SAS forlader Star Alliance 31 august - Info om overgang til Skyteam

Det var vel som regel 2 x daglige fra OSL + 4 eller 5 fra CPH? SK flydde vel GOT-FRA også inn på 00 tallet om ikke lenger?

PDF tidtabellen til STAR fra Mai 2011 viser følgende for SAS til FRA:
CPH: 3 daglige (MD81/MD82). Tror som nevnt tidligere at de var oppe 4-5 daglige en periode.
OSL: 3 daglige (B736/B738).
ARN: 3 daglige (B73G/MD82). De var vel oppi 4 daglig en periode.

Og som sagt så fløy de vel også FRA-GOT en periode også.

Edit: PDFen fra August 2008 viser:
CPH: 5 daglige (A319/MD81/MD82/ MD87)
GOT: 2 daglige (B736/MD87)
OSL: 3 daglige (B736/ B738)
ARN: 3 daglige (B736/ B738/ MD82)

Tar jeg ikke helt feil så surnet forholdet mellom Lufthansa og SAS kort tid etter på og JV de hadde mellom Tyskland og Skandinavia ble avsluttet.

Siden SAS og Lufthansa på den tiden hadde full JV på Skandinavia-Tyskland er det litt vanskelig gjøre en helt 1:1 sammenligning bare ved å se på SAS sin frekvens i dag sammenlignet med den gang. Så lenge de hadde JV spilte det liten rolle hvem som faktisk fløy.

Det var såpass. Med fare for at tråden burde flyttes til den historiske delen av forumet, men hvordan var frekvensene til LH på den tiden og hvordan så det egentlig ut til MUC?

LH flydde vel også til DUS frem til den HUBen ble avviklet?


Med fare for å gå for langt tilbake, men la oss ta grensen ved 20år (2004), så har vel MUC-OSL "alltid" være 3x daglig med Lufthansa, også has SAS litt innimellom fløyet en gang. Derimot så har MUC-OSL gårr fra CRJ-700/900 via 737-500/300 til A320/A321, så vekten har vært i kapasitet og ikke frekvens, før inntil helt nylig.

OSL-DUS har jo "alltid" vært en SAS rute. Stort sett 1x daglig med 737 (etterhvert 320), men når LH forsøkte få til litt mer longhaul fra DUS så satte de inn en egen morgenavgang med CRJ. I dag derimot flyr jo SAS opptil 2x daglig OSL-DUS, litt avhengig av ukedag og sesong, så her har de vel aldri vært større.

Ellers back in the days, hadde jo Lufthansa 3x daglig HAM-OSL med CRJ-200
 
Siden SAS og Lufthansa på den tiden hadde full JV på Skandinavia-Tyskland er det litt vanskelig gjøre en helt 1:1 sammenligning bare ved å se på SAS sin frekvens i dag sammenlignet med den gang. Så lenge de hadde JV spilte det liten rolle hvem som faktisk fløy.




Med fare for å gå for langt tilbake, men la oss ta grensen ved 20år (2004), så har vel MUC-OSL "alltid" være 3x daglig med Lufthansa, også has SAS litt innimellom fløyet en gang. Derimot så har MUC-OSL gårr fra CRJ-700/900 via 737-500/300 til A320/A321, så vekten har vært i kapasitet og ikke frekvens, før inntil helt nylig.

OSL-DUS har jo "alltid" vært en SAS rute. Stort sett 1x daglig med 737 (etterhvert 320), men når LH forsøkte få til litt mer longhaul fra DUS så satte de inn en egen morgenavgang med CRJ. I dag derimot flyr jo SAS opptil 2x daglig OSL-DUS, litt avhengig av ukedag og sesong, så her har de vel aldri vært større.

Ellers back in the days, hadde jo Lufthansa 3x daglig HAM-OSL med CRJ-200
Nå var vel SAS og Lufthansa sin JV ikke helt slik de er idag om jeg husker rett, der delingen av kostnader og inntekter var en del av avtalen. Dagens form for JV kom først et par etterpå vel.
En av grunnene til at denne ble avsluttet var om jeg husker riktig at SAS tapte STORT på dette samarbeidet, da de fleste passasjerer var LH sine eller SK passasjerer som fortsatte med LH videre fra FRA og MUC, og dermed fikk Lufthansa storeparten av inntektene.

SAS og Lufthansa JV var mer på koordinering av rutetider/ nettet mellom dem samt at de handlet (på flyplasser) og representerte (salg, markedsføring til privat/ bedrifter, kundeservice....) hverandre i sine respektive hjemmemarkedet.

Men hadde ikke dette samarbeidet kollapset og påfølgende pågående Lufthansa i Skandinavia, så tror jeg vi ville ha sett SAS i LHG/ Air Canada/ Uniteds transatlantiske JV og fremdeles i STAR. Mye ble ødelagt for SAS i denne perioden.

