Problemer LPA-TRD

Føler jeg må kommenter litt her, synes "rampen" kommer med usaklige kommentarer om ting han ikke vet så mye om! Problemet til flyet var Slats, de fikk dem ikke inn etter takeoff! Hvis de skulle landet i LPA hadde de måttet sirkle i tre timer før landing. De bestemte seg derfor for å fly nordover istedet! Planen var å bytte fly i CPH, men siden de ikke kunne fly så høyt gikk fuel forbruket opp, og AMS ble alternativet!
Værnes stengte 18.00 pga av arbeid med rullebanen, så de måtte lande på Ørlandet
Handling på Ørland ble gjort av en SGS ansatt og noen fra Ørlandet!
Pax ble hentet med buss og kjørt til Værnes! En god del timer forsinket, men ganske sikker på at de hadde blitt enda senere om de hadde landet på LPA igjen!

Fløy man med flapsen "ute" helt fra LPA til AMS? Jeg trodde man tok inn flapsen helt etter avgang/climb.

http://www.avherald.com/h?article=4294ca35&opt=0

A SAS Scandinavian Airlines Boeing 737-800, registration LN-RPL performing flight SK-7318 from Las Palmas,CI (Spain) to Trondheim (Norway), could not fully retract flaps after departure from Las Palmas. The crew decided to continue the flight, climbed to FL240 at ground speeds around 330 knots and reached Amsterdam (Netherland) 5 hours later. The airplane landed safely on Amsterdam's runway 27.

Last edited by a moderator:
Interessant spørsmål men jeg vil tro det er Forsvaret ettersom flyplassen er åpen døgnet rundt. Eventuelt kan det hende SGS sendte folk ut til OLA ettersom de fikk beskjed i veldig god tid om at maskinen ble forsinket og at Værnes i tillegg stengte kl 18.

Usikker på hvem som tok handlinga, men Tollvesenet var på plass på Ørlandet, og SAS fikk utover busser som tok seg av pax. I og med at siste ferja gikk i 23-tia, "kjøpte" SAS en egen ferjetur for busslasten med pax, mens normal crewtransport-kjøretøy ble sendt utover for å hente tre flyvertinner som var passive. Hvor resten av crewet ble av vet jeg ikke..

Det fine for SAS er et flyselskapet har velkvalifiserte piloter, teknikere og operativt planlegningspersonell som er godt i stand til å finne den beste løsningen for både fly, gjester og trafikkprogrammet forøvrig på egenhånd. Skulle de ha spurt ekspertene her på forumet om råd, ville nok flyet ha sirklet ettellerannet sted fremdeles mens man ventet på en unison beslutning, eller hva? ;)

God sagt Jumper.
Det faller kanskje "ekspertene" her inne på forumet ikke lagt fra å tenke at på AMS har man B737 ekspertise i søkk og kav som kreves for å sette kjerra i stand igjen for videre ferd.

Back