SAS: Gardermoen er verst i Skandinavia

OSL kunne bruke mer av pengene sine til å sørge for at sikkerhetskontrollen har nok folk, det har vært mange tilfeller i år hvor vi har måttet gå fra passasjerene (etter å ha holdt igjen flyet 10 min) fordi de ikke har kommet gjennom sikkerhetskontrollen. Det koster SAS penger og spesielt om de har forbindelse fra utlandet. Det hjelper ikke bare å ha nok bemanning til bare visse tider av døgnet.

Og ja, gate 30, 32, 48, 49 er vanskelige ifbm boarding, 34 (spesielt ved bruk fra innland) og 36 kan også til tider være tungvinne for pax. 30-34 blir jo blokkert av at tax-free-butikken krever et enormt areal. 48 og 49 er som en konsekvens av hvordan flyplassen er bygget.
 
Håper ting blir bedre når den nye Pir Nord åpner, men det er ting som tyder på at man fortsatt må gå igjennom en enorm Tax-Free. Siden piren har en stor rot, kan det hende det blir mer områder dedikert til komersielle tilbud. Forhåpentligvis, men sansynligvis ikke, kan man da rive et par pølsebuer utover i pirene, og flytte disse mer sentralt i bygget.

Gardermoen er en flott flyplass, men den ble designet uten å tenke på at folk skal spise, drikke og shoppe mens de er på flyplassen, og det er faktisk en svakhet ved designet.

AMS og CPH er flyplasser som er langt bedre på dette området.
 
Alle flyplasser er jo nødvendigvis et kompromiss, ettersom mange egenskaper kan ikke kombineres. Liten flyplass betyr raskere taxi-tid, kortere å gå for pax, mindre og raskere infrastruktur. Men det får jo konsekvenser når flyplassen vokser. Omtrent det eneste som er utvidet jevnlig siden 1998 er de kommersielle arealene. Det har vært enkelt-utvidelser av sjekkinn/ankomst området, non-schengen og også nå pir sør.
 
Back
Top