det vel den eneste fly-dassen jeg har sett som kunne brukes til en "mile high orgy", men mindre man jobber på et kinesisk sirkus.

-A

Buffeten til SAS er meget bra, men skal man ha Champagne eller hvitvin trenger man hjelp av crewet da dette selvfølgelig står kaldt.

Back