SAS gjenåpner OSL-NYC i 2011.

Re: SAS gjenåpner OSL-NYC i 2011.

Business er business. EWR er lett nåbar via to andre gateways - og for mange nordmenn er ikke OSL den foretrukne gateway uansett. Spesielt ikke på hjemreisen.

Business er business. EWR er lett nåbar via to andre gateways - og for mange nordmenn er ikke OSL den foretrukne gateway uansett. Spesielt ikke på hjemreisen.
Jeg betaler heller ekstra for å slippe OSL på hjemreiser fra utlandet.

Det er klart at business er business & at man kommer til NYC på andre vis (man kan fly via Paris, London, Amsterdam osv.). Det står imidlertid i en viss kontrast til hva Mats Jansson sa i august i fjor, hvor han uttalte at "det er pinlig ikke å fly direkte til New York": http://www.nrk.no/nyheter/okonomi/1.7253230. Nå har de riktignok en direkterute som går tre-fire ganger i uken (dvs. i helgen). Nå trenger de ikke å være pinlig berørt lenger...?;)

Det er nok mest her på forumet folk er så fintfølende, tror jeg .... ;)

Business er business. EWR er lett nåbar via to andre gateways -
De fleste steder er lett nåbare via andre gateways enn OSL. Men nonstop er nå engang noe mange foretrekker.
Skulle jeg reist onestop istedet for nonstop, er det lite trolig at jeg hadde valgt SAS.

Mitt sitat var fra Mats Jansson, og jeg tror ikke han er så ofte med i debattene her inne... Men det er jo en fin måte å degradere andres oppfatninger om saker & ting på....;)

Jeg vet ikke helt hvem som er mest fintfølende.
SAS fansen eller de som har kritiske anmerkninger til endel av det SAS gjør?

Det er klart at business er business & at man kommer til NYC på andre vis (man kan fly via Paris, London, Amsterdam osv.).

Ikke minst kan man fly direkte med United den ene veien og direkte med SAS den andre veien. Man kan også fly via København og Stockholm en vei - og kanskje direkte den andre. Totalt sett et ganske bra tilbud, synes jeg.

Det står imidlertid i en viss kontrast til hva Mats Jansson sa i august i fjor, hvor han uttalte at "det er pinlig ikke å fly direkte til New York": http://www.nrk.no/nyheter/okonomi/1.7253230. Nå har de riktignok en direkterute som går tre-fire ganger i uken (dvs. i helgen). Nå trenger de ikke å være pinlig berørt lenger...?;)

SAS har utkvitert og innfridd det Jansson sa. De flyr direkte i sommerprogrammet hver dag - og fire dager i uken om vinteren ettersom trafikken mellom Norge og USA halvveres i vinterhalvåret. Hvorfor gjøre dette til noe negativt når de ikke engang har hatt daglige flyvninger siden 2001? I 2003-2004 gikk ruten tre ganger i uken. Synes ikke dette står i kontrast til uttalelsene hans i det hele tatt.

Last edited:

Ja, det kan du si.
Jeg trodde SAS var ute etter å kapre de mest betalingsvillige passasjerene med en direkterute. Med et så dårlig tilbud som det blir til vinteren så vil kanskje en del av de holde seg til andre selskap?

Jeg vet i alle fall det, at hvis jeg dro til NYC en gang eller to i mnd og likevel måtte mellomlande i Europa på vei hjem, så reisen hadde det IKKE blitt med SAS via ARN/CPH.
F.eks. har både BA og LX et produkt og frekvenser som er såpass overlegne at bare en non-stop er konkurransedyktig. Alternativet er jo selvsagt United, men ikke alle får plass i en 757.

Det blir spennende å følge utviklingen, men det er jo enkelte som har spådd at dette er første skritt for å både legge ned OSL-EWR og fjerne norsk CC på langdistanse.

men det er jo enkelte som har spådd at dette er første skritt for å både legge ned OSL-EWR og fjerne norsk CC på langdistanse.

Er det noen her som tar dette seriøst? Hvilken bedrift opererer på en sånn måte?

SAS har lagt ned ruten flere ganger før, så hvorfor skulle det ikke skje igjen?

Var ikke det som var poenget - spørsmålet var om folk tror at SAS ikke flyr tirsdag-torsdag om vinteren fordi de helst vil legge ned ruten og fordi de helst vil fjerne norsk personell på interkontinentale ruter.

