SAS Fly I Brann

MartinL

ScanFlyer Dusty
SAS fly i brann ved Aalborg!

SAS-fly tok fyr under nødlanding

(VG Nett) Et SAS-fly med 76 passasjerer begynte å brenne etter en nødlanding søndag ettermiddag i Aalborg.

Av HALSTEIN RØYSELAND


VG Nett følger:Luftfart / RSS
Danmark / RSSFlyet måtte nødlande på grunn av problemer med nesehjulet, melder danske Ekstra Bladet.

- Det dreier seg om et innenriksfly i rute mellom København og Aalborg, sier operasjonsleder ved Aalborg politidistrikt til ekstrabladet.dk.

Flyet skal ifølge Ekstra Bladet ha veltet etter nødlandingen og tatt fyr. Alle passasjerene skal ha blitt reddet ut før det begynte å brenne.

Det var 76 personer ombord i flyet. Ifølge Nordjyske skal ingen være skadet i nødlandingen.
 
Re: SAS fly i brann ved Aalborg!

Originally posted by MD11

Q400:question: :question:

Mulig, men den er fersk enda. Leter på danske sider nå, men står ingen ting om flytype enda!
 
Re: SAS fly i brann ved Aalborg!

Den brukes ofte på AAL og AAR og jeg kan tenkte meg at det er Q400, har vært endel krøll med diverse landingshjul!
 
Re: SAS fly i brann ved Aalborg!

En SAS to-propels indenrigsfly måtte i eftermiddag foretage en såkaldt sikkerhedslanding. Flyet måtte lande på den ene vinge, da landindsstellet i den ene side svigtede. Den ene motor brød i brand ved landingen.

http://jp.dk/indland/article1080877.ece
 
Re: SAS fly i brann ved Aalborg!

ifølge Politiken skal det være ett Q400 hvor landingsunderstellet på den ene siden ikke løste seg ut og flyet måtte derfor lande på den ene vingen, med en etterfølgene brann i motoren som skal være slukket nå
 
Re: SAS fly i brann ved Aalborg!

Bare bra at alle kom seg ut i god behold!
men siden det har vært kjent at det har vært noe kluss med disse maskinene, vil dette få noen konsekvenser for resten av flåten med Q400:question:
 
Det er SK1209 fra CPH til AAL som er havareret

Edit: fra TV2.dk

Et SAS-rutefly fra København med 76 passagerer om bord er nødlandet i Aal­borg luft­havn. Under flyvningen måtte kaptajnen konstatere, at landingsstel­let ikke kunne komme ned i højre side af flyet, og da problemet ikke kunne løses i luften, var kaptajnen tvunget til at forsøge at lande uden.

Flyet væltede derfor ned på siden, og drejde rundt på landingsbanen, hvor den ene motor brød i brand.

På jorden ventede brandvæsen og otte til ti ambulancer, og det lykkedes at få alle passagerer ud i god behold.

Hilsen
Ole
 
Hva slags flytype var dette? Det var vel ikke Q400 som de pleier å bruke ettersom det vel bare tar 72 pax?

BF:question:
 
Originally posted by Bizflyer

Hva slags flytype var dette? Det var vel ikke Q400 som de pleier å bruke ettