SAS gjeninnfører business på shorthaul (ila 2025)

Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (ila 2025)

Fra opplisting av fordeler under Business: «Midtsetet er gratis på flygninger i Europa». Lost in translation?

Herlig! Samme som når bagasjerom på biler blir støvel (boot) og Sud'en tanner.
 
Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (ila 2025)

Fra opplisting av fordeler under Business: «Midtsetet er gratis på flygninger i Europa». Lost in translation?


Her har nok AI oversetteren tatt litt feil ja... Hehe.
 
Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (ila 2025)

Fra opplisting av fordeler under Business: «Midtsetet er gratis på flygninger i Europa». Lost in translation?
De glemte vist å fortelle at midtsete blir gratis MEN at du må dele den med andre.

Som du nevner: Trolig en AI oversettelse.
 
Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (ila 2025)

Kan det kalles 'business' med bare tomt sete i midten? Da jeg fløy Qatar Airways business class (A320) var det 2 seter på hver side av midtgangen og disse var brede og behagelige. Ikke sånne man kunne legge ned flatt men det gikk greit mtp at det bare var 4 timers flight.
 
Last edited:
Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (ila 2025)

Det kalles jo Biz hos selskapene de henter inspirasjonen fra og tilsvarende europiske selskaper.

SK må kunne bruke maskinene både på innenriks og charter. Enkelte 736 (og 738?) hadde vel kun 2 seter i bredden på de fremste rekkene når de var nye.
 
Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (ila 2025)

Kan det kalles 'business' med bare tomt sete i midten?

Du kan kalle det akkurat hva du vil, egentlig .. ;) Ordet Business er mer et begrep enn et navn, men har visse forventninger knyttet til seg.

Det er mange som kaller premiunklassen til Norse for business også.
 
Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (ila 2025)

Det er mange som kaller premiunklassen til Norse for business også.

Jeg fløy DY sin gamle Dreamliner business til LAS, med en gjeng som satt og skrålte over at de fløy First for første gang.
 
Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (ila 2025)

Jeg fløy DY sin gamle Dreamliner business til LAS, med en gjeng som satt og skrålte over at de fløy First for første gang.

"Vad herligt at flyga första klass"?
 
Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (ila 2025)

Det er mange som kaller premiunklassen til Norse for business også.


Er jo noen selskap som har alle 3 i konfigurasjonen, så åpenbart er ikke 'premium economy' det samme som business.
 
Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (ila 2025)

Det kalles jo Biz hos selskapene de henter inspirasjonen fra og tilsvarende europiske selskaper.

SK må kunne bruke maskinene både på innenriks og charter. Enkelte 736 (og 738?) hadde vel kun 2 seter i bredden på de fremste rekkene når de var nye.

Nå har jeg prøvd å friske opp hukommelsen samt kikket i en tidtabell fra 2001. I utgangspunktet mener jeg det var 3-3 i hele kabinen, men på de første radene kunne de justere setene slik at på venstre side ble midtsete mye mindre slik at det ble 2 seter på den siden. På høyre side var det 3 seter, men jeg mener at de kunne utvides slik at det ble noe mer armslag mellom setene enn ellers. Dette var på 737-600. Jeg er usikker på om 700 og 800 hadde denne løsningen. De kom jo litt etter 600. I tidtabellen er bare den vanlige 3-3 seteren tegnet inn. En eller annen plass i bakhodet så mener jeg å huske at det var noen 700 som var konfigurert i Europa variant med samme løsning som 737-600, men som sagt, jeg er langt fra sikker.
 
Last edited:
Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (ila 2025)

Hvor lenge denne 2+3 seatingen overlevde er jeg usikker på. Men det er vel sannsynlig at det ble skrotet en eller annen gang etter høsten 2001. Har noen gamle Travelbooks liggende selv som vel kanskje kan gi en fasit.

Men om jeg ikke husker helt feil så ble vel enkelte 736 levert med under 100 seter? Senere var det vel 120/123?

150 seters 738 husker jeg godt. Ble ikke disse maskinene så og si utelukkende benyttet på LHR?
 
Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (ila 2025)

Jeg fløy DY sin gamle Dreamliner business til LAS, med en gjeng som satt og skrålte over at de fløy First for første gang.

Ikke mange jeg kjenner som vet at det er forskjell på First og Business. Inkludert mange jeg kjenner som jobber på flyplass.
 
Re: SAS gjeninnfører business på shorthaul (ila 2025)

Hvor lenge denne 2+3 seatingen overlevde er jeg usikker på. Men det er vel sannsynlig at det ble skrotet en eller annen gang etter høsten 2001. Har noen gamle Travelbooks liggende selv som vel kanskje kan gi en fasit.

Men om jeg ikke husker helt feil så ble vel enkelte 736 levert med under 100 seter? Senere var det vel 120/123?

150 seters 738 husker jeg godt. Ble ikke disse maskinene så og si utelukkende benyttet på LHR?
Seten var fleksible så B-setet ble komprimert og A+C litt bredere pga at armlenene ble justert litt. På DEF ble det litt mer plass da den raden ble ekspandert noe. Første rad på economy hadde alltid A+C (som business) mens DEF var komprimert. Dette var for å få overgangen smooth så de kom frem med tralla. 2+3 ble avskaffet, men setene forble i flyene. Europa-versjonen av 800 hadde vel også noe større toalett (med vindu) fremme mellom første rad og døra.

BA hadde også denne configen lenge og marerittet var å få B-setet i Economy da det var veldig merkbart at det var noe mikk-makk med seteputen der.
 
Back
Top