Problemet er ganske selvskapt av SAS slik jeg ser det. Så lenge de gjør alt de kan for å få produktet likere DY (trangere, mindre service, etc) så gjør det det bare om til en kamp om førstemann til bunnen i den eneste tingen som kan konkureres om: pris.
Men så et annet paradoks her som er snodig SAS sin ledelse ikke ser ut til å kunne/ville se:
Nå som man i prinsippet har splittet butikken i fire biter for å kunne spille av hver del mot de andre med tanke på å presse ned kostnader og få besparelser ut av dette så har man per definisjon også gjort det slik at man utløser alle de negative kreftene som kommer i sving med at hver enhet bare tenker på sin fremtid, og at det å levere noe helhetlig sammen ikke lengre er en dimensjon som har prioritet over neste kvartals bunnlinje.
Kan noen av slipsene her inne forklare meg om jeg har bommet på noe?
- SAS har dyrere personell med tanke på at det er mer ansennitet ute å går, mer foreninger, etc.
- SAS har dyrere drift fordi de er et nett-selskap og har større infrastruktur av dette.
- SAS jobber med å fjerne de elementene i selskapet som ikke er med å forme det som en LCC
- SAS har i praksis utløst en intern kanibalisering økonomisk da de forskjellige enhetene ikke lengre leverer et samlet produkt.
Og denne samlingen momenter skal slå DY på pris, og pris alene?
-A
Men så et annet paradoks her som er snodig SAS sin ledelse ikke ser ut til å kunne/ville se:
Nå som man i prinsippet har splittet butikken i fire biter for å kunne spille av hver del mot de andre med tanke på å presse ned kostnader og få besparelser ut av dette så har man per definisjon også gjort det slik at man utløser alle de negative kreftene som kommer i sving med at hver enhet bare tenker på sin fremtid, og at det å levere noe helhetlig sammen ikke lengre er en dimensjon som har prioritet over neste kvartals bunnlinje.
Kan noen av slipsene her inne forklare meg om jeg har bommet på noe?
- SAS har dyrere personell med tanke på at det er mer ansennitet ute å går, mer foreninger, etc.
- SAS har dyrere drift fordi de er et nett-selskap og har større infrastruktur av dette.
- SAS jobber med å fjerne de elementene i selskapet som ikke er med å forme det som en LCC
- SAS har i praksis utløst en intern kanibalisering økonomisk da de forskjellige enhetene ikke lengre leverer et samlet produkt.
Og denne samlingen momenter skal slå DY på pris, og pris alene?
-A