SAS+Forsvaret=Sant - ny avtale på plass

Re: SAS+Forsvaret=Sant

Da har Norwegian stengt for salg av billetter til/fra Bardufoss etter 1 februar, alle flighter er markert som utsolgt.

Antar at SAS uansett ikke legger ut billetter til BDU før en eventuell klageperiode er over?

Nei, det gjør de nok neppe da det vil skape en del ekstraarbeid om klagen til DY tas til følge.
Ingen billetter å se på SAS eller WF sine sider enda. Hos SAS er BDU en hittil ukjent destinasjon.

Så gjenstår det å se om det blir comeback på de gamle rutenumrene som SAS hadde før DY tok over. SK390 t.o.m 398. ;-)
SAS fløy noen flighter i sommerprogrammet for noen år tilbake, og det var da SK1305/1306.

Så vidt jeg har forstått var det ingen som leverte anbud på Lakselvruta.

Når det gjelder BDU vil jo selvfølgelig nåværende operatør fly til ny operatør overtar.

Espen

Så vidt jeg har forstått var det ingen som leverte anbud på Lakselvruta.

Var det snakk om en ny direkterute til OSL her? Eller er det snakk om en kontrakt WF har i dag via TOS? Er vel eneste helårsruten dit nå?

WF har FOT-ruter ut fra LKL. Hovedtrafiikken er til/fra TOS. Jeg sitter ikke med detaljinformasjon her, men har ikke hatt inntrykk av at det var en OSL-rute det primært var snakk om.

Kanskje andre kan oppklare?

Espen

WF har FOT-ruter ut fra LKL. Hovedtrafiikken er til/fra TOS. Jeg sitter ikke med detaljinformasjon her, men har ikke hatt inntrykk av at det var en OSL-rute det primært var snakk om.

Kanskje andre kan oppklare?

Espen

Det er vel neppe snakk om TOS, så lenge den som har FOT ruten dit jo har enerett på å operere strekningen og det alt er et bra tilbud dit?

Mulig du har rett i det og at det er snakk om en rute til/fra OSL. Men tilbudet i dag totalt sett er ikke tilpasset det nye trafikkvolumet, noe både Forsvaret og lokalsamfunnet har påpekt. Allerede nå, før "hovedstyrken" har rykket inn på Porsangmoen, har Forsvaret problemer med å finne tilgjengelige billetter for befal og menige på reise. Noe må altså tydeligvis gjøres med det totale flytilbudet inn og ut fra LKL.

Espen

Mulig du har rett i det og at det er snakk om en rute til/fra OSL. Men tilbudet i dag totalt sett er ikke tilpasset det nye trafikkvolumet, noe både Forsvaret og lokalsamfunnet har påpekt. Allerede nå, før "hovedstyrken" har rykket inn på Porsangmoen, har Forsvaret problemer med å finne tilgjengelige billetter for befal og menige på reise. Noe må altså tydeligvis gjøres med det totale flytilbudet inn og ut fra LKL.

Espen

Du har helt sikkert rett, men da er det vel mer snakk om fulle fly i enkelte peak perioder, da det ikke akkurat virker som kapasiteten utnyttes fullt ut på Lakselv

I 2017 var gjennomsnittsbelegget 54,4% på flyplassen, som økte til 63,3% i 2018. I september i år ser jeg trafikken vokste med 8,4%, mens den hittil i år har økt med 0,9%. Da ser jeg kun på terminalpax, og utelukker folk i transit.

Men antar behovet øker, uten at jeg vet hvor mye mer trafikken går opp når Porsangermoen settes i normal drift igjen?

Du har helt sikkert rett, men da er det vel mer snakk om fulle fly i enkelte peak perioder, da det ikke akkurat virker som kapasiteten utnyttes fullt ut på Lakselv

I 2017 var gjennomsnittsbelegget 54,4% på flyplassen, som økte til 63,3% i 2018. I september i år ser jeg trafikken vokste med 8,4%, mens den hittil i år har økt med 0,9%. Da ser jeg kun på terminalpax, og utelukker folk i transit.

Men antar behovet øker, uten at jeg vet hvor mye mer trafikken går opp når Porsangermoen settes i normal drift igjen?

Er vel gjerne størst behov rundt helg også. Mandag til fredag så beskytter man landet. Fredag, lørdag fester man i Oslo og søndag hviler man.

Re: SAS+Forsvaret=Sant - ny avtale på plass

Men hvis LKL på et tidspunkt ble sendt ut på anbud, så burde vel det finnes offentlig, hva de var på jakt etter?

Anbudsfristen var i slutten av september, så den er nok ikke avgjort enda.

Dette er forøvrig kravene til frekvens fra anbudet for Lakselv:
Det stilles krav til minimum 2 - 3 ukentlige flygninger T/R..
Torsdag og fredag:
• Minst 1 daglig avgang i begge retninger
Søndag og Mandag:
• Strekningen OSL-LKL skal ha minst 1 avgang søndag sen ettermiddag/kveld

Sent from my iPad using Tapatalk

Siterer meg selv jeg angående Lakselv. Dette var det som stod i anbudet (som er offentlig tilgjengelig)

Sent from my iPad using Tapatalk

Fra DNs artikkel:
"Endelig klagefrist er lørdag formiddag denne uken.
[Kommunikasjonsdirektør i Norwegian] Sandaker-Nielsen sier Norwegian ikke vil foreta seg mer i saken."

Da er det vel klart at SAS kan begynne å forberede seg på både ruteplanlegging og salg av billetter.

Last edited:

Da var det vel ikke så mye korrupsjon som det ble påstått her allikevel da... Dette vil jeg tro gjør Norwegian enda mere sultne på å vinne en eller flere kontrakter som i dag ligger hos SAS.

Litt spent på om DY blir å se mer på KKN etter dette.....

Espen

Hvis ikke DY stokker om veldig, så kommer de til å bli veldig små på Nord-Norge i forhold til SAS. I dag er det kun Alta og Evenes selskapene er like store. TOS og KKN har i dag dobbelt så mange avganger med SAS som DY. Legger man til denne kontrakten og fjerner DY fra BDU, så blir forskjellen enorm.

Ser at Sandaker-Nielsen sier at SAS ikke kan tjene penger på dette.
Det vet han ikke noe om, enn så lenge han ikke vet hva resterende seter på avgangene som SAS må sette opp vil bli solgt for. Selv om DY ikke ville tjent penger på anbudet, så er det ikke sikkert at andre ikke vil tjene penger, selv om de har høyere enhetskost enn DY. Et kjapt søk viser f.eks. at SAS ligger 600-1000kr over DY på avgangene Oslo Nord-Norge kommende uke, uten at man nødvendigvis skal legge for mye i det.

Back