Edit: SAS og LH JV varte fra 1995 til 2013
https://www.sasgroup.net/newsroom/press-releases/2013/sas-and-lufthansa-change-form-of-cooperation/
 
Last edited:
Det var såpass. Med fare for at tråden burde flyttes til den historiske delen av forumet, men hvordan var frekvensene til LH på den tiden og hvordan så det egentlig ut til MUC?

LH flydde vel også til DUS frem til den HUBen ble avviklet?
Siden du (og sikkert andre) var interessert i hvordan SAS og Lufthansa rutene så ut / fordelt mellom Tyskland og Skandinavia.

Nedenfor gjelder August 2008 og er det tidligste kildene/ rutetider jeg har tilgjengelig.
Berlin-Tegel:
CPH: 4x daglige (alle SK)
OSL: 3x ukentlige (alle SK)
ARN: 2x daglige (alle SK)

Düsseldorf:
CPH: 5 daglige (alle SK)
OSL: 2 daglige (1x LH + 1x SK)
ARN: 5 daglige (3x LH + 2x SK)

Frankfurt:
BGO: 2 daglige (alle LH)
BLL: 3 daglige (alle LH)
CPH: 8 daglige (3x LH + 5x SK)
GOT: 5 daglige (3x LH + 2x SK)
OSL: 7 daglige (4x LH + 3x SK)
SVG: 2 daglige (alle LH)
ARN: 7 daglige (4x LH + 3 x SK)

Part 2 følger....
 
Last edited:
Part 2 på LH+ SK ruter mellom Tyskland og Skandinavia i August 2008:

Hamburg:
CPH: 6 daglige (alle SK)
OSL: 3 daglige (alle LH)
ARN: 3 daglige (alle LH)

Hannover:
CPH: 2 daglige (alle SK)

München:
BLL: 3 daglig (alle LH)
CPH: 6 daglig (3x LH + 3x SK)
GOT: 4 daglig (alle LH)
OSL: 4 daglig (alle LH)
ARN: 8 daglig (4x LH + 4x SK)

Nuremberg:
CPH: 1 daglig (alle SK)

Stuttgart:
CPH: 3 daglig (alle SK)

For enkeltheten skyld er daglig her hvis avgangen er mer enn 4x ukentlig.
Ser at utenom FRA/MUC til CPH/GOT/OSL/ARN rutene ble det stort sett brukt småfly ala CRJ og ARJ, mens det var alt fra CR2 til A321 på rutene mellom FRA/MUC til CPH/OSL/ ARN.
SAS hadde også nattstopp både i FRA og MUC på den tiden.

Forbehold om at jeg kan ha sett enkelte feil mens jeg leste PDF tidtabellen
 
Last edited:
Det som blir spennende nå er om vi vil se tilsvarende mellom AFKL og SAS på AMS/CDG rutene. Vil dem fordele rutenettet mer imellom seg og hvordan blir fordelingen da?
 
Nå blir det ikke en flom av connections her, men er dette samarbeidet kanskje nok til at SAS kan «ta eierskap» til MAN, aka gjennomgående ha høyere frekvens (og produkt) enn DY og forsvare seg mot Ryanair og Easyjet.

Det virker som en fornuftig strategi å vinne utvalgte destinasjoner fra Oslo (MAN, AGP, LPA, DUS i tillegg til hubs) fremfor å spre seg for mye. Til andre destinasjoner kan lojalistene kan fly via CPH, mens resten kan fly et LCC.
Ikke dum codeshareavtale det, som forhåpentligvis blir utvidet i fremtiden.
SAS er jo keen på å styrke Nord America og da er jo Virgin Atlantic via LHR/MAN en god part å ha. Og Virgin Atlantic bringer jo en del typiske feriedestinasjoner for SAS i Nord Amerika og Karribean som SAS ikke flyr selv til.
Virgin Atlantic er jo kjent for å ha en mer fritidsreisende profil og har vel også en egen turoperatør (ala Ving) avdeling. Selv om SAS sine hubber ligger litt utenfor veien, så flyr jo SAS til mange aktuelle turist destinasjoner i Syden og Europa. Virgin har vel ikke mange alternativer til/fra LHR og MAN uten å gå til sengs med erkefiendene.
 
Ikke dum codeshareavtale det, som forhåpentligvis blir utvidet i fremtiden.
SAS er jo keen på å styrke Nord America og da er jo Virgin Atlantic via LHR/MAN en god part å ha. Og Virgin Atlantic bringer jo en del typiske feriedestinasjoner for SAS i Nord Amerika og Karribean som SAS ikke flyr selv til.
Virgin Atlantic er jo kjent for å ha en mer fritidsreisende profil og har vel også en egen turoperatør (ala Ving) avdeling. Selv om SAS sine hubber ligger litt utenfor veien, så flyr jo SAS til mange aktuelle turist destinasjoner i Syden og Europa. Virgin har vel ikke mange alternativer til/fra LHR og MAN uten å gå til sengs med erkefiendene.

