SAS gjenåpner OSL-NYC i 2011.

Re: SAS gjenåpner OSL-NYC i 2011.

Hva skjer på Egertorget?

SAS feirer startup av OSL-EWR ruten! ;)
Om du har et stort eple kan du ta den med deg, så måler de den og du kan vinne bilett til "The Big Apple" (New York) :)
Men vet ikke om de har tatt kvelden nå da.

Btw, hvorfor velger SAS å fly til EWR og ikke Kennedy?

SAS feirer startup av OSL-EWR ruten! ;)
Om du har et stort eple kan du ta den med deg, så måler de den og du kan vinne bilett til "The Big Apple" (New York) :)
Men vet ikke om de har tatt kvelden nå da.

Btw, hvorfor velger SAS å fly til EWR og ikke Kennedy?

Egertorget: Mener det var snakk om 10-16 på et intranet notat.

Pr øyeblikk, så er det jo en mengde *A avganger fra EWR med CO, uten at det kan ha vært årsaken til at de valgte EWR i utgangspunktet. Den gangen det ble valgt, kan det jo f.eks. ha vært noen forhandlinger i forhold til slot, pris og andre komersielle hensyn. Kan ikke si det har vært store problemer de 5-6 gangene jeg har benyttet EWR, selv om flyplassen kanskje ikke er helt top-notch-design-rated....

Last edited:

Går CO tilbake til 1 avgang / dag denne vinteren. Dersom jeg husker riktig 2 daglige avgamger var bare sommer programmet... Eller? Blir det også codeshare mellom SK og CO på denne ruten?

SAS kjøpte seg inn i CO på tidlig 90-tallet og var med på starten av endringene CO gjorde for å komme dit de har kommet til i dag. CO sin logo I blått og gull skulle også matche SAS sin...

litt OT men jeg skal være kortfatttet: Jeg har hørt mye snakk om at flighter ut fra EWR er mer prosentvis forsinket enn på JFK. Har også hørt at JFK er mer ''strukturert'' når det gjelder hel flyplassen. Man jeg kan jo også ta feil da.

Hej!
Mitt första inlägg på detta forum!

Hur många år hade SAS flugit linjen OSL-NYC innan rutten lades ner år 2004?
Jag tror att SAS har stor potential på denna linje. Särskillt på Cargo sidan kan man nog tjäna $$$
En Airbus A330-300 kan ta med rejält med Cargo.
På linjerna ARN/CPH-EWR/ORD har SK jämt fullt med Cargo.

Continental som flyger med Boeing 757-200 på EWR-ARN/CPH/OSL kan knappast ta med någon Cargo alls. Varma sommar dagar har CO tom tvingats lämna kvar bagage på ARN för att klara flygningen ARN-EWR non-stop.

Hej!
Mitt första inlägg på detta forum!

Hur många år hade SAS flugit linjen OSL-NYC innan rutten lades ner år 2004?
Jag tror att SAS har stor potential på denna linje. Särskillt på Cargo sidan kan man nog tjäna $$$
En Airbus A330-300 kan ta med rejält med Cargo.
På linjerna ARN/CPH-EWR/ORD har SK jämt fullt med Cargo.

Continental som flyger med Boeing 757-200 på EWR-ARN/CPH/OSL kan knappast ta med någon Cargo alls. Varma sommar dagar har CO tom tvingats lämna kvar bagage på ARN för att klara flygningen ARN-EWR non-stop.

Den ble vel lagt ned i forbindelse med terrorangrepet 11 Sept. og startet opp på nytt igjen ett par år senere (2003?), uten noe særlig hell...

Men hur länge flög SAS linjen OSL-NYC innan 11/09 2001?
Flög SK Fornebu-NYC med Boeing 767-300ER också?

Men hur länge flög SAS linjen OSL-NYC innan 11/09 2001?
Flög SK Fornebu-NYC med Boeing 767-300ER också?

Den gikk vel som SK 901/902 med gjennom store deler av 80-tallet med følgende routing: GEN-JFK med DC-10 men da fungerte GEN som en mellomstasjon på veien fra CPH eller ARN(ørten forskjellige løsninger på dette, har vel gått med 747-200 også tror jeg, correct me if i'm wrong), og fra 1989 som SK 907/908 til EWR, da med 767-300 på FBU-EWR.

SAS og deres tidligere NYC flyvninger fra norsk jord er jo omtalt i ett par andre tråder på forumet:

http://forum.scanair.no/showthread.php?t=71337

Den gikk vel som SK 901/902 med gjennom store deler av 80-tallet med følgende routing: GEN-JFK med DC-10 men da fungerte GEN som en mellomstasjon på veien fra CPH eller ARN(ørten forskjellige løsninger på dette, har vel gått med 747-200 også tror jeg, correct me if i'm wrong), og fra 1989 som SK 907/908 til EWR, da med 767-300 på FBU-EWR.

SAS og deres tidligere NYC flyvninger fra norsk jord er jo omtalt i ett par andre tråder på forumet:

http://forum.scanair.no/showthread.php?t=71337

Dette er omtalt mange ganger før, men i "nyere tid" ble OSL-NYC startet opp igjen i november 1978 fra Gardermoen til JFK med det de kalte 74M, altså en 747-200Combi med både pax og fraktkabin på hovedgulvet, og som SK 901/902. Routingen for denne varierte, men kan lett finnes i linken ovenfor.

De fløy med 747Combi til 1983/84, etter det vekslet de mellom 747Combi og DC-10. Fra september 1986 til april 1989 gikk de fast med DC-10.

Så fra 1.mai 1989 gikk den som SK 907/908 FBU-EWR, og den ble med over til OSL og gikk til den ble stanset i 2004. Det var vel et lite opphold etter 11/9-01, men den ble ikke stanset, mener jeg.

Så fra 1.mai 1989 gikk den som SK 907/908 FBU-EWR, og den ble med over til OSL og gikk til den ble stanset i 2004. Det var vel et lite opphold etter 11/9-01, men den ble ikke stanset, mener jeg.

Ruten ble stengt etter 11. september 2001 og åpnet først igjen i 2003 - da med kun tre ukentlige avganger med A330-300.

Back