Var ikke det som var poenget - spørsmålet var om folk tror at SAS ikke flyr tirsdag-torsdag om vinteren fordi de helst vil legge ned ruten og fordi de helst vil fjerne norsk personell på interkontinentale ruter.

Tanken er faktisk ikke så fjern, synes jeg.

Ja, det kan du si.
Jeg trodde SAS var ute etter å kapre de mest betalingsvillige passasjerene med en direkterute. Med et så dårlig tilbud som det blir til vinteren så vil kanskje en del av de holde seg til andre selskap?

.

Dårlig tilbud er dine ord. SK903 (ARN) går heller ikke daglig i vinter. Midtuketrafikken om vinteren er dessuten laber, så det er en svært god grunn til at det er dårligere tilbud disse dagene.

SAS fløy heller ikke daglig på vinteren da 907 gikk fra FBU. 901 gikk vel daglig fra GEN, men den var alltid i kombinasjon med en annen by.

SA har heller ikke nok fly til å klare daglig produksjon på vinteren.

Tanken er faktisk ikke så fjern, synes jeg.

Det er en av tidenes dummeste kommentarer, og viser at du og mange andre enten ikke vil innse, eller forstå at SAS i dag er et helt annet selskap en for 2-3 år siden.

Men siden dette er noe du åpenbart mener.
Hvorfor skulle SAS ønske dette?
Hvorfor er ikke tanken ikke så fjern?

SAS har sagt og lever opp til at de starter opp ruter som er lønnsomme, og skal forbli lønnsomme. Det er ikke aktuelt å starte en rute for så å legge ned igjen etter kort tid. Dersom det skulle være slik at SAS ønsker Norske CC bort fra IC, hvorfor da starte opp en rute, med de kostnader det innebærer?

Noe må man prioritere og det virker ganske naturlig i mine øyne at ARN (som "deler" 1,3 A330 i vinterhalvåret) blir prioritert foran OSL

Kjipt for OSL, men sånn er det å være minst viktig.

Ideelt er det ikke og burde sikkert for OSL og SK907 sin skyld vært løst annerledes, men er jo endel andre hensyn man skal ta, selv om det tydeligvis går utover selvfølelsen til endel nordmenn :p

Så det du sier her er at SAS mener OSL er minst viktig? Dette beviser nok en gang at OSL blir nedprioritert, dessverre.

SAS har sagt og lever opp til at de starter opp ruter som er lønnsomme, og skal forbli lønnsomme. Det er ikke aktuelt å starte en rute for så å legge ned igjen etter kort tid. Dersom det skulle være slik at SAS ønsker Norske CC bort fra IC, hvorfor da starte opp en rute, med de kostnader det innebærer?

Det er fornuftig at SAS kun opererer de ruter de faktisk klarer å tjene penger på. Enn så lenge så er det vel ganske mange de taper penger på gitt årsresultatene, men man kan vel iallefall si at de bør prioritere sitt materiell slik at det gir best avkastning over tid.

Litt av utfordringen er vel at en rutes lønnsomhet er iallefall delvis en funksjon av hvordan den legges opp (når på døgnet den flys, hvilke dager, til hvilke flyplasser osv.). Noen vil kanskje hevde, med rette eller ikke, at gjennom å ha en rute til EWR fra OSL (som sin eneste IC rute fra OSL) som i vinterhalvåret kun er egnet til helgetrafikk så mister man muligens et svært viktig kundesegment. Jeg vil ikke bli overrasket om man en gang inn i fremtiden klager over yielden som ruten gir (for det har jo vært en etablert "sannhet" at trafikk fra Norge er low yield), men om så skjer så kan jo en av årsakene til det være at high yield passasjerene ikke finner avgangstidene interessante. Da blir det fort et spørsmål, gitt at SAS har svært få IC maskiner, om det kanskje ikke er bedre å bruke denne maskinen slik at en A340 frigis til bruk på Shanghai eller en annen high yield destinasjon.

Hva angår kostnader ved å starte opp OSL-EWR så er nok ikke disse alt for store all den tid både OSL og EWR er etablerte som destinasjoner for SAS. Det hadde vært mer kostbart om EWR var en ny SAS destinasjon. Noe koster det selvsagt, og noe penger har man fyrt avgårde som markedsføring, men de helt store summene er det nok ikke.

Det er fornuftig at SAS kun opererer de ruter de faktisk klarer å tjene penger på. Enn så lenge så er det vel ganske mange de taper penger på gitt årsresultatene, men man kan vel iallefall si at de bør prioritere sitt materiell slik at det gir best avkastning over tid.

