• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SAS frykter priskrig

Det vil ikke komme noen tredje aktoer saa lenge SAS og DY er saa store som de er. Men skulle en av dem gaa under, vil det nok dukke opp nye krefter. Baade SAS og DY er veldig besvisste paa dette og vil heller kjempe med hverandre enn aa slippe en ny og uberegnlig konkurrent inn paa markedet.

Man vet hva man har ...

Nettopp! Jeg tror også at andre nå holder seg unna så lenge Norwegian og SAS har de prisene og frekvensene de har i dag, men gitt det utfallet mange her spår, tror jeg det ikke tar lang tid før det kommer inn en aktør nr 3.
Glem ikke at de største norske innenriks rutene er blandt de største i europa!
 
Jeg tror de hverken kommer til å øke eller kutte i innenriks. Nå er det jo CPH og Danmark som er satningsområdet !

Ja, Kjos planlegger å posisjonere seg i Danmark etter Sterlings fall.
Men nå ser det ut for at Sterling kommer tilbake, hva kan det få å si for satsingen i Danmark?

http://e24.no/utenriks/article2805965.ece

Det konkursrammede flyselskapet Sterling fortsetter som selvstendig flyselskap etter å ha blitt kjøpt opp av det danske flyselskapet Cimber.
 
Last edited by a moderator:
Den cashen er oppskrytt tullball.

Pensjonsforpliktelsene til SAS er massive som et outer space black hole.

De er ikke en gang i nærheten av å kunne drømme om produksjon på 50 øre setekilometeren.

Vel, cash´en er det ingen tvil om. Og så lenge SAS har cash er de ikke insolvente.

Pensjonsforpliktelsene er en fremtidig belastning, og reduserer egenkapitalen, hvilket bidrar til insuffisiens. Akkurat det samme er tilfellet er for svært mange andre norske selskaper. Det er godt tenkelig at pensjonsforpliktelsene på sikt vil skape store problemer for SAS.

Både insolvens og insuffisiens er en betingelse for konkurs, og så lenge SAS har cash er de ikke konkurs.

Siden SAS opererer under 4 adskilte enheter, er det rimelig å tro at den finansielle situasjonen er ulik for de 4 enhetene. Der er min overbevisning at SAS NO idag kommer godt ut av det sammenlignet med de andre. Men, dette kan selvfølgelig endre seg raskt i den rådende situasjonen.
 
Back
Top