SAS-fly overbooket

Jeg vil vel tro at de fleste forretningsreisende med viktig ærend enten har dyre flex-billetter og eller en fin farge på statuskortet som gjør at de ikke er blant de første som må gå av flyet før avgang.

Status hjelper ikke så mye mot forsinkelser, holding og venting på bagasje (Priority bag vet vi jo er så godt som en vits - og i alle fall ikke noe man kan stole på). Poenget er at det er fullt mulig, gitt at man kommer seg ombord på flyet og flyet får slik det normalt sett gjør, å komme seg på kamp kl 1245. Så kan man selvsagt mene sånn & slik om hvor lurt det er og hvor lite man har å gå på, men kom ikke her og fortell meg at det ikke er fullt mulig å gjennomføre. ;)
 
Jeg pleier å ta hensyn til forsinkelser, men overbooking har jeg aldrhatt behov for å forholde meg til. Trolig en statusgreie.
 
Status hjelper ikke så mye mot forsinkelser, holding og venting på bagasje (Priority bag vet vi jo er så godt som en vits - og i alle fall ikke noe man kan stole på). Poenget er at det er fullt mulig, gitt at man kommer seg ombord på flyet og flyet får slik det normalt sett gjør, å komme seg på kamp kl 1245. Så kan man selvsagt mene sånn & slik om hvor lurt det er og hvor lite man har å gå på, men kom ikke her og fortell meg at det ikke er fullt mulig å gjennomføre. ;)

Nei det for man vurdere, men opp mot overbooking er vel forretningsreisende på full-flex og eller med edelt fordelskort de som har minst og frykte.
 
Jeg har jobbet med det å "ta av" passasjerer når det har vært overbooket, og i antageligvis 999 av 1000 tilfeller så løser det seg til det beste for alle parter. Nå har dessverre økonomene fått sitt å si og planlegging av slike ting skal gjøres innenfor et svært kort tidsintervall og man får mye kortere tid til å forberede seg, da må man om man ikke får frivillige rett og slett følge systemet, i stedet for å bruke tid til å finne noen som ikke rammes i like stor grad.

Jeg skulle ønske at fleksible billetter ble noe "mindre" fleksible så de som ikke benyttet disse hadde et insentiv til å kansellere de man ikke benytter, dermed så kunne man fortsatt sørget for god tilgjengelighet for fleksible billetter rett før avgang, uten at man trenger å overbooke i like stor grad. Men det er neppe realistisk.
 
Dette løste seg jo greit til slutt, men jeg kan godt tenke meg at det ikke er så gøy når man står med to små som har gledet seg i lang tid til fotball i London, og man ikke kommer med flyet. Det har jo vist seg i ettertid at det ikke ble gjort opprop hvor det ble bedt om frivillige til å gi fra seg sine seter. Nye boarding pass og kompensasjon lå allerede klar ved gaten da de kom dit . Jeg har selv opplevet dette som irriterende. Nytt boardingpass via en annen by og kompensasjon lå klar ved gate. Det passet da svært dårlig med mine planer, men en henstilling om å finne noen andre ble svært uhøflig avvist og fikk vite at jeg slik var det bare. Det er ikke slik man vil behandles, hvilket jeg gav klart uttrykk for i brev senere. Jeg fikk litt mer kompensasjon da jeg ble ytterligere forsinket fordi neste fly også var forsinket. Et minstekrav bø være at det bes om frivillige og at det faktisk er mulig å si at man faktisk virkelig trenger å komme med dette flyet.
 
... Et minstekrav bø være at det bes om frivillige og at det faktisk er mulig å si at man faktisk virkelig trenger å komme med dette flyet.

Uten å ta stilling til praxis , så vil vel de fleste / alle claime at det er viktig å komme seg med flyet og man er like langt. på LHR så kan det også være lite rom for forsinkelser vs slot og da å ikke finne noen , så måtte offboarde noen og så finne bag er muligens ikke foretrukket løsning.
 