Litt av utfordringen er vel at en rutes lønnsomhet er iallefall delvis en funksjon av hvordan den legges opp (når på døgnet den flys, hvilke dager, til hvilke flyplasser osv.). Noen vil kanskje hevde, med rette eller ikke, at gjennom å ha en rute til EWR fra OSL (som sin eneste IC rute fra OSL) som i vinterhalvåret kun er egnet til helgetrafikk så mister man muligens et svært viktig kundesegment. Jeg vil ikke bli overrasket om man en gang inn i fremtiden klager over yielden som ruten gir (for det har jo vært en etablert "sannhet" at trafikk fra Norge er low yield), men om så skjer så kan jo en av årsakene til det være at high yield passasjerene ikke finner avgangstidene interessante. Da blir det fort et spørsmål, gitt at SAS har svært få IC maskiner, om det kanskje ikke er bedre å bruke denne maskinen slik at en A340 frigis til bruk på Shanghai eller en annen high yield destinasjon.

Hva angår kostnader ved å starte opp OSL-EWR så er nok ikke disse alt for store all den tid både OSL og EWR er etablerte som destinasjoner for SAS. Det hadde vært mer kostbart om EWR var en ny SAS destinasjon. Noe koster det selvsagt, og noe penger har man fyrt avgårde som markedsføring, men de helt store summene er det nok ikke.

For å ta det siste først, det å starte en intercont rute til/fra allerede etablerte stasjoner koster endel penger. Dette er nok penger man aldri ville brukt for å få fjernet en ansattgruppe fra en del av produksjonen.
Hvilke summer det er vet jeg ikke sikkert, men det er endel.

Når det gjelder type pax på ulike dager, så kan man allerede i dag se hvilke dager som business klasse er mest fylt opp. Jeg sitter ikke på faktiske tall, men fra min erfaring fra det jeg til nå har fløyet synes jeg man kanskje burde byttet lørdag med onsdag, ellers helt topp. At det Norske markedet er mye low yield er helt klart.

Det er også som du selv sier, man må se hvor maskinene kan benyttes på best mulig måte i hele rutenettet. Men som sagt, kun onsdagen jeg stusser på. Ellers har jeg tro på dette. Glem heller ikke cargo. Viktig og lønnsomt.

Litt av utfordringen er vel at en rutes lønnsomhet er iallefall delvis en funksjon av hvordan den legges opp (når på døgnet den flys, hvilke dager, til hvilke flyplasser osv.). Noen vil kanskje hevde, med rette eller ikke, at gjennom å ha en rute til EWR fra OSL (som sin eneste IC rute fra OSL) som i vinterhalvåret kun er egnet til helgetrafikk så mister man muligens et svært viktig kundesegment. Jeg vil ikke bli overrasket om man en gang inn i fremtiden klager over yielden som ruten gir (for det har jo vært en etablert "sannhet" at trafikk fra Norge er low yield), men om så skjer så kan jo en av årsakene til det være at high yield passasjerene ikke finner avgangstidene interessante.

Dette var akkurat det jeg siktet til lenger opp i tråden.
Skal man på forretningsreise fra Østlandet til NYC som innebærer en dag jobbing på destinasjonen, har man veldig få muligheter dersom man vil velge SAS nonstop. Vestover søndag og tilbake mandag kveld. For trafikk andre veien så blir det umulig!
SAS legger godt til rette for å få lav yield på denne ruta, og deretter legge den ned. En schedule med x24 eller x246 hadde vært noe helt annet.
Når jeg ser på tilgjengelighet for neste uke, så er det mandag og fredag det er fullest foran vestover. Østover er det onsdag, torsdag og søndag som er fullest.

Last edited:

For å ta det siste først, det å starte en intercont rute til/fra allerede etablerte stasjoner koster endel penger. Dette er nok penger man aldri ville brukt for å få fjernet en ansattgruppe fra en del av produksjonen.
Hvilke summer det er vet jeg ikke sikkert, men det er endel.

Det jeg hører er iallefall at dette ikke er snakk om nevneverdige summer det er snakk om. Salgsapparatet er på plass, handlingen er på plass, merkevaren er etablert, men man trenger å gjøre kundene oppmerksomme på en ny rute. Jeg vet ikke hvilke faktorer som skulle resultere i de helt store kostnadene.

Back