• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SAS fly med problemer før landing på TRD idag

fluxie

Flyprat fusentast
Medlem
SAS fly med problemer før landing på TRD idag

(Dagbladet): Nord-Trøndelag politidistrikt opplyser til Dagbladet at et rutefly har fått tekniske problemer under innflyvning til Trondheim lufthavn Værnes.

- Det er slått full katastrofealarm, opplyser politiet.

Politiet opplyser ikke hva slags problemer flyet har.

Ifølge Adressa er det snakk om et SAS-fly. Flyet har 107 personer ombord. Flyet har ifølge avisa sirklet et par ganger rundt Gråkallen.

Det var flyveren som meldte til tårnet på Værnes om tekniske problemer.

http://www.dagbladet.no/2011/12/07/nyheter/fly/innenriks/19322621/

Re: Full katastrofealarm på TRD

Ingen grunn til panikk tydeligvis.

Har landet
Like før klokka 15.30 får adressa.no opplyst at flyet har landet.

- Landingen gikk helt uten problemer og flyet er nå parkert ved gaten. Teknisk avdeling undersøker nå saken.

- Vi vet foreløpig ikke mer om hvorfor piloten ba om assistanse, sier vaktsjef Odd Einar Weiseth ved SAS på Værnes til adressa.no

http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article1739124.ece

Re: Full katastrofealarm på TRD

- Kapteinen rapporterte om indikasjoner om problemer med en flap, og fulgte vanlig prosedyre. Flyet har landet med høyere hastighet enn normalt og beredskapen var økt på lufthavnen, sier Johansen.

Sakset fra oppdatering på db.no

Re: SAS fly med problemer før landing på TRD idag

Og jeg som trodde noen var gått i bakken da jeg så DB.no sin forside :drunk:

017ea658.png

Når man ser forsiden kan det jo virke som om katastrofen er et faktum.
Jezez.

Last edited by a moderator:

Jøje meg - det var den jeg satt i cockpit på fra Frankfurt forleden .. føler meg veldig 'nær døden' nå .. skal jeg ringe Bla-Bla? :p

Det var jo TUF vi kom med fra Frankfurt for to dager siden. Jammen bra vi kom fra den turen i live. :p

Er det meldt en nødsituasjon, ja så er det en nødlanding!

At PR-konsulenter finner opp andre begreper gjør bare ting værre.

"Nødlanding" med boom,bang og brann fiines helst bare i mellom ørene på folk.

Kanskje på tide å vise til at de aller fleste nødlandinger er godt forberedt, øvd på og i de aller fleste tilfeller går nesten "som normalt" ?

Merkelig at
Full katastrofealarm
selger bedre enn
Landet trygt

Avisene eksisterer fordi de vil tjene penger til sin aksjonærer. At tro de vil drive folkeopplysning blir noe naivt. Vi som forbrukere får velge bort de avisene vi ikke liker, det har jeg gjort for lenge siden.

Noen bilder før.....:
flyplass_1246295c.jpg

Foto: Adressa

1323270324000_flyplass_4085123728x1000r.jpg

Foto: Stjørdalens Blad

Jøss - de kjørte faktisk full UMS-varsling ...

De gangene jeg har vært involvert i flap-trøbbel og det har blitt foretatt sikkerhetslandinger (det har ikke blitt erklært mayday på dette i de tilfelle jeg har vært involvert i), har man bare høynet den lokale beredsskapen på lufthavna ved å plassere brannbilene i intersectionene slik at de kan rykke raskt ut til flyet.

Kanskje Dagbladet-overskrifta ikke var så feil, allikevel, da, selv om man sikkert kan diskutere om saken ble slått for stort opp.

Værnes TWR har jo fått litt kjeft for å ha glemt UMS-varslingen ved et par anledninger (først og fremst øvelser). Så ikke rart at de kanskje er mer på hugget nå.

Det skal kjøres full varsling(full beredskap) i slike tilfeller. Det handler om å være pro-aktiv. Det kan kanskje virke som om det er overkill å sette himmel og h... i bevegelse, men det er det altså ikke.

Den dagen det går galt, er det greit å vite at eksterne mannskap allerede er på vei/kommet frem, i det ulykken inntreffer.

Ordet sikkerhetslanding finnes ikke i en ATCOs vokabular. Derimot finnes det i vokabularet til flyselskapenes kommunikasjonsansvarlige.

SAS og Avinor har sett på saken og konkludert at en misforståelse mellom pilot og tårnet resulterte i katastrofevarsel. Noe som var overdrevet slik situasjonen faktisk var.

Knut Morten Johansen said:
Det kan synes som at en misforståelse mellom pilotene i flyet og tårnet har vært medvirkende til at det ble så stor og omfattende utrykning. Vi kan i hvert fall konstatere at beredskapen er på plass, og vi håper at man kan se på det som skjedde som en god øvelse, forteller Johansen.

Skulle ikke slått katastrofealarm

Back