SAS-fly ut på gresset på CPH

Re: SAS-fly ut på gresset på CPH

Vel, man skal i luftfartsbransjen ha null ulykker. Og hvis dette skyldes dårlig vedlikehold på nesehjulet, eller for stor fart inn fra kapteinens side, så kvalifiserer begge deler til skandale.

Skandale er vel kanskje ikke det rette ordet her , men et hendelig uhell skjer jo selv den beste.
På tampen av siste ukers media oppslag så ser jeg jo hvorfor media gir rikelig med dekning av denne hendelsen for skandinavia's ledende flyselskap.

Med tanke paa det trykket som har vaert paa SAS-ansatte i den siste tiden er det egentlig mere overraskende at det ikke har skjedd mere.

Med tanke paa det trykket som har vaert paa SAS-ansatte i den siste tiden er det egentlig mere overraskende at det ikke har skjedd mere.

De danske medier har heldigvis ikke gjort dette til dagens tophistorie.

Re: Sas fly ut på gresset

Ser for meg at om man prøver å dra fremover så må noe før eller siden gi seg på "framhjulet".

Når jeg gikk flymekk lærte vi at SOP var at man skulle kople på hovedhjulene, for så trekke flyet tilbake, og ikke bruke nesehjulet hvis man har kommet i grøfta. Mulig det er andre prosedyrer nå.

Re: Sas fly ut på gresset

Når jeg gikk flymekk lærte vi at SOP var at man skulle kople på hovedhjulene, for så trekke flyet tilbake, og ikke bruke nesehjulet hvis man har kommet i grøfta. Mulig det er andre prosedyrer nå.

Høres logisk ut i forhold til hvilke komponenter som er byget for å tåle krefter i hvilken retning.

B4 er vel den mest almindelige exit når man lander på 22L, selv om man nogen gange kører ned til B3. Så jeg tror ikke der er noget usædvanligt eller risikabelt i at bruge den.

Sidste år var jeg med en ATR fra Cimber, hvor vi landede på 22L, og drejede fra ned af RWY30. Det er jo også den hurtige vej til indenrigsterminalen, men det virkede nu lidt friskt på mig. Er der andre der har prøvet det? Det må jo være lovlig procedure.

B4 er vel den mest almindelige exit når man lander på 22L, selv om man nogen gange kører ned til B3. Så jeg tror ikke der er noget usædvanligt eller risikabelt i at bruge den.

Sidste år var jeg med en ATR fra Cimber, hvor vi landede på 22L, og drejede fra ned af RWY30. Det er jo også den hurtige vej til indenrigsterminalen, men det virkede nu lidt friskt på mig. Er der andre der har prøvet det? Det må jo være lovlig procedure.

Det har hendt flere ganger tidligere når jeg har reist med DC9-21.
Intet oppsiktsvekkende for mitt vedkommende.

Med en ATR burde det vaere no sweat aa komme seg av ved 30.
Med litt motvind, er jo ikke sjelden vind i KBH... gaar det nok greit med en F100 f.eks. og.

Med en ATR burde det vaere no sweat aa komme seg av ved 30.
Med litt motvind, er jo ikke sjelden vind i KBH... gaar det nok greit med en F100 f.eks. og.

Gjort det mange ganger med Dash-8 også. Et enkelt "Right 30?" på radioen rett før landing og man får som regel "approved":)

Av Lars Joakim Skarvøy , Sissel Kruse Larsen , Tor-Hartvig Bondø , Bjørn-Martin Nordby og Rune Thomas Ege

Og VG så seg nødt til å avse fem journalister for å dekke denne svært alvorlige hendelsen ;)

Spørsmål til rad-0-folket fra en som har taxet litt småfly aka Cub. Ville hard bremsing på høyre hovedhjul løst situasjonen, gitt at man gjorde det instinktivt når man merket at nesehjulet slapp? Evt. bruker man normalt mer brems på høyre enn venstre ved slik taxing?

Last edited:

Spørsmål til rad-0-folket fra en som har taxet litt småfly aka Cub. Ville hard bremsing på høyre hovedhjul løst situasjonen, gitt at man gjorde det instinktivt når man merket at nesehjulet slapp? Evt. bruker man normalt mer brems på høyre enn venstre ved slik taxing?

Offisielt benytter vi bremsene like mye. Dvs. det er ingen dokumentasjon eller trenings materie som sier at vi skal benytte differential braking.

På den annen side, så er er jo differential braking èn av mange måter å sørge for en yaw vector for å oppnå sving. I Boeing sin FCOM 1&2, samt FCTM står det ingenting om differential braking. I vår offisielle company winter-ops guide står det derimot beskrevet at "Differential braking may be more effective than nose wheel steering on very slippery surfaces"

Deretter blir det litt opp til hver og en og bedømme hva som skal betraktes som very slippery surfaces. Very slippery surface i 40 knop er ikke nødvendigvis very slippery surface i 15 knop :)

Last edited:

Det fremgår af Havarikommissionens endelige rapport om uheldet. Men kommissionen konkluderer også, at det har spillet ind, at piloterne følte sig presset af SAS' store fokus på punktlighed.

"En medvirkende menneskelig faktor til den alvorlige hændelse var det mentale pres om at være "on-time" som var lagt på besætningen," skriver havarikommissionen.
http://www.check-in.dk/newselement.cfm?nNewsArticleID=76547

Last edited:
Back