SAS gjenåpner OSL-NYC i 2011.

Re: SAS gjenåpner OSL-NYC i 2011.

SK907 landet kl 13:02 etter en flytid på 8 timer og 5 minutt
CO039 landet kl 13:36 etter en flytid på 8 timer og 17 minutt

Siden jeg skal fly med SK til New York i mai, var jeg interessert i akkurat dette, og Newark Liberty Int airport hadde noen andre tider enn det du oppgir;

SK 7 t 45 min, og Co landet ca 1 time etter SK, men tok av 20 min etter SK fra OSL.

Hva er egentlig korrekt?

Last edited by a moderator:

Sier vel nettopp litt om forskjellen på SK og DY det. :stir

Jada... :rolleyes:

Sier kanskje like mye om urealistke forventninger (krav?) fra enkelte?
Tråden handler forøvrig om SAS og EWR så jeg skjønner helt hvorfor dette blir tatt opp.

Flott at OSL har fått en ny oversjøisk rute. Lykke til SAS!

Forresten flott artikkel i Aftenposten i dag om kapteinen som hadde sin site tur med den på mandag...

Og Shanghai er even tegnet inn i Scanorama. Fint med klare beskjeder om ruter - men at OSL kom tilbake er jo fantastisk.

Jeg synes å ha hørt at SFO var tegnet inn på rutekartet på et tidspunkt, men kan ikke huske å ha sett det ved selvsyn.

Jeg synes å ha hørt at SFO var tegnet inn på rutekartet på et tidspunkt, men kan ikke huske å ha sett det ved selvsyn.

Det stemmer. Den sto der på kartet ganske lenge etter at den var kansellert.

Tror ni 907/908 kommer flygas med Airbus A340-300 någon gång?
SK 903/904 eller 945/946 som bägge är A330-300 linjer verkar flygas med A340-300 åtminnstonne någon gång varje månad.

Tror ni 907/908 kommer flygas med Airbus A340-300 någon gång?
SK 903/904 eller 945/946 som bägge är A330-300 linjer verkar flygas med A340-300 åtminnstonne någon gång varje månad.
Ja, muligens vil A343 vil nok dukke opp en gang i blant, siden de går i rotasjon.
Men hovedsaklig blir det A330.

Ja, muligens vil A343 vil nok dukke opp en gang i blant, siden de går i rotasjon.
Men hovedsaklig blir det A330.

Nå kjenner jeg ikke så godt til hvordan praksisen er i luftfarten mht. "typekurs på materiellet", er det slik at om man er opplært i å føre Airbusmaskiner så kan man ratte samtidlige maskiner fra produsenten?

Nå kjenner jeg ikke så godt til hvordan praksisen er i luftfarten mht. "typekurs på materiellet", er det slik at om man er opplært i å føre Airbusmaskiner så kan man ratte samtidlige maskiner fra produsenten?

Nei. Flyr du A330 så kan du fly A340, men du må ta ett kurs som gjør deg kjent med de få forskjellene det er å fly 4-motors. Kurset er derimot ikke på mange timene og sikkert ikke så fryktelig dyrt.

Airbus har derimot såpass like systemer og cockpiter at det å fly en A319 en dag og en A330 eller A340 en annen dag ikke utgjør veldig store forskjeller annet enn størrelsesmessig. Det er en del andre systemer på A330/340 som fueldump systemer etc. men med noen kurs så skal du med letthet kunne "ratte" store og små modeller fra Airbus. Å gå fra en 737 til en 777 er en litt mer møysommelig prosess, pga større forskjeller cockpit til cockpit.

Les mer hos Airbus: http://www.airbus.com/innovation/proven-concepts/in-design/commonality/

"ny" maskin rotert inn nå med at det er LN-RKH som kommer som SK908 i dag

Noen som kommer med trip report fra SK OSL-EWR snart?

Både Business, Economy Extra og Economy av interesse

Nettopp kommet tilbake fra New York med SK 907/908, og er storfornøyd med begge turene! Godt å ha ruten tilbake, omsider! Stinn brakke begge veier, og kan røpe at det var godt belegg på business og extra, og ikke bare oppgraderte economy passasjerer for å fylle tomme seter foran i bussen ;)

Back