Ahhh Virgin flyver nu også Glasgow. Edinburgh i Scotland, samt Belfast mener jeg også.
 
Ahhh Virgin flyver nu også Glasgow. Edinburgh i Scotland, samt Belfast mener jeg også.
Det gjør de, men det var det med connection til/fra SAS på disse stedene og på tider som passer Virgin sine fly som vel fra disse stedene går hovedsakelig til MCO og Karribean.
Og for Virgin er dem jo avhengig av at SAS flyr til disse stedene du nevner på tider som passer med videre connection fra ARN/CPH/OSL.

Det er vel kun på LHR, MAN og EDI både SAS og Virgin flyr på (på denne siden av Atlanteren).
 
Last edited:
Det gjør de, men det var det med connection til/fra SAS på disse stedene og på tider som passer Virgin sine fly som vel fra disse stedene går hovedsakelig til MCO og Karribean.
Og for Virgin er dem jo avhengig av at SAS flyr til disse stedene du nevner på tider som passer med videre connection fra ARN/CPH/OSL.

Det er vel kun på LHR, MAN og EDI både SAS og Virgin flyr på (på denne siden av Atlanteren).

Ja, og er en grunn til at SAS selv trekker frem LHR og MAN i pressemeldingen.
 

Da er det søkt om codeshare til USA også

https://bsky.app/profile/wandrme.paxex.aero/post/3lcdwnkns3k2d

Virgin Atlantic is up next, asking for DOT permission to "display the SAS SK* airline designator code on services operated by Virgin Atlantic between the United Kingdom and any of Virgin Atlantic's current or future U.S. gateways."
 
Hadde vært fint om dobbel poengpris med Air Europa forsvant med dette.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Rutene:

https://www.aeroroutes.com/eng/250128-skuxcodeshare

Air Europa operated by SAS
Copenhagen – Aarhus
Copenhagen – Bergen
Copenhagen – Gothenburg
Copenhagen – Madrid
Copenhagen – Oslo
Copenhagen – Stavanger
Copenhagen – Stockholm Arlanda
Copenhagen – Trondheim

SAS operated by Air Europa
Madrid – A Coruna
Madrid – Alicante
Madrid – Barcelona
Madrid – Gran Canaria/Las Palmas
Madrid – Lisbon
Madrid – Malaga
Madrid – Palma de Mallorca
Madrid – Porto
Madrid – Tenerife Norte
Madrid – Vigo
 
Så väntar vi bara på Air Europas nätverk i mellan och Sydamerika.

Antar att kort sikt så har SAS inte så mycket på LH men den dag som ryska luftrummet öppnar så undrar jag om inte CPH kunde agera som hub för Spanien mot N och Ö Asien.
 
"Anledningen till att det inte var möjligt att skapa ett ärende genom formulären på vår hemsida var att SAS inte opererade någon flygning i bokningen." "Statusförmåner med SkyTeam kan ses på https://www.skyteam.com/en/frequent-flyers/ och genom att ange EuroBonus guld och resa med Delta Air Lines kan vi se de förmåner som ska ingå. Enligt hemsidan ska ett extra incheckad bagage ingå med statusen SkyTeam Elite Plus, så jag beklagar att detta inte gällde för din resa. "
Dette over her skrev SAS til meg.
Det blir altså vanskelig å få poeng på billetter som ikke har et SAS-leg, og når Delta heller ikke godkjenner SkyTeam Elite Plus, eller gi noen poeng for flyvningen, og gratis 1. koffert, så blir du behandlet som en reisende uten medlemskap. Ser fram til neste reise som er med AF. Delta var første reise som SkyTeam Elite Plus.
 
Codeshare med Vietnam Airlines lanser, i første omgang på ruter fra Skandinavia til Vietnam Airlines eksisterene destinasjoner, også videre til Vietnam.

https://www.aeroroutes.com/eng/250707-skvncodeshare

SAS operated by Vietnam Airlines
Hanoi – London Heathrow
Hanoi – Paris Charles de Gaulle
Ho Chi Minh City – London Heathrow

Vietnam Airlines operated by SAS
Copenhagen – London Heathrow
Copenhagen – Milan Malpensa
Copenhagen – Munich
Copenhagen – Paris Charles de Gaulle
Oslo – London Heathrow
Oslo – Milan Malpensa
Oslo – Paris Charles de Gaulle
Stockholm Arlanda – London Heathrow
Stockholm Arlanda – Paris Charles de Gaulle
 
Back
Top