SAS grounder Dash 8 efter nyt uheld

Hvordan står det til med de to flyene som hadde uhell i Ålborg og Vilnius? Er det snakk om write off for flyet i Ålborg, eller blir flyet fikset og satt tilbake i drift?
 
Väldigt bra av SAS att sätta upp denna informationssidan tycker jag:
http://www.sas.dk/da/Om-SAS-Danmark2/Trafikmeddelelser/Q400/

Intressant är att läsa:
Det er også korrekt, at der før havarierne har været flere problemer med Q400-flåden end med andre flytyper. De problemer, har SAS iværksat handlingsplaner for, og problemerne har ikke været af en karakter, der påvirkede flyenes luftdygtighedsbevis.

Gör ju inte direkt att man får mer tilltro till modellen när de offentligt går ut och säger att det är mer problem med Q400 än andra modeller, men bra ändå att de är ärliga!
 
Originally posted by paer
Gör ju inte direkt att man får mer tilltro till modellen när de offentligt går ut och säger att det är mer problem med Q400 än andra modeller, men bra ändå att de är ärliga!

Det är så dags nu! Bedrövligt. Den har ju varit ett sorgebarn från första dagen och det har SAS vetat om hela tiden men inte sagt något om offentligt.
 
Skulle likt å se en statistikk på hvor mye problemer SAS har hatt med de første flyene som kom fra fabrikken (som jo var de først flyene av type Q400), kontra de som har blitt levert senere. Tror nok de første flyene har hatt større problemer enn resten av Q400-flåten.

Hos WF sies det at Q400 faktisk har bedre driftskvalitet enn 103/311-flåten. Men det er vel kanskje en del av grunnen til at det er WF som "modder" SAS sine Q400 slik at de også skal få bedre driftskvalitet.
 
På Bombardiers Q400 hjemmeside, under customers testimonials sier SAS følgende:

“The aircraft (Q400) brings real value to us.”

Knut Solberg, President SAS Commuter.
Regional Airline World – May 2002


Kanskje en sannhet med modifikasjoner....:question:

Q400
 
http://www.nettavisen.no/verden/article1367568.ece

Liten videosnutt hvor man får se delen som har skapt problemer
 
Blir flyet som crashet på CPH reparert? Utifra bildene som gikk rundt så det ut som om det fikk ganske hard medfart.
 
Originally posted by DYflyer

Blir flyet som crashet på CPH reparert? Utifra bildene som gikk rundt så det ut som om det fikk ganske hard medfart.

For ett par uker siden ble det sagt at de regnet med å reparere det da skadene var mer "kosmetiske" enn strukturelle, men det har ikke vært noe nytt siden det.
 
Och nu inleder man en förundersökning i Sverige med misstanke om "framkallande av fara för annan"... :drunk: :drunk: :o
Den borde väl i så fall inledas mot Bombardier och inte SAS?! SAS har väl gjort allt de kunde göra? Och varför sker det i Sverige?!? Det är ju SAS DK det har drabbat och båda incidenterna rör ju danska flighter?!!
Har något liknande inletts i Danmark?

Här är pressmeddelandet i alla fall:
Förundersökning inledd avseende Q400 händelserna

Åklagare i Stockholm har meddelat SAS att en förundersökning har inletts
avseende misstanke om "framkallande av fara för annan".
Förundersökningen har sin grund i de händelser som inträffade den 9 och den 12
september i Aalborg respektive Vilnius och där SAS-plan av typ Q400 var
inblandade.
- Vi avvisar att det finns fog för åklagarens misstanke. Vi kommer naturligtvis
att samarbeta med åklagaren och förse honom med all adekvat information, säger
Hans Ollongren, kommunikationsdirektör i SAS.

http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/WOLReleaseFile.aspx?id=550678&fn=wkr0001.pdf

Public Prosecutor discontinues preliminary investigation of SAS

The Public Prosecutor in Stockholm has decided to discontinue the preliminary investigation regarding suspicions of the crime of "creating danger to another person" in conjunction with the SAS accidents involving Dash 8 Q400 aircraft in Aalborg and Vilnius on September 9, 2007 and September 12, 2007, respectively.

"It is gratifying and logical that the prosecutor has now established that SAS did not act incorrectly in conjunction with the Q400 accidents," says Mats Jansson, CEO of SAS.

The prosecutor commenced a preliminary investigation in September 2007 to establish whether SAS exposed its passengers and employees to danger by operating flights using Dash 8 Q400 aircraft. SAS has assisted the prosecutor in all respects in the work of the preliminary investigation so as to ensure clarity in this case.

"Both the Danish Accident Investigation Board and the aircraft manufacturer have previously stated that the cause of the two incidents in question was a design fault that could not have been detected by SAS's maintenance program as approved by the authorities," says Mats Jansson.


SAS Group Corporate Communications

For further information, please contact
Bertil Ternert, VP Corporate Communications, SAS Group, +46 8 797 2081

------------------------------------------------------------
This information was brought to you by Cision http://newsroom.cision.com The following files are available for download:
http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/WOLReleaseFile.aspx?id=798362&fn=wkr0003.pdf
 
Back
Top