Re: SAS gjenåpner OSL-NYC i 2011.
Men hvor mange pax på EWR-OSL starter deres rejse i Vestindien eller Mellemamerika?
Kunne være interessant at se %'er for hvor CO-kunderne begynder rejsen, når de benytter EWR-OSL-EWR.
Vestindia og Mellom-Amerika er først og fremst som 1-stop ferie/forretnings-destinasjon fra OSL.
Kundemassen som CO har i USA og spesielt NYC er enorm. Bare i NY-området bor det mange flere enn i hele Skandinavia til sammen, og langt flere av disse er loyale mot CO enn SK. Hvor mange i NY har egentlig hørt om SAS??
CO har veldig mange 1-stop destinasjoner fra USA og Canada til Norge, der mange av passasjerene er OP-medlemmer. Jeg tror få av disse velger å fly en leg med CO og SAS over dammen til OSL, hvis ikke prisen blir mye lavere (og det blir den helt sikkert ikke)
CO hele veien er, og vil fremdeles være, førstevalget for veldig mange når de skal fra OSL til Vest-India og Mellom-Amerika (og andre veien), og det samme gjelder NYC, resten av USA og Canada, samme hva SAS finner på.
CO klarer sikkert å fylle to 752 pr dag i sommerhalvåret!
SAS får satse på lokalpax mellom de to byene, samt Norge-NYC og en del OSL-Nord/Mellom-Amerika.
Nå må du ikke se deg blind på bare et par ord, men se helheten. Mange bekker små, vet du ... Og han glemte Sør-Amerika og Canada,
Jeg glemte Canada, men Sør-Amerika utelot jeg med vilje. CO har minimalt med nonstop til Sør-Amerika fra EWR. Skal man til eller fra Sør-Amerika fra Norden, så finnes det mye enklere og kortere måter å reise på enn via EWR (LHR, FRA, MAD, CDG osv). 2-stop via IAH og EWR tror jeg også blir lite benyttet.
Beklager den lille avsporingen.