Jeg betaler heller ekstra for å slippe OSL på hjemreiser fra utlandet.Business er business. EWR er lett nåbar via to andre gateways - og for mange nordmenn er ikke OSL den foretrukne gateway uansett. Spesielt ikke på hjemreisen.
Business er business. EWR er lett nåbar via to andre gateways - og for mange nordmenn er ikke OSL den foretrukne gateway uansett. Spesielt ikke på hjemreisen.
De fleste steder er lett nåbare via andre gateways enn OSL. Men nonstop er nå engang noe mange foretrekker.Business er business. EWR er lett nåbar via to andre gateways -
Det er nok mest her på forumet folk er så fintfølende, tror jeg ....![]()
Det er klart at business er business & at man kommer til NYC på andre vis (man kan fly via Paris, London, Amsterdam osv.).
Det står imidlertid i en viss kontrast til hva Mats Jansson sa i august i fjor, hvor han uttalte at "det er pinlig ikke å fly direkte til New York": http://www.nrk.no/nyheter/okonomi/1.7253230. Nå har de riktignok en direkterute som går tre-fire ganger i uken (dvs. i helgen). Nå trenger de ikke å være pinlig berørt lenger...?![]()
Det er nok mest her på forumet folk er så fintfølende, tror jeg ....![]()
men det er jo enkelte som har spådd at dette er første skritt for å både legge ned OSL-EWR og fjerne norsk CC på langdistanse.
SAS har lagt ned ruten flere ganger før, så hvorfor skulle det ikke skje igjen?Er det noen her som tar dette seriøst? Hvilken bedrift opererer på en sånn måte?
SAS har lagt ned ruten flere ganger før, så hvorfor skulle det ikke skje igjen?
Var ikke det som var poenget - spørsmålet var om folk tror at SAS ikke flyr tirsdag-torsdag om vinteren fordi de helst vil legge ned ruten og fordi de helst vil fjerne norsk personell på interkontinentale ruter.
Ja, det kan du si.
Jeg trodde SAS var ute etter å kapre de mest betalingsvillige passasjerene med en direkterute. Med et så dårlig tilbud som det blir til vinteren så vil kanskje en del av de holde seg til andre selskap?
.
Tanken er faktisk ikke så fjern, synes jeg.
Noe må man prioritere og det virker ganske naturlig i mine øyne at ARN (som "deler" 1,3 A330 i vinterhalvåret) blir prioritert foran OSL
Kjipt for OSL, men sånn er det å være minst viktig.
Ideelt er det ikke og burde sikkert for OSL og SK907 sin skyld vært løst annerledes, men er jo endel andre hensyn man skal ta, selv om det tydeligvis går utover selvfølelsen til endel nordmenn![]()
SAS har sagt og lever opp til at de starter opp ruter som er lønnsomme, og skal forbli lønnsomme. Det er ikke aktuelt å starte en rute for så å legge ned igjen etter kort tid. Dersom det skulle være slik at SAS ønsker Norske CC bort fra IC, hvorfor da starte opp en rute, med de kostnader det innebærer?
Det er fornuftig at SAS kun opererer de ruter de faktisk klarer å tjene penger på. Enn så lenge så er det vel ganske mange de taper penger på gitt årsresultatene, men man kan vel iallefall si at de bør prioritere sitt materiell slik at det gir best avkastning over tid.
Litt av utfordringen er vel at en rutes lønnsomhet er iallefall delvis en funksjon av hvordan den legges opp (når på døgnet den flys, hvilke dager, til hvilke flyplasser osv.). Noen vil kanskje hevde, med rette eller ikke, at gjennom å ha en rute til EWR fra OSL (som sin eneste IC rute fra OSL) som i vinterhalvåret kun er egnet til helgetrafikk så mister man muligens et svært viktig kundesegment. Jeg vil ikke bli overrasket om man en gang inn i fremtiden klager over yielden som ruten gir (for det har jo vært en etablert "sannhet" at trafikk fra Norge er low yield), men om så skjer så kan jo en av årsakene til det være at high yield passasjerene ikke finner avgangstidene interessante. Da blir det fort et spørsmål, gitt at SAS har svært få IC maskiner, om det kanskje ikke er bedre å bruke denne maskinen slik at en A340 frigis til bruk på Shanghai eller en annen high yield destinasjon.
Hva angår kostnader ved å starte opp OSL-EWR så er nok ikke disse alt for store all den tid både OSL og EWR er etablerte som destinasjoner for SAS. Det hadde vært mer kostbart om EWR var en ny SAS destinasjon. Noe koster det selvsagt, og noe penger har man fyrt avgårde som markedsføring, men de helt store summene er det nok ikke.
Litt av utfordringen er vel at en rutes lønnsomhet er iallefall delvis en funksjon av hvordan den legges opp (når på døgnet den flys, hvilke dager, til hvilke flyplasser osv.). Noen vil kanskje hevde, med rette eller ikke, at gjennom å ha en rute til EWR fra OSL (som sin eneste IC rute fra OSL) som i vinterhalvåret kun er egnet til helgetrafikk så mister man muligens et svært viktig kundesegment. Jeg vil ikke bli overrasket om man en gang inn i fremtiden klager over yielden som ruten gir (for det har jo vært en etablert "sannhet" at trafikk fra Norge er low yield), men om så skjer så kan jo en av årsakene til det være at high yield passasjerene ikke finner avgangstidene interessante.
For å ta det siste først, det å starte en intercont rute til/fra allerede etablerte stasjoner koster endel penger. Dette er nok penger man aldri ville brukt for å få fjernet en ansattgruppe fra en del av produksjonen.
Hvilke summer det er vet jeg ikke sikkert, men det er endel.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.