Mistenker vel at det er en ganske vanlig praksis at man i slike tilfeller opptrer truende overfor de reisende for å få de til å gi etter og ta en senere avgang. Begynner man å gi inntrykk av at noen bryr seg om passasjerene kan det bli mange som spiller på det. Samtidig er jo ikke personalet i gate ansatt for å ivareta selskapets omdømme, de skal få flyet avgårde uten for mye problemer. Omdømme får markedsavdelingen ta seg av...
 
Uten å ta stilling til praxis , så vil vel de fleste / alle claime at det er viktig å komme seg med flyet og man er like langt. på LHR så kan det også være lite rom for forsinkelser vs slot og da å ikke finne noen , så måtte offboarde noen og så finne bag er muligens ikke foretrukket løsning.

Nei, det er ikke alltid tilfelle. Noen bryr seg ikke om om man kommer frem noen timer senere, med litt fetere feriebudsjett. Jeg har også meldt meg frivillig en gang da noen spurte meg om det gikk, da de ikke kunne selv, men personalet gav blanke i hva de sa, og vi gikk til gaten sammen og fikk ordnet det. En annen løsning er å spørre folk når de sjekker inn om man kan reise litt senere, hvis flyet muiligens blir for fullt. KLM spurte meg om dette en gang og jeg sa ja, men til slutt var det plass ombord uansett.

Jeg er enig i at det ofte haster med å få flyet av gårde. Men dette hender jo ganske ofte, slik at visse rutiner kan man ha i selskaper rundt omkring.

Prakis rundt overbooking er jo "godkjent" av EU ettersom at det finnes regler for hva selskapene skal gjøre i slike situasjoner.
 
Last edited:
Delta hadde en melding i innsjekksautomaten om overbooket fly, og spørsmål om man er villige til å stå over til neste avgang og deretter spørsmål om hva man vil ha av kompensasjon (noen alternativer å velge mellom). Det er mao fullt mulig å finne praktiske løsninger på slikt.
 
Delta hadde en melding i innsjekksautomaten om overbooket fly, og spørsmål om man er villige til å stå over til neste avgang og deretter spørsmål om hva man vil ha av kompensasjon (noen alternativer å velge mellom). Det er mao fullt mulig å finne praktiske løsninger på slikt.

Akkurat det samme har jeg fått spørsmål om i United sine innsjekkingsautomater. Har desverre ikke turt å prøve da jeg har hatt connection og regnet bare med at dette gjaldt første flyvning.
 
Akkurat det samme har jeg fått spørsmål om i United sine innsjekkingsautomater. Har desverre ikke turt å prøve da jeg har hatt connection og regnet bare med at dette gjaldt første flyvning.

Forrige onsdag skulle jeg med SAS MUC-OSL kl 1300
Da jeg sjekket inn på SAS App dagen før lå det en melding om at flyet var overbooket og de søkte frivillige til å ta et senere fly.
Det var ikke aktuelt for meg.

Det var ingen annonsering i gate om at de søkte etter frivillige - så det må ha ordnet seg på en måte.
Setet ved siden av meg var ledig, men det var det eneste ledige setet jeg så
 
Kvar kan du eigentleg sjå at ein flight er overbooka, og kor mange det er snakk om?
I dette tilfelle snakket jeg med stasjonssjefen som stod i innsjekk. Men erfaringen min (som passasjer) er at enten så ser man tidlig at flighten er utsolgt og får tilbud ved innsjekk om å stå på "standby for denied boarding", eller så har noe raknet i siste øyeblikk så en halvfull flight plutselig er utsolgt.

Men rent generelt - det er ALT for lite overbookingstilbud om dagen :lol:
 
Det er mao fullt mulig å finne praktiske løsninger på slikt.


Den gang vi hadde PACS som sjekkinn-system så kunne vi legge inn beskjed i automatene og det var til hjelp til viss grad, i Altea så er det tydeligvis ikke mulig "off-the-shelf" men tror det har vært nevnt at det skal implementeres.
 
