SAS forlader Star Alliance 31 august - Info om overgang til Skyteam

Er det egentlig noen med en større Neo flåte enn SK pr nå?

Ja, flere. Dog ser man kun på A320neo er de nummer 5. Men lavere når man ser på hele NEO familien. IndiGo har vel over 250, mens selskaper som Frontier, Wizz, China Eastern har passert 100. Spirit, American, Air China og China Southern har også flere NOEer enn SAS.

Ja, tenkte på «sammenlignbar» flåte altså i både hvor stor flåten er og varianter. Men de er ganske så ledende i Europa i allefall?

Ja, tenkte på «sammenlignbar» flåte altså i både hvor stor flåten er og varianter. Men de er ganske så ledende i Europa i allefall?
Klart størst i Europa ja. På flåteutvikling har SAS vært eminente, man kan ikke si annet. Se på LH, ikke særlig mange, KLM får sine første neoer nå i år, Brussels Airlines får sin nummer 4 og 5 snart.. Her hjemme snakker Norwegian om at de seriøst er helt avhengig av at Boeing får opp farten med leveringer bare for å klare å holde antall fly på dagens nivå... SAS har vært i forkant og høster fruktene av det nå - de kan selge gamle fly til meget gunstige priser. (PS: SAS får straks sin 10.neo i forhold til i fjor sommer, hei og det går).

b0018d5c80b38ef3_800x800ar.jpg

Kilde: https://www.sasgroup.net/newsroom/press-releases/2024/sas-blir-med-i-skyteam/

Hvilket SkyTeam fly er på bildet?

I følge planespotters har Lufthansa gruppen 57 A320neo hvor 19 er parkert + 18 A321neo hvor 8 er parkert.

IAG har 57 A320neo hvor 9 er parkert + 38 A321neo hvor alle faktisk ser ut til å være aktive.

Air France/KLM kun 2+3 foreløpig.

A320ceo maskinene til SK er jo på full vei ut, men er det satt noen dato for A319? De fire maskinene drar jo etterhvert opp snittalderen på SK flåten ganske greit. LH har jo til sammenlikning en god del CEO maskiner som ikke er så veldig gamle.

Synes det bildet med det norske, svenske og danske flagget foran SE-ROI var ganske mektig jeg.. Stort å se det norske flagget vaie i (fly)vinden på den måten. En skikkelig gledesdag for alle som er glad i SAS, for nå er det mye som er positivt

Jeg reagerte helt annerledes på bildet. For meg blir det rart og pompøst å bruke nasjonalflaggene på den måten, som en type flaggborg jeg ellers forbinder med nasjonale feiringer og idrettsarrangementer. Når de dukker opp i en ren kommersiell sammenheng, så er det i hvert fall uvant og på grensa til upassende.

Så vidt jeg vet, har aldri SAS brukt flaggene på denne måten før. De har gradvis gått over til mer og mer stiliserte flagg, og det tror jeg de er mer tjent med enn å forsøke å gjøre flaggene til et symbol for et selskap.

Jeg setter veldig pris på at SAS feirer et skandinavisk fellesskap, som ellers er alt for sjelden vi ser noe til, men synes altså dette kom litt feil ut.

Last edited:
Uansett hva man mener om flagging og flagget som symbol er det et usedvanlig dårlig sammenrasket bilde.

Det bærer preg av «dette må vi få gjort fort som f.» og ser dessverre ut deretter. Særdeles rotete bakgrunn, Uskarpt SAS-fly og forskjellig størrelse på flaggene. Av alle de bildene som forhåpentligvis ble tatt av seansen burde det vært mulig å finne i hvert fall ett hvor alle tre flagg vaier skikkelig. Og få litt mer luft bak SAS-halen, litt vél stram klipping på den.
Kjør bort bakkeutsryr og tau flyet til et sted med ren bakgrunn.

Makan til slurv!

I følge planespotters har Lufthansa gruppen 57 A320neo hvor 19 er parkert + 18 A321neo hvor 8 er parkert.

IAG har 57 A320neo hvor 9 er parkert + 38 A321neo hvor alle faktisk ser ut til å være aktive.

Air France/KLM kun 2+3 foreløpig.

