SAS fly i nye farger

Jeg synes det nye fargeskjemaet er en klar forbedring og det blir bare forsterket når vi ser slike bilder som dette. Men jeg savner SAS-logoen på utsiden av winglets. Selvom det nok ikke passer helt på A350.

Espen
 
Enig i at logoen på utsiden av winglet burde vært der.

Jeg var på OSL for å ta bilder av SE-RJX for to uker siden, dessverre kunne jeg ikke være der tidsnok til å ta den første landingen den dagen, som ville vært i fint sollys. Den gikk ut til Stavanger, og da visste jeg at den kommer tilbake etter ca 2 timer, og det var jo ikke noe problem.

Lett også å beregne at den ville lande på vestre bane, men når det er innflying rett fra sør og klokka nærmer seg 13:30 lokalt (dvs 12:30 UTC), så vet vi jo at sola står i sør, og dermed kom lyset bakfra på flyet. Om en da står på østsiden eller på vestsiden for å ta bilde, betyr lite.

Når dette er sagt, så må jeg si at jeg er ikke imponert av de valgene SAS har gjort for å legge massivs av penger i ny identitet. den store SAS logoen i sølv, er som bildene viser, vanskelig å se i spesielle lysforhold. Slik var det jo også i 1998 med de første "Scandinavian" titlene, men det er nok ingen som husker lenger...

Vel vel, nok prat. Om de kommer til å prioritere flere B737 med nye farger, er nok fortsatt et åpent og ubesvart spørsmål.

Her er den på innflyging til bane 01R som SK4020 fra Stavanger 13.mars.

SAS B737-76N SE-RJX at ENGM/OSL 13-03-2020 by Ole Johan Beck, on Flickr

SAS B737-76N SE-RJX at ENGM/OSL 13-03-2020 by Ole Johan Beck, on Flickr
 
Jeg ser flere her tar til orde for «SAS» i hvitt på winglets, slik som på det tidligere skjemaet. Personlig synes jeg det ville blitt for mye smør på flesk hvis de samtidig skulle beholdt «Scandinavian» på motorene og den store SAS-logoen på fremkroppen.

Det kan vel faktisk diskuteres om winglets kanskje burde vært holdt i samme farge som vingen iom. at de har den mørkeblå ringen på motorene. Når det gjelder den manglende kontrasten mellom sølvfargen i SAS-logoen og gråfargen på skroget synes jeg det faktisk er veldig stilig. Stor kontrast hadde blitt altfor prangende og svulstig. Det gir en kul effekt at den i forskjellige lysforhold gir ulike fremtoninger.

Jeg var lenge skeptisk til den blå ringen på motorene, men har etter hvert kommet til at den faktisk er med å gi en viss balanse i fargene slik at det ikke fremstår som for «baktungt» med all blåfargen bakerst.

Uansett blir jo dette bare småkjekling mellom oss entusiaster og nerder, valget er tatt og dette er sannsynligvis hva vi får de neste ti-årene. Det som dog hadde vært skikkelig kult var om tre av 359’ene hadde kommet i retro med 1960 drage, 1970 drage og 1980 «Janne». Spørs nok, men man kan jo alltids håpe..?
 
Gode poenger du har her, Knut! Jeg var kanskje litt for krass i det jeg skrev om kontrasten. Jeg deler din drøm om retro maskiner fra ulike ti-år, men jeg klarer ikke å tro på at det vil skje.
 
At dømme efter et foto ser 737’eren lidt kompakt ud i den nye bemaling; det
er som om, at den blå hale og bug fylder for meget i forhold til resten af
flykroppen. Men - det tager sig måske anderledes ud, når man ser den “live”?
 
Jeg er helt enig med deg der! Med SAS sin nye livery, oppleves maskinene kortere(og da særlig 737-700/a320). Dette fordi den blå fin/tail´n går helt ned og dermed oppleves flykroppen som mindre/kortere enn tidligere SAS livery der kun fin/tail var blå.

Jeg opplever 737-700 mer som en -600 nå. Maskinen bør nok ha litt lengde på seg for å oppleves som elegant i de nye fargene. Sikkert en vanesak dette også. Men tøff er den nye SAS livery´uansett!
 
Last edited:
Endelig var det mulig å få tatt en A350 i solskinn, ironisk nok pga koronasituasjonen så kom SE-RSB "Hagbard Viking" i morges direkte fra Rio de Janeiro til OSL, før den gikk videre til CPH

Vi var en bra gjeng som var tidlig ute der opp i dag, og vi holdt lovlydig avstand


SAS A350-941 SE-RSB at ENGM/OSL 10-04-2020 by Ole Johan Beck, on Flickr

Nydelig bilde! :) :) Tusen takk for at du deler med oss!!! :) :)
Dette er søsteren (eller boreren, jeg vet ikke hva det heter i fly verden) til flyet jeg her reist med.
Jeg har reiset med SE-RSA, og jeg gleder meg til jeg får teste SE-RSB.
 
Back
Top