Forrige onsdag skulle jeg med SAS MUC-OSL kl 1300
Da jeg sjekket inn på SAS App dagen før lå det en melding om at flyet var overbooket og de søkte frivillige til å ta et senere fly.
Det var ikke aktuelt for meg.

Det var ingen annonsering i gate om at de søkte etter frivillige - så det må ha ordnet seg på en måte.
Setet ved siden av meg var ledig, men det var det eneste ledige setet jeg så
Vil man noen ganger få muligheten til å sjekke inn på et tidligere fly i APP?

I mitt tilfelle velger jeg ofte "siste mulige fly", og jeg kan i mange tilfeller være interessert i å ta et tidligere fly, fremfor et senere... hvis man får beskjed i om at flyet er overbooket, vil man da kunne ringe/ombooke hos SAS f.eks. (vederlagsfritt) til et tidligere fly?
(Forutsetter jo at man vet dette før man står i innsjekk/gate..)
 
Overbooking er normalt beregnet utifra statistisk no-show, og man vet ikke behovet før det er stengt for innsjekk. Men ved uregelmessigheter hvor fly f.eks. "down-sizes" eller andre grunner til at bookingtallene blir hinsidige, så vil normalt stasjonene ha oversikt og mulighet til også å booke om til tidligere avganger. De som jobber på 05400 tviler jeg på har den oversikten.
 
Det hender vi får beskjed på innsjekk om å få folk som er booket på flyvning B med på tidligere flyvning A dersom de kommer tidlig nok til flyplassen på grunn av overbooking og/eller endringer i flystørrelse. Men det krever jo at folk tar kontakt med personalet i og med at ingen andre innsjekssystemer (APP, SMS, internett, automat) kan formidle tilsvarende beskjeder pr. dags dato. Man kunne evt. ønske at det ble laget et system hvor man kunne sendt en SMS og/eller e-post til de reisende at de, på grunn av overbooking/endring av flytype på flyvningen de egentlig er booket på, kan ta kontakt med personalet på flyplassen dersom de ønsker/har muligheten til å reise med et tidligere fly. Med alle vanlige forbehold om "tilgjengelig plass", ect... Da kunne man antakelig redusert problemet noe, i alle fall i forbindelse med endring av flytype.

Om man har fullflex-billett (bookingklasse C) skal man kunne endre flyvning selv i APPen. Jeg vil tro det også lar seg gjøre med vanlige flexbilletter dersom det fremdeles er ledige seter i aktuell bookingklasse. Men antakelig gjelder også begrensningen om at man på APP må sjekke inn senest 1 time før avgang, så man kan nok ikke endre avgang i APPen til noe som går om mindre enn 1 time...
 
Hvor ofte forekommer det at man må flytte folk fra en flight til en annen pga overbooking?
Jeg tror ikke jeg har opplevd det selv, på mine reiser.
 
SAS(tror denne artikkelen er åpen) ute i hardt vær igjen, etter at en jente på 15 år blir tatt av flyet, selv om flere personer tilbydde seg å la henne ta deres plass.


Flyet til København er overbooket, og Heinrich Sture må av. – Hun får da tilbud om å ta trenerens plass, ettersom han heller velger en alternativ reiserute. Det tilbudet takker hun ja til. Etter å ha gått på flyet og satt seg til rette, får hun så igjen beskjed om at hun likevel ikke får bli med ettersom en pilot trenger plassen hennes, sier moren Catharina Heinrich.


Er vel ikke så mye å si, annet at det er klønete håndtert og at noen burde tatt seg av dette, når man oppdaget at det bar galt avsted..
 
Helt utrolig!!

For en elendig håndering av situasjonen av SAS.

Kan ikke si at Knut Morten Johansen i SAS er veldig god på å legge seg flat heller, når han klandrer passasjer for ikke å ha kjøpt ungdomsbillett.

Når man finner ut at passasjeren de har tenkt å kaste av er 15 år så finner man en annen. Er bare til å starte auksjon over høytaler og til slutt er det noen som melder seg.

SAS er ute og kjører for tiden
 
Back
Top