A320ceo maskinene til SK er jo på full vei ut, men er det satt noen dato for A319? De fire maskinene drar jo etterhvert opp snittalderen på SK flåten ganske greit. LH har jo til sammenlikning en god del CEO maskiner som ikke er så veldig gamle.
A319 skal i likhet med A320 ut ila 2025, så min (kvalifiserte) gjetning er Q4 2025. Er dog noe usikker på status på OY-KBP, som har stått i Tallinn siden 6.mars. Selv for det tyngste av vedlikehold drar vel det litt vel ut i tid nå. Men de tre andre durer hvertfall fremdeles på.
PS: Det som også drar opp snittalderen er A330-300 flyene. Må si jeg synes det er merkelig at A330-900neo ikke virker å være i kikkerten engang. Vet alt det der med at de gode gamle -300ene er driftssikre og nedbetalt, men for meg er det litt merkelig at man er såpass aggressive i flåtefornyelse på narrowbody og bare lar det skure og gå på widebody på den måten. Menmen, finnes vel sikkert en god grunn:)

A319 skal i likhet med A320 ut ila 2025, så min (kvalifiserte) gjetning er Q4 2025. Er dog noe usikker på status på OY-KBP, som har stått i Tallinn siden 6.mars. Selv for det tyngste av vedlikehold drar vel det litt vel ut i tid nå. Men de tre andre durer hvertfall fremdeles på.
PS: Det som også drar opp snittalderen er A330-300 flyene. Må si jeg synes det er merkelig at A330-900neo ikke virker å være i kikkerten engang. Vet alt det der med at de gode gamle -300ene er driftssikre og nedbetalt, men for meg er det litt merkelig at man er såpass aggressive i flåtefornyelse på narrowbody og bare lar det skure og gå på widebody på den måten. Menmen, finnes vel sikkert en god grunn:)

SAS har vel 2 generasjoner A330-300 ? De siste ble vel bestillt sammen med A350, har betydelig lengre rekkevidde. De er vel samme generasjon som Air France og Lufthansa sine A330 (begge satt lenge paa gjerdet med A330)

SAS har 8 st Airbus A330.
3 stycken A330-300 tillverkade 2002-2003
5 stycken A330-300E tillverkade 2015-2019 med 242 tons MTOW.

SAS har vel 2 generasjoner A330-300 ? De siste ble vel bestillt sammen med A350, har betydelig lengre rekkevidde. De er vel samme generasjon som Air France og Lufthansa sine A330 (begge satt lenge paa gjerdet med A330)

En nyere. Litt forenklet er Lufthansa og Air France sine A330 det man litt forenklet kan kalle 2. generasjons A330. Samme som SAS 3 eldste. Mens de 5 nyeste hos SAS i praksis er 3. generasjons.

Det kan se ut til at bildet er tatt på ARN ved T2 og at SkyTeam flyet er en Boeing (basert på den kortere tailcon (?).
Så mye tyder på at det kan være KLMs PH-BXO, en Boeing 737-900 som er KLMs eneste narrowbody i SkyTeam drakt.

Bilden är troligen tagen 12 april då jag såg att det togs bilder utanför T2. Flyget var en 737-900 så antagligen PH-BXO.

De nyere A330-300 Enhanced er selvsagt kurante i flere år til, tenkte som sagt på -300 (gamlefar).

Uansett hva man mener om flagging og flagget som symbol er det et usedvanlig dårlig sammenrasket bilde.

Det bærer preg av «dette må vi få gjort fort som f.» og ser dessverre ut deretter. Særdeles rotete bakgrunn, Uskarpt SAS-fly og forskjellig størrelse på flaggene. Av alle de bildene som forhåpentligvis ble tatt av seansen burde det vært mulig å finne i hvert fall ett hvor alle tre flagg vaier skikkelig. Og få litt mer luft bak SAS-halen, litt vél stram klipping på den.
Kjør bort bakkeutsryr og tau flyet til et sted med ren bakgrunn.

Makan til slurv!

Jeg er ikke uenig, stort sett, men bare så det er sagt, så vil de tre flaggene aldri framstå som akkurat like store, dersom de brukes korrekt. Det er nemlig ingen av de nordiske flaggene, utenom Norges og Færøyenes (artig markering av færøyingene), som har samme forhold mellom høyde og bredde.

Det kan se ut til at bildet er tatt på ARN ved T2 og at SkyTeam flyet er en Boeing (basert på den kortere tailcon (?).
Så mye tyder på at det kan være KLMs PH-BXO, en Boeing 737-900 som er KLMs eneste narrowbody i SkyTeam drakt.

Bilden är troligen tagen 12 april då jag såg att det togs bilder utanför T2. Flyget var en 737-900 så antagligen PH-BXO.

Tusen takk, veldig internsang informasjon.

Back