SAS forlader Star Alliance 31 august - Info om overgang til Skyteam

Klart størst i Europa ja. På flåteutvikling har SAS vært eminente, man kan ikke si annet. Se på LH, ikke særlig mange, KLM får sine første neoer nå i år, Brussels Airlines får sin nummer 4 og 5 snart.. Her hjemme snakker Norwegian om at de seriøst er helt avhengig av at Boeing får opp farten med leveringer bare for å klare å holde antall fly på dagens nivå... SAS har vært i forkant og høster fruktene av det nå - de kan selge gamle fly til meget gunstige priser. (PS: SAS får straks sin 10.neo i forhold til i fjor sommer, hei og det går).
Hva med Easyjet? Kanskje jeg ikke går nok i dybden, men noen raske blikk på wikipedia gir dem en langt større NEO-flåte enn SK?
 
Ser på ruter til USA i høst og det er et salig rot med elendige avgangstidspunkt og unødvendige omveier via en Delta-hub på domestic-delen. Kan ikke forstå noe annet enn at OSL må over på JFK for at dette skal bli liv laga. Spørsmålet er hvor fort dette er mulig å få til rent praktisk/økonomisk.
 
Ser på ruter til USA i høst og det er et salig rot med elendige avgangstidspunkt og unødvendige omveier via en Delta-hub på domestic-delen. Kan ikke forstå noe annet enn at OSL må over på JFK for at dette skal bli liv laga. Spørsmålet er hvor fort dette er mulig å få til rent praktisk/økonomisk.
Tror nok bare vi må forvente litt kaos og rot nå de neste 1-3 månedene da SAS er i prosessen med å bytte partnere. SkyTeam avtalen som ble signert var bare et 1. viktig steg der man bekreftet at SAS faktisk ville bytte allianse til SkyTeam og at dem i fremtiden vil ha et nært samarbeid med selskapene der, men dette vil ta noe tid å få på plass alle de praktiske siden, spesielt codeshare og interlinen (thru booking). Noe SAS vel meddelte da avtalen ble signert.

Ang flytting av flere ruter til JFK, så vil nok dette skje, men igjen det var det praktiske og om det er ledig kapasitet. Noe som vel er utfordrende per nå akkurat i den tiden SAS ønsker sine flyvninger. Det vil bedre seg etterhvert som den utvidende Terminal 1 (den SAS idag bruker) og nye Terminal 6 (hvor flere Terminal 1 selskaper flytter til) står ferdig.
 
Last edited:
Tror nok 2024 vil bli noe komplisert Ift routinger og bookinger, men at det vil bli betraktelig bedre fra sommer 2025 sesongen.
 
Tror nok 2024 vil bli noe komplisert Ift routinger og bookinger, men at det vil bli betraktelig bedre fra sommer 2025 sesongen.

Ja, og det skyldes ikke bare "feil" flyplasser, men også at mange routinger, muligheter etc, ikke er filet i systemene. Slik at skal man nå booke for i høst, er det mange naturlige og fornuftige routinger som rett og slett mangler eller ikke kommer opp.
 
Ser ut som de tjuvstarter litt på rebrandingen. Så noen bilder på Facebook hvor SAS driver å taper over Star Alliance logoen ved inngangen til loungen på CPH.
 
Er også noen maskiner som har fått en grå sladd ved cockpitvinduene.

Hadde vært interessant å vite hvor mye selve omprofileringen koster.
 
I SE-ROZ er Star Alliance logoen i kabinen borte, og for første gang for min del sa kapteinen «velkommen til oss i SAS», og ikke Star Alliance i dag. Nærmer seg…
 
Star logoen borte inni de flyene jeg har vært i de siste ukene også. Noen som vet om logoene inni flyene er festet med magneter?
 
Her om dagen gikk jeg inn i EVA Air-appen for å sjekke status på en flyvning i slutten av august. SAS var allerede forsvunnet fra skrytebildet om Star Alliance som vises når appen starter. Regner allikevel med å få poeng og loungetilgang som SK*G.
 
Star logoen borte inni de flyene jeg har vært i de siste ukene også. Noen som vet om logoene inni flyene er festet med magneter?

