mlindgreen
ScanFlyer Blue
Kuuule bilder![]()
Lidt specielt at Start alliance logoet er synligt på SAS maskinen ved en Sky Team ceremoni

Kuuule bilder![]()
…og med en av de nyeste flåtene i verden for et selskap av tilsvarende størrelse. Kudos til alle involverte
Er det egentlig noen med en større Neo flåte enn SK pr nå?
Klart størst i Europa ja. På flåteutvikling har SAS vært eminente, man kan ikke si annet. Se på LH, ikke særlig mange, KLM får sine første neoer nå i år, Brussels Airlines får sin nummer 4 og 5 snart.. Her hjemme snakker Norwegian om at de seriøst er helt avhengig av at Boeing får opp farten med leveringer bare for å klare å holde antall fly på dagens nivå... SAS har vært i forkant og høster fruktene av det nå - de kan selge gamle fly til meget gunstige priser. (PS: SAS får straks sin 10.neo i forhold til i fjor sommer, hei og det går).Ja, tenkte på «sammenlignbar» flåte altså i både hvor stor flåten er og varianter. Men de er ganske så ledende i Europa i allefall?
Se på LH, ikke særlig mange, ,
Det kan se ut til at bildet er tatt på ARN ved T2 og at SkyTeam flyet er en Boeing (basert på den kortere tailcon (?).![]()
Kilde: https://www.sasgroup.net/newsroom/press-releases/2024/sas-blir-med-i-skyteam/
Hvilket SkyTeam fly er på bildet?
Synes det bildet med det norske, svenske og danske flagget foran SE-ROI var ganske mektig jeg.. Stort å se det norske flagget vaie i (fly)vinden på den måten. En skikkelig gledesdag for alle som er glad i SAS, for nå er det mye som er positivt
A319 skal i likhet med A320 ut ila 2025, så min (kvalifiserte) gjetning er Q4 2025. Er dog noe usikker på status på OY-KBP, som har stått i Tallinn siden 6.mars. Selv for det tyngste av vedlikehold drar vel det litt vel ut i tid nå. Men de tre andre durer hvertfall fremdeles på.I følge planespotters har Lufthansa gruppen 57 A320neo hvor 19 er parkert + 18 A321neo hvor 8 er parkert.
IAG har 57 A320neo hvor 9 er parkert + 38 A321neo hvor alle faktisk ser ut til å være aktive.
Air France/KLM kun 2+3 foreløpig.
A320ceo maskinene til SK er jo på full vei ut, men er det satt noen dato for A319? De fire maskinene drar jo etterhvert opp snittalderen på SK flåten ganske greit. LH har jo til sammenlikning en god del CEO maskiner som ikke er så veldig gamle.
A319 skal i likhet med A320 ut ila 2025, så min (kvalifiserte) gjetning er Q4 2025. Er dog noe usikker på status på OY-KBP, som har stått i Tallinn siden 6.mars. Selv for det tyngste av vedlikehold drar vel det litt vel ut i tid nå. Men de tre andre durer hvertfall fremdeles på.
PS: Det som også drar opp snittalderen er A330-300 flyene. Må si jeg synes det er merkelig at A330-900neo ikke virker å være i kikkerten engang. Vet alt det der med at de gode gamle -300ene er driftssikre og nedbetalt, men for meg er det litt merkelig at man er såpass aggressive i flåtefornyelse på narrowbody og bare lar det skure og gå på widebody på den måten. Menmen, finnes vel sikkert en god grunn![]()
A319 skal i likhet med A320 ut ila 2025, så min (kvalifiserte) gjetning er Q4 2025. Er dog noe usikker på status på OY-KBP, som har stått i Tallinn siden 6.mars. Selv for det tyngste av vedlikehold drar vel det litt vel ut i tid nå. Men de tre andre durer hvertfall fremdeles på.
PS: Det som også drar opp snittalderen er A330-300 flyene. Må si jeg synes det er merkelig at A330-900neo ikke virker å være i kikkerten engang. Vet alt det der med at de gode gamle -300ene er driftssikre og nedbetalt, men for meg er det litt merkelig at man er såpass aggressive i flåtefornyelse på narrowbody og bare lar det skure og gå på widebody på den måten. Menmen, finnes vel sikkert en god grunn![]()
SAS har vel 2 generasjoner A330-300 ? De siste ble vel bestillt sammen med A350, har betydelig lengre rekkevidde. De er vel samme generasjon som Air France og Lufthansa sine A330 (begge satt lenge paa gjerdet med A330)
Det kan se ut til at bildet er tatt på ARN ved T2 og at SkyTeam flyet er en Boeing (basert på den kortere tailcon (?).
Så mye tyder på at det kan være KLMs PH-BXO, en Boeing 737-900 som er KLMs eneste narrowbody i SkyTeam drakt.
De nyere A330-300 Enhanced er selvsagt kurante i flere år til, tenkte som sagt på -300 (gamlefar).SAS har vel 2 generasjoner A330-300 ? De siste ble vel bestillt sammen med A350, har betydelig lengre rekkevidde. De er vel samme generasjon som Air France og Lufthansa sine A330 (begge satt lenge paa gjerdet med A330)
Uansett hva man mener om flagging og flagget som symbol er det et usedvanlig dårlig sammenrasket bilde.
Det bærer preg av «dette må vi få gjort fort som f.» og ser dessverre ut deretter. Særdeles rotete bakgrunn, Uskarpt SAS-fly og forskjellig størrelse på flaggene. Av alle de bildene som forhåpentligvis ble tatt av seansen burde det vært mulig å finne i hvert fall ett hvor alle tre flagg vaier skikkelig. Og få litt mer luft bak SAS-halen, litt vél stram klipping på den.
Kjør bort bakkeutsryr og tau flyet til et sted med ren bakgrunn.
Makan til slurv!
Det kan se ut til at bildet er tatt på ARN ved T2 og at SkyTeam flyet er en Boeing (basert på den kortere tailcon (?).
Så mye tyder på at det kan være KLMs PH-BXO, en Boeing 737-900 som er KLMs eneste narrowbody i SkyTeam drakt.
Bilden är troligen tagen 12 april då jag såg att det togs bilder utanför T2. Flyget var en 737-900 så antagligen PH-BXO.