SAS-fly overbooket

utrolig at det er nødvendigt med 99 tråde om dette....noget som sker hver eneste dag.
og endnu mere utroligt at en avis vil bruge tid og plads på det
Hilsen Ole
 
utrolig at det er nødvendigt med 99 tråde om dette....noget som sker hver eneste dag.
og endnu mere utroligt at en avis vil bruge tid og plads på det
Hilsen Ole

Helt enig i at dette ikke er spalteplasstoff, men man må da kunne diskutere praksisen på et forum som dette. Det finnes jo et alternativ til å booke over kapasitet; å la være.
Hva det enkelte selskap mener er lønnsomt styrer politikken, og så kan vi diskutere om de har rett eller ei her.

Er det ikke derfor man har slike fora?
 
kan være, men det ER altså ikke breaking news....Det sker hver eneste dag hos alle flyselskaber...Det er ganske enkelt et spørgsmål om indtægter...
Alle flyselskaber gør det, fordi de ved at der er mellem 5 og 10 procent noshow, altså folk som ikke finder der nødvendig at møde op endsige afmelde deres reservation...
Hilsen Ole
 
Kompensasjonsmessig (og for pax som blir denied boarding) er det vel et fett om det er pga. overbooking eller flybytte?

Det er overhodet ikke et fett for meg. Da det er vesens forskjell på om mine reiseplaner går i vasken som følge av uforutsette ting og det at flyselskapet har valgt å selge setet mitt til noen annen.
 
Det er overhodet ikke et fett for meg. Da det er vesens forskjell på om mine reiseplaner går i vasken som følge av uforutsette ting og det at flyselskapet har valgt å selge setet mitt til noen annen.

Wow. Vi er forskjellig. (Og du har vel strengt tatt kjøpt en transporttjeneste, ikke et spesifikt sete).

Om jeg blir denied boarding fordi flyselskap XX har valgt å sette inn det opprinnelig flyet på en annen rute av X, Y, eller Z årsak, og dermed har et mindre fly tilgjenglig for min rute -- eller om selskapet har solgt flere billetter enn det finnes seter fordi deres statistikk viser at X antall passasjerer ikke møter opp -- det er for meg revnende likgyldig når jeg står der med en denied boarding voucher i hånden. Operasjonelle og foretningsmessige beslutninger.

(Forøvrig har jeg jobbet i bransjen, og sett at minst 95% av overbooking løser seg helt enkelt -- ved at ikke alle passasjerer møter opp.)
 
kan være, men det ER altså ikke breaking news....Det sker hver eneste dag hos alle flyselskaber...Det er ganske enkelt et spørgsmål om indtægter...
Alle flyselskaber gør det, fordi de ved at der er mellem 5 og 10 procent noshow, altså folk som ikke finder der nødvendig at møde op endsige afmelde deres reservation...
Hilsen Ole

Les det jeg skriver.
Vi er nok ganske enig..
 
(Forøvrig har jeg jobbet i bransjen, og sett at minst 95% av overbooking løser seg helt enkelt -- ved at ikke alle passasjerer møter opp.)
Tviler ikke på at dette stemmer. Nettopp derfor syns jeg det er ekstra håpløst at det ikke tilbys rimelig kompensasjon de 5% av gangene det ikke løser seg enkelt.

Når 120 av 120 takker nei til en kompensasjon, så er det grunn til å tro at kompensasjonen er for en vits å regne.
 
Tviler ikke på at dette stemmer. Nettopp derfor syns jeg det er ekstra håpløst at det ikke tilbys rimelig kompensasjon de 5% av gangene det ikke løser seg enkelt.

Når 120 av 120 takker nei til en kompensasjon, så er det grunn til å tro at kompensasjonen er for en vits å regne.

Er ikke størrelsen på kompensasjon en subjektiv oppfatning da? Hva synes du er en rimelig kompensasjon?

Forøvrig, jeg har vært borte i denied boarding, fått kompensasjon og kommet meg dit jeg skulle FØR det flyet jeg hadde opprinnelig booking på.
 
Er ikke størrelsen på kompensasjon en subjektiv oppfatning da? Hva synes du er en rimelig kompensasjon?

Forøvrig, jeg har vært borte i denied boarding, fått kompensasjon og kommet meg dit jeg skulle FØR det flyet jeg hadde opprinnelig booking på.

Nå er det vel nettopp det Gygrid sier, at størrelsen på kompensasjon er en subjektiv oppfatning, og vil ikke nødvedigvis være lik i alle tilfeller. Det ER en forskjell på å kunne ta en senere flight samme dag, eller måtte vente til neste dag.

Poenget hans er vel ganske klart, når ingen i et helt fullt fly ønsker å frivillig motta kompensasjon mot å ta neste fly, så er ikke kompensasjonen god nok.
 
Jeg syns det er pussig at så mange her inne mener at når man kjøper en flybillett, så har man bare kjøpt en tjeneste på befraktning fra A til B, og flyselskapet således står fritt til å oppfylle dette på hvilken som helst måte.

Min oppfatning av et billettkjøp, som jeg tror deles av de aller fleste reisende, er at man kjøper en tjeneste som skal frakte meg fra A til B, på det gitte tidspunkt, og på den bookingklasse man har bestilt (eller bedre), samt at all innsjekket bagasje skal utleveres på destinasjonen rett etter ankomst.

Så kan gjerne SAS og andre selskaper lage sine serviceavtaler og vilkår slik at de juridisk kan komme seg utenom disse faktum, men det vil likefullt så stride mot de fleste reisende sin oppfatning av handelen.

