SAS Flyskrekkurs

Ett utulig bra tiltak for dem som har flyskrekk.

SAS kan det med å gjøre tiltak for disse menneskene som har denne skrekken. All ros til SAS fra min side..:up::up:

Keep up the good work SAS sier jeg bare.

Det er et fint opplegg, dog til en umenneskelig høy pris. Det er en så høy pris at de fleste kun har muligheten til å ta dette kurset om de får det via arbeidsgiver. Det har kanskje sammenheng med at de får se flyet på den måten (det har jeg enda utrolig lyst til, bare gå og se på et fly på bakken) - i tillegg til en "eksamenstur". Men at det skal koste nærmere 10 laken? Alle har hver sin unike måte å ha flyskrekk på, men med mindre du trenger alvorlig psykolog-hjelp og lider av f.eks sosial angst og klaustrofobi så bygger det meste av flyskrekk på for lite kunnskap. Og kunnskap trenger ikke koste 10 laken. Problemet er at jeg mistenker mange for å tro at et slikt kurs er den "eneste" veien - det trodde jeg også.

Med fare for å bli tolket negativt, det er jo flott at de har et slikt tilbud!!! :) Jeg liker SAS' oppbygning, de har også skjønt at en grundig gjennomgang av teorien er veien for de fleste. Å bryte ned illusjonen om noe fryktelig komplisert til noe som egentlig er ganske enkelt :) Trenger ikke være en masse svada med hypnose og psykologiske-tankeøvelser (eller hva disse private bedriftene reklamerer med...)

Last edited:
Er egentlig 10 000 så ille for det man får, hvis man sammeligner hvor mange terapitimer(f.eks. ikke snakke om våre kjære personlige trenere) man får for samme prisen?

EDIT: Jeg ser det nevnt i VG i en artikkel fra 2009 at prisen er 7500 - men det er kanskje uten moms? For dette får man 4x6 timer=24 timer gruppeterapi pluss flytur. Uten å regne kost for flyturen, har vi da en timepris(forutsatt at 10 000 faktisk stemmer) på kr 416. Rådgiveren jeg har gått til i andre sammenhenger tar mer enn det dobbelte i timen. 400-500 kroner i timen for gruppeterapi med psykiater og en (høytlønnet) pilot er nok ikke annet enn markedspris, Polaris. Etter å ha regnet på det skjønner jeg enda mindre av din skepsis ang. prisniveauet - du skal lete lenge etter annen gruppeterapi - som ikke er sponset av statlig helsevesen eller som forsikringsselskapet ditt betaler - til lavere timepris. (Og det attpå til uten å regne flytur og skatter og avgifter). Dersom 7500 er inkludert moms, er timeprisen bare 312 - og da faller påstandene dine om overpris på sin egen urimelighet.

Last edited:
Well excuse me, men har jeg skrevet at det er overprisa? :)

Jeg skreiv at det er MYE penger. At det er en særdeles stor pakke du får for pengene er det ikke tvil om - det er vel ikke uten grunn at de nærmest garanterer du blir kvitt skrekken. Men uansett hva som ligger i pakka er nærmere 10 laken MYE. Hvor mange av de unge jentene i tyveårene som akkurat har fått sitt første barn - og dermed ofte får enda sterkere flyskrekk - har råd til noe slikt? Jeg klager ikke på SAS sin prising, men det ER ganske urealistisk for mange i "den typiske" gruppa med flyskrekk å ha råd til dette kurset.

Det var strengt tatt ikke noe mer enn en generell observasjon. Etter jeg begynte "for fullt" å motarbeide angsten, møtte jeg bare goodwill fra alle kanter. Det var rett og slett ikke måte på! Hadde aldri drømt om at det skulle tas så godt i mot, og at det var "så enkelt" å komme seg over den verste egga.... Om bare flere folk hadde visst det! Jeg trodde den "eneste" løsninga var kurs og psykologer i fleng, men det trenger ikke være så omfattende eller "vanskelig". Jeg har i den siste tiden boblet over av behov for å spre det gode ord til de jeg har pratet med angående flyskrekk før. Mange har blitt overrasket over hvor raskt det kan gå, og har fattet en mye større interesse for FAKTA angående fly - ikke bare de tilfeldige artiklene om flystyrt og flysikkerhet i ny og ne.

Det er gratis å sette seg på en lokal "spotteplass" og høre motorene ruses/reverseres. Det er gratis å låne fysikkbøker/meteorologibøker på det lokale biblioteket. Det er gratis å prate med piloter før avgang på flyet (sett bort fra billettprisen). Det er gratis å sette seg på en flyplass og se folk komme og gå, piloter og flyvertinner traske nedover gatene og prøve å re-koble hjernens reaksjon til "flyplasslukten". Det er attpåtil gratis å spørre "høl i huet" til folk på scanairforumet - her er ikke pilotene pensjonerte en gang ;) :colgate:

Last edited:
Back