SAS-fly i isolat på Kastrup, mistanke om influensa

Re: SAS-fly i isolat på Kastrup, mistanke om influensa

Nei for all del, jeg kjenner ikke til influensaen utover det som har vært broadcasted i mediene - men nå har jo til og med mediene som hauset det opp roet ned og sagt at den er "mild". Vi putter jo ikke normal influensa i isolat, det er min tankegang.

Stol ikke på alt du leser i aviser/andre media....;) Media selger ikke sitt stoff om de skriver/sender det samme hele tiden, så de "tjener" på at ting endrer seg. Ergo vil de i mindre grad skrive om dette når det er gammelt nytt, og de vil heller velge nye vinklinger på dette for å selge dette som nyheter.... :-)

Jeg vil tro at helsemyndighetene er kjente med hvordan man håndterer normal influensa, siden dette kommer flere ganger i året. Det er nok en grunn til at man fortsatt bruker isolat (om man gjør det).

Last edited:

Når noen hoster i et fly...

Meget gik galt under influenza-alarmen i dag i i Kastrup. Men hvad skal man egentlig forvente som flypassager, når nogen om bord viser smittetegn?

Det er stærkt fristende bare at stikke sidemanden i flyet på vej hjem fra Cancun et par Panodiler og et hostebolsje og bede ham holde lav profil, hvis han pludselig får feber, hoste og ondt i leddene.

http://www.berlingske.dk/article/20090507/viden/90507134/

Her står det litt mer utdypende om hva som skjedde - og hvorfor. Virker som en kommunikasjonssvikt med denne embetslegen som skulle avgjøre ytterligere tiltak (og som nå viser seg at heller ikke hadde trengt å være tilstede in persona). Nuvel.

Så hvis det hadde vært en privatlege, så hadde det ikke vært tett trafikk og bilkøer? Interessant ...

Det har intet med tæt trafik og bilkøer at gøre - det er udelukkende en dårlig undskyldning fra myndighedernes side.

jeg kørte selv rund i centrum at København i bil på dette tidspunkt (og det var netop her taxa'en skulle krydse byen) og der var ikke mere trafik end normalt. Natuurligvis er der lidt trafik om morgenen, men ikke noget der kan retfærdiggøre så lang transporttid medmindre lægen kom fra Jylland eller Fyn.

2 timer og 15 minutters transport til CPH er uanset hvad uacceptabelt i sådan en situation. Fra et hvilket som helst sted på Sjælland burde det være muligt at være fremme på en time, så må man bruge udrykningskøretøj for at få embedslægen frem, hvis det er et problem med alm. taxa. Desuden var myndighederne varslet om episoden ca. 2 timer før landing, så ialt taler vi om 4 timer og 15 minutter som lægen havde for at komme til lufthavnen.

Undskyldningen fra Sundhedsmyndighederne i Danmark er nu efterfølgende at taxa'en ikke kunne finde vej til lufthavnen og embedslægen var optaget på telefonen og kunne derfor ikke hjælpe med at finde vej. Doh....

http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article1165045.ece

Det er da det dummeste jeg har hørt. Taxa'er ved godt hvor lufthavnen er i København... Og hvis man ikke kan overskue om man er kørt ud på en stor omvej, mens man taler i telefon, så vil jeg da straks betvivle embedslægens evner til ellers at have overblik i andre og mere alvorlige situationer. Desuden går der tog, bus og metro lige til døren og med disse transportmidler kan man faktisk komme fra næsten et hvilket som helst sted på Sjælland på under 2 timer.

Både forsinkelsen af embedslægen og ikke mindst de dumme undskyldninger af sundhedsmyndighederne bagefter er netop typisk offentligt i Danmark. Ineffektivitet og mangel på indsigt i at ens egen sløvhed påvirker mange andre mennesker er meget kendetegnende - specielt i sundhedssystemet. Det har jeg op til flere eksempler på, som er oplevet på egen krop.

Nu skal myndighederne så bruge måneder på at "kortlægge" begivenhederne for at se hvad der er sket. Det kommer til at koste en formue og lægge beslag på en masse sundhedspersonale, som kunne have brugt deres tid på vigtigere ting. Herefter konkluderer de så at det ikke var nogens skyld, men at det var beklageligt og så sker der forøvrigt ikke mere.

Desværre lærer de heller ikke af deres fejl, så situationen er den samme næste gang der sker noget lignende.

Sådan er tingene desværre i Danmark når det drejer sig om offentlige myndigheder. Den offentlige sektor vokser og vokser, lønningerne vokser og vokser, mens effektiviteten aldrig har været mindre... Desværre.

Back