SAS først med miljøsertifiseringer

FlightDeck

ScanFlyer Mile High Club
Medlem

SAS er det første flyselskapet i verden som har blitt miljøsertifisert gjennom ISO 14001 og EMAS.

SAS har som det første flyselskap i verden blitt miljøsertifisert med de to internasjonalt anerkjente miljøsertifikater ISO 14001 og EMAS. Sertifiseringen er utført av Bureau Veritas. Den omfatter hele SAS-konsernet og dekker alt fra det flyoperative til det administrative.

- Mange av våre kunder, og ikke minst forretningsreisende, etterspør miljøsertifiserte produkter og tjenester. Nå kan vi tilby dette, hvilket befester vår posisjon som et av de mest miljøengasjerte flyselskaper på markedet, sier Robin Kamark, SAS kommersielle direktør.

Miljøsertifiseringene er en del av SAS-konsernets miljøpolitikk. SAS har klare og ambisiøse miljømål om blant annet å minske det totale CO2-utslipp med 20 prosent i år 2020. For å nå de målene skal SAS gjennomføre et stort antall kort- og langsige aktiviteter som miljøsertifiseringen, nye fly, effektiv flyledelse og bruk av biodrivstoff.

- Organisasjonen i SAS har gjort et kjempearbeid for å sikre en effektiv implementering av miljøledelsessystemet, sier Klaus Behrndt, lead auditor på Bureau Veritas.

Det er ikke kun miljøet som vinner på ISO 14001-sertifiseringen. Det skaper også forutsetninger for å kunne redusere virksomhetens kostnader. Et konkret eksempel er SAS prosjekt med å spare på drivstoffet, hvor SAS i 2009 oppnådde en effektivisering på cirka 4,3 prosent sammenlignet med 2005.

Les mer om SAS-konsernets miljøarbeid og last ned sertifikatene på
http://www.sasgroup.net/miljo (http://www.sasgroup.net/miljo)

Kort om ISO14001: ISO er et internasjonalt standardiseringsorgan. Formålet med ISO 14001-standarden er å kartlegge og redusere virksomhetens påvirkning på miljøet og sikre at det er et effektivt ledelsessystem, som også omfatter virksomhetens miljøarbeid.

Kort om EMAS: EMAS inngår i EU-kommisjonens miljøhandlingsplan. I tillegg til kravene i ISO14001, krever EMAS også at medarbeiderne involveres i miljøarbeidet og at man publiserer de mest vesentlige miljøaspekter og virksomhetens prestasjoner på miljøområdet

For ytterligere informasjon: Helge Hafstad, miljøsjef i SAS, tlf: 95719090

www.twitter.com/sasgroup www.facebook.com/flysas (http://www.facebook.com/flysas)
SAS Scandinavian Airlines er Nord-Europas ledende flyselskap med over 700 daglige avganger. I 2009 transporterte SAS ca 22 millioner passasjerer med en flåte på 177 fly til 100 destinasjoner i 31 forskjellige land. I Norge har SAS 54 fly, hovedsaklig av typen Boeing 737, som til sammen gjør ca 360 avganger daglig. SAS i Norge transporterte i 2009 ca 10 millioner passasjerer.

Re: SAS først med miljøsertifiseringer

Så mye som det er flott og bra og hurra og sånt, så lurer jeg litt på hvorfor SAS fokuserer på noe som egentlig er rent populistisk og ikke veldig bevist - når de sliter på så mange andre områder? Og ikke bare er det mangel på konklusive beviser, men fly utgjør jo usedvanlig(forsvinnende) lite av denne foruresningen.

Konklusjon: Kjempebra av SAS og jeg nekter dem ikke denne handlingen, men sett i perspektiv av dårlig økonomi skjønner jeg egentlig ikke denne fokusen. Med mindre de egentlig utnytter folks overdrevne miljøhysteri til sin fordel, og kan bruke dette i reklame; "vi er de eneste som er miljøvennlig innen flybransjen". Mulig passasjerøkning? Jeg stiller meg noe skeptisk...

Konklusjon: Kjempebra av SAS og jeg nekter dem ikke denne handlingen, men sett i perspektiv av dårlig økonomi skjønner jeg egentlig ikke denne fokusen. Med mindre de egentlig utnytter folks overdrevne miljøhysteri til sin fordel, og kan bruke dette i reklame; "vi er de eneste som er miljøvennlig innen flybransjen". Mulig passasjerøkning? Jeg stiller meg noe skeptisk...

Fordi det ligger en besparelse i dette. Kortsagt så handler det mye om å redusere forbruk her, og dermed spare penger. At de også får en "diplom" med på kjøpet gjør at de også kan skryte av det

Disse tingene er stort sett økonomisk motivert ;)

Smart av SAS å være tidlig ute med å få disse sertifiseringene.