Juridisk så vil dermed ikke SAS gjøre noe feil i overbooking-situasjoner, men dersom de reisende likvel vil føle seg lurt, så kan man fort komme opp i et omdømmeproblem. Folk flest har derimot forståelse for forsinkelser og kanselleringer som følge av dårlig vær, eller tekniske problemer, fordi at man da vet at SAS prøver hvertfall så godt de kan. Alle vet at av og til så dukker det opp uforutsatte ting, det har de fleste selv opplevd selv i andre sammenhenger.

Men når ditt fly står ved gate, og forlater denne ved fastsatt tid, og du fremdeles står igjen på flyplassen selv om du har holdt din del av avtalen og møtt opp til riktig tid, så blir man forbannet. Du har et reisedokument som sier at du har plass på den angitte flighten, men SAS har valgt å selge ditt sete til noen andre også.

Så kan vi selvsagt si at dette er greit, fordi de har nevnt det i villkårene sine, eller fordi dette skjer hver dag. Men for den som mister en kveld av et weekendopphold de har gledet seg til lenge, eller for den som mister en videre forbindelse, så hjelper dette lite.

Men jeg sier ikke at overbooking i den forstand er galt, men jeg er helt enig med Gygrid i at kompensasjonen faktisk må være så god at man faktisk får frivillige til å gå av flyet. Dersom det står reisende igjen på flyplassen som faktisk føler de har gjort en god deal ved å gå av flyet, så har man en vinn-vinn-vinn situasjon. SAS slipper mediaoppslag, kundene er fornøyde og vi slipper å diskutere problemet her inne.
 
Minimumskompensasjonen er fastsatt av EU i slike sammenhenger. At SAS kanskje burde strekke seg lenger når folk må bli igjen en natt, er en annen sak, og det er trolig billigere for SAS å gjøre det enn PR-kostnaden av negative presseoppslag.

Personlig synes jeg overbooking er alldeles supert. Har både ventet noen ekstra timer og en ekstra natt, og gjør det gjerne igjen.
 
Er ikke størrelsen på kompensasjon en subjektiv oppfatning da? Hva synes du er en rimelig kompensasjon?

Forøvrig, jeg har vært borte i denied boarding, fått kompensasjon og kommet meg dit jeg skulle FØR det flyet jeg hadde opprinnelig booking på.

Selvsagt er den subjektiv. Hva en rimelig kompensasjon er, vil være forskjellig fra person til person, og ikke minst hva formålet med reisen er. Noen vil alltid ta til takke med en langt lavere kompensasjon enn hva andre vil kunne. Derfor mener jeg det er problematisk når kompensasjoner som tilbys er såpass lave at ingen melder seg frivillig - hvilket kan bety at det er de det får størst konsekvenser for som blir denied boarding.

At kompensasjonene som tilbys i mange tilfeller er gunstige, er det ingen tvil om.
 
(Nå går vel generelt en del i sirkel her)

Minimumskompensasjonen er fastsatt av EU i slike sammenhenger. At SAS kanskje burde strekke seg lenger når folk må bli igjen en natt, er en annen sak, ...

Som nevnt over så er SAS et av de få selskaper som tilbyr mer enn miniumkravene.
 
Kanskje man burde køyre ein auksjon på det. Auke med 100kr kvar gong heilt til nokon rekker opp handa og melder seg til å bli igjen :)
 
Kanskje man burde køyre ein auksjon på det. Auke med 100kr kvar gong heilt til nokon rekker opp handa og melder seg til å bli igjen :)
Før EUs standardregler kom så opplevde jeg det et par ganger (på FBU tror jeg det var). Ut over det så har man jo normalt ikke tid til alt for mye dill-dall i gaten. Og normalt er det jo ofte for sent å medle seg frivillig om man nøler to minutter for da er man nummer 30 i køen.
 
Ein meir realistisk tilnærming kunne vel vore å sende ein sms til alle pax for å gi beskjed om overbooking og beskrive alternativ rute, og så be om svar med minimumsbeløp folk krev for ombooking (sånn typisk BELØP XXX-melding). Deretter plukker man ut elektronisk dei som ber om minst.
 
Vet ikke om den er så veldig realistisk, ghostern, men idéen var kul!

Nei, for med SAS IT så bør man vel ikke regne med at dette går i orden...;) Seriøst så tror jeg dette faktisk er en smal sak å implementere dersom man vil.
 
Nei, for med SAS IT så bør man vel ikke regne med at dette går i orden...;) Seriøst så tror jeg dette faktisk er en smal sak å implementere dersom man vil.

Det tror ikke jeg (og jeg har sett en del av de systemene på baksiden...) Ikke helt enkelt og ikke helt billig.
 
Kanskje man burde køyre ein auksjon på det. Auke med 100kr kvar gong heilt til nokon rekker opp handa og melder seg til å bli igjen :)

Jeg gjorde det en gang, for en del år tilbake. Ved en feil, hadde jeg sendt 51 personer ombord i en 50 seters maskin.
Jeg oppga kompensasjon og spurte om noen ville gå av.

Folk har stort sett en grunn til at de reiser når de gjør. Mandag morgen, og folk skal på jobb, rekke møter, helekopter til nordsjøen....
Vel, ingen ville av.
Jeg høynet beløpet med 500. Ingen meldte seg.
Nye 500. Uten resultat. Men med ytterligere 500 kroner kom en hånd i været. Og saken var løst ;)
 
Back
Top