SAS gjenåpner OSL-NYC i 2011.

Re: SAS gjenåpner OSL-NYC i 2011.

Her er det først og fremst hvilke slots man får på EWR som bestemmer avgangstidspunktet fra OSL.
Dessuten, så har man staff som jobber kun halv stilling på EWR. Da gir det seg nesten automatisk at man vil bruke disse samtidig med CPH og ARN-rutene. En OSL-rute på tidspunkter senere eller tidligere vil kreve ytterligere personer eller at man går over til hel stilling. Det vil koste penger.

Typisk at dette kommer når jeg har flyttet til Bergen, men grattis til Oslo. Nå må SAS bare følge BA og kutte ut denne 25% non-sensen.

Hadde jo vært fint om SAS spredde alle EWR flyvingen utover dagen, og kanskje kjørte SK901 fra Oslo. Ser imidlertid poenget med de ansatte på EWR.

har noen peiling på hvor mye norsk ic crew som fortsatt finnes ? vil denne ruten betjenes av nordmenn, eller kommer danskene til å klare å lure inn noen. er det sannsynelig norge kommer til å trene flere til ic crew poolen ?

mulig jeg som gjør noe feil, men jeg prøver å søke på priser på avreise midten av april, men får kun resultater med 1 stopp.. Ikke lagt inn i søkemotoren enda eller? tenkte jo at dette er en god anledning til å ta jomfrudommen på New-York for min del :-) og beklager hvis dette oppfattes som OT :-)

OSLEWR SK907 11.10-16.15
EWROSL SK908 19.10-08.35

Kommer opp på amadeus.net

Fant priser fra OSL utreise 2apr hjemreise 6apr for 4250,- isted - uten stopp.

får opp ruta på tidatbellen på sas.no, men ikke på resultater ved søk på billetter.. jaja, får det nok til.

har noen peiling på hvor mye norsk ic crew som fortsatt finnes ? vil denne ruten betjenes av nordmenn, eller kommer danskene til å klare å lure inn noen. er det sannsynelig norge kommer til å trene flere til ic crew poolen ?

Har selv tænkt på det samme.

Der er vel stadig en del norsk crew som idag flyver ud af CPH, mens svenskerne udelukkende flyver ud af ARN (ihvertfald når vi taler kabinen). Vil de norske fremover skulle flyve denne fra OSL og ikke fra CPH - eller vil de skulle flyve begge steder?

I mine øjne var det jo en meget god "undskyldning" for at få afskaffet 3-2-2 aftalen, så nordmænd flyver ud af OSL, svenskere ud af ARN og danskere ud af CPH.

Nogen der ved hvad der er planen?

SAS har jo som bekendt en A340 ude som leje fly os et andet selskab.
Undertegnede så gerne at dette fly, når det skal males om, kom i SAS Retro DC8-63 bemaling. Bare for at fejre de 2 "nye" destinationer.
SAS burde jo have et slogan som hed "fly with the Vikings" især nu da alle 3 lande beflyves fra EWR.
Er overbevist om at en A340 ville se fantastisk ud i både " Viking og Stripes" bemaling.
Er der nogle der kunne lave en sådan model ???
Hilsen
Ole

Dette støttes. hadde vært fantastisk å se!!
SAS har jo som bekendt en A340 ude som leje fly os et andet selskab.
Undertegnede så gerne at dette fly, når det skal males om, kom i SAS Retro DC8-63 bemaling. Bare for at fejre de 2 "nye" destinationer.
SAS burde jo have et slogan som hed "fly with the Vikings" især nu da alle 3 lande beflyves fra EWR.
Er overbevist om at en A340 ville se fantastisk ud i både " Viking og Stripes" bemaling.
Er der nogle der kunne lave en sådan model ???
Hilsen
Ole

Da får vel jeg blande meg inn i "være negativ klubben", sånn får å skape litt balanse. Dette endrer absolutt ingenting for en fra BGO i forhold til å fly CO. Fortsatt må en gjennom samme møllen på OSL ved hjemreise. Dette blir det pris og avgangstider som avgjør, men hvis jeg skal fly SAS, så gjør jeg det heller via CPH.

Har selv tænkt på det samme.

Der er vel stadig en del norsk crew som idag flyver ud af CPH, mens svenskerne udelukkende flyver ud af ARN (ihvertfald når vi taler kabinen). Vil de norske fremover skulle flyve denne fra OSL og ikke fra CPH - eller vil de skulle flyve begge steder?

I mine øjne var det jo en meget god "undskyldning" for at få afskaffet 3-2-2 aftalen, så nordmænd flyver ud af OSL, svenskere ud af ARN og danskere ud af CPH.

Nogen der ved hvad der er planen?

Jeg har inntrykk av at det fortsatt er en del norske crewmedlemmer som flyr IC, og disse har vel gjerne vært med en stund. Hadde ihvertfall nesten bare norske kabinansatte fra EWR til CPH i C i, da jeg var passasjer 20. juni i år. Satt også ved siden av en norsk pilot på SK455 på lørdag, og han skulle fly CPH-IAD.

Forøvrig har jeg omsider fått ut fingern og registrert meg som bruker på forumet, etter å ha vært leser i lang tid. En flott dag å joine Scanair på! Får håpe rutene SAS annonserer går bra!

Last edited:

Jeg har inntrykk av at det fortsatt er en del norske crewmedlemmer som flyr IC, og disse har vel gjerne vært med en stund. Hadde ihvertfall nesten bare norske kabinansatte fra EWR til CPH i C i juni. Satt også ved siden av en norsk pilot på SK455 på lørdag, og han skulle fly CPH-IAD.

Forøvrig har jeg omsider fått ut fingern og registrert meg som bruker på forumet, etter å ha vært leser i lang tid. En flott dag å joine Scanair på! Får håpe rutene SAS annonserer går bra!

Velkommen til Forum :)

Der er vel som udgangspunkt stadig 2 norske CC på alle IC-flyvningerne fra CPH, mens resten er danske (med undtagelse af Kina og Japan, hvor der også er 2 lokal-crew med). Flightdeck har vel fælles-liste for hele norden, så det er senioritet der afgør, hvem der bliver tjekket ud til A330/A340. Hvordan det er med norske CC fra ARN ved jeg ikke.

Som nævnt ville det i mine øjne være oplagt at lade norsk CC flyve OSL-EWR og så stoppe med at flyve ud af CPH. Selvom 3-2-2 aftalen ikke koster SAS i nærheden af hvad den gjorde tidligere og der er åbnet op for produktion dagen før, så vil det vel uanset spare en masse passive overførsler.

OSLEWR SK907 11.10-16.15
EWROSL SK908 19.10-08.35

Kommer opp på amadeus.net

Fillern, skulle gjerne sett tidligere eller senere utreise. Nå havner man vel midt i den verste imigrasjonskøen...

Hvor er "I Like"-knappen :)

Her:
Like.png
:colgate:

For en gledens dag! Jeg handlet en SAS A330 i 1:200 skala idag, også kommer jeg på pcen å leser denne gledlige nyheten hvor en A330 skal begynne å fly fra OSL til USA. For en bra combo! :p Og viktigst idag er vell det som hender i Chile... :D Men denne ruten skal prøves! :)

Men jeg må si jeg merker en amper stemning her inne SAS vs DY IC... :angry:

Back