Det er nok bare et tidsspørsmål før staten, kommuner og mange bedrifter kommer til ha det som et krav når de skal velge flyselskap.

Tror ikke dette er så populistisk ment. SAS har vært ledende med miljøarbeide blant flyselskapene i mange år allerede.

Det er mye økonomi i dette, tror det minst effekt akkurat i en reklame.

Fordi det ligger en besparelse i dette. Kortsagt så handler det mye om å redusere forbruk her, og dermed spare penger. At de også får en "diplom" med på kjøpet gjør at de også kan skryte av det

Disse tingene er stort sett økonomisk motivert ;)

Ah, så det har allerede blitt såpass mye skatter og avgifter fra staten at det lønner seg? For et samfunn vi lever i, jeg blir litt imponert over medias makt noen ganger... :drunk:

(Samt at det selvfølgelig er mer rent mel i posen å kalle nedkuttinger av diverse for miljøvennlig. Grønne landinger, jeg er ikke i tvil om at Norwegian rent praktisk først var ute med de for å si det sånn :p SAS har vel i motsetning vært mer frampå og først ute med å promotere og framme den teknikken.)

Ah, så det har allerede blitt såpass mye skatter og avgifter fra staten at det lønner seg? For et samfunn vi lever i, jeg blir litt imponert over medias makt noen ganger... :drunk:

Ikke nødvendigvis avgifter, men heller snakk om driftskostnader, som f.eks gjøre små ting for å redusere drivstoffforbruket, hvilket kan være ganske så lønnsomt

Gratulerer til SAS!
Sammen med Thomas Cook Airline Scandinavia har de ledet an i miljøarbeidet i skandinavisk luftfart de siste årene.
Begge har jobbet etter ISO 14001 i flere år - men sertifiseringen kom nå.

For å illustrere hva som har skjedd siden 2000, kan det nevnes at TCAS (som jeg kjenner best) har:
-redusert fuel med 22 %
-redusert støy med 20 %
-redusert kabinavfall med 70 % (resirkuleres)...

Og for å illustrere at det kan bli litt "gimmick" ut av det hele, så har man i TCAS valgt å bruke miljøvennlige uniformer til crew, der det ikke er "giftige farvestoffer" etc. ....(kan vel nesten bli for mye av det gode...)

Det danske forbrukerombudets blad TÆNK trakk frem Cimber Sterling, Norwegian og Ryanair som "sinker" i sammenhengen.

Og vedrørende såkalte grønne innflygninger, så har man på Airbus (TCAS) kunnet gjøre dette siden 2000.

Tally-Ho

DAC motorene var jo en ubetinget suksess ;-)

Det handler vel også litt om å ønske å gjøre noe , med det teknologien som er tilgjenngelig på det aktuelle tidspunkt.

Med den informasjon som var tilgjengelig på tidspunktet, og det faktum at så godt som ingen andre operatører valgte denne opsjonen viser dette valget, som var, og er en økonomisk katastrofe, at man bør holde seg langt unna "advice" fra markedsavd når tekniske beslutninger skal tas.

Med den informasjon som var tilgjengelig på tidspunktet, og det faktum at så godt som ingen andre operatører valgte denne opsjonen viser dette valget, som var, og er en økonomisk katastrofe, at man bør holde seg langt unna "advice" fra markedsavd når tekniske beslutninger skal tas.

Det var vel Jan Stenberg som drev dette igjennom etter hva jeg vet.
Den gang i 1995 så var vel også mer snakk om NOX utslipp, og endel what-if i forhold til støy-nox-co2 og diffrensierte avgifter.

SK har i alle fall hatt Miljø svært høyt på agenda' siden før 1995.

Så mye som det er flott og bra og hurra og sånt, så lurer jeg litt på hvorfor SAS fokuserer på noe som egentlig er rent populistisk og ikke veldig bevist - når de sliter på så mange andre områder? Og ikke bare er det mangel på konklusive beviser, men fly utgjør jo usedvanlig(forsvinnende) lite av denne foruresningen.

For et flyselskap lønner det seg stort sett å være miljøbevisst fordi forbruket går ned. Det fine med skatter og avgifter knyttet til miljø, og politikk generelt, er at de kan bidra til å dreie kompetanse og FoU-arbeid i retning av nye og mer miljøvennlige løsninger. BMWs nye biler er et godt eksempel. De hadde aldri brukt så lite drivstoff om det ikke hadde blitt satt miljøskatter og avgifter.

Såvidt jeg har fått med meg er det flere rammeavtaler med staten/kommuner der slik miljøsertifisering teller positivt.

Men, reelt sett kan det være andre faktorer som egentlig er viktigere for miljøet. F.eks. forbruk av flybensin osv.

Back