Det er brukt gjennomgående bolter av duraluminum med en spesiell gummiforing for å hindre vibrasjoner. Alt er sauset inn i loctite og er nærmest umulig å få av.




Kunne ikke dy meg siden det er fredag :)

Har hjulpet en kompis hele uken med bytte av bremser, dempere og fjærer på en Audi og driver og reserverer en spesiell plass i helvete for ingeniørene hos Audi og Bosch, og ikke minst økonomene som har stått bak de.
 
Det lille skiltet er fortsatt skrudd fast hos CityJet. Og logoen på utsiden er på. Men tror ikke Star var nevnt under annonseringene, uten St jeg hørte etter.

9ca0b3c2ece97b2e0cfce0ff977be398.jpg
 
Begynner man nå å fjerne STAR fra fly og annonseringer for å ikke screwe opp den 1. sept når skiftet skjer?

Det største problemet for SAS blir vel de 3x A319 som flyr rundt i STAR livery.
Regner med at man ikke når å male om disse (til standard SAS) innen 1. sept.
 
Begynner man nå å fjerne STAR fra fly og annonseringer for å ikke screwe opp den 1. sept når skiftet skjer?

Det største problemet for SAS blir vel de 3x A319 som flyr rundt i STAR livery.
Regner med at man ikke når å male om disse (til standard SAS) innen 1. sept.

Ja.
Et andet problem er, at den "nye" SAS bemaling ikke passer til A319, det var derfor KBR, KBT og KBP fik *A farver. På kort sigt bliver der nok sat noget over "Star Alliance" på kroppen, og et SAS logo på halen. Det kan klares relativt hurtigt. Det store spørgsmål er hvad der skal ske med dem på lang sigt, flere retro bemalinger eller Skyteam bemaling måske?
 
Det hadde vært morsomt og flott med begge deler, både retro (alle livery opptil nå) og SkyTeam livery, både på narrowbody og Widebody flåten.

Men det ligger nok noe frem i tid pga den økonomiske situasjonen.
 
Last edited:
Ja.
Et andet problem er, at den "nye" SAS bemaling ikke passer til A319, det var derfor KBR, KBT og KBP fik *A farver. På kort sigt bliver der nok sat noget over "Star Alliance" på kroppen, og et SAS logo på halen. Det kan klares relativt hurtigt. Det store spørgsmål er hvad der skal ske med dem på lang sigt, flere retro bemalinger eller Skyteam bemaling måske?
Jeg føler meg rimelig sikker på at det blir SAS i en eller annen form på halen som du sier, og så ingenting ellers, kun Sas-logoen som allerede står på kroppen foran motorene. Billigste løsningen er nok trolig å ha samme SAS-logo på halen som KBO har. Meningsløst å gjøre stort mer ut av det når maskinene snart skal ut
 
Det største problemet for SAS blir vel de 3x A319 som flyr rundt i STAR livery.
Regner med at man ikke når å male om disse (til standard SAS) innen 1. sept.

Det er vel ikke akkurat noe problem, men et heller lite overfladisk feil. Men flyet flyr jo like bra, selv om malingen er feil en liten periode.

Ja.
Et andet problem er, at den "nye" SAS bemaling ikke passer til A319, det var derfor KBR, KBT og KBP fik *A farver. På kort sigt bliver der nok sat noget over "Star Alliance" på kroppen, og et SAS logo på halen. Det kan klares relativt hurtigt. Det store spørgsmål er hvad der skal ske med dem på lang sigt, flere retro bemalinger eller Skyteam bemaling måske?

Tja, dette kan vel også løses ved å bruke en mindre skriftstørrelse på "SAS"
titlene?
 
Tja, dette kan vel også løses ved å bruke en mindre skriftstørrelse på "SAS" titlene?

Det kommer til å se helt fryktelig ut. 319 er jo så kort foran, og det er jo såvidt plass på 320neo. Blir knøttsmå bokstaver, kommer til å se ut som når skoleelever har dratt bilder i høyden eller lengden istedenfor i hjørnet, altså at det ser helt uproporsjonalt ut. Tviler også på at de prioriterer å bruke penger på nytt design til 319?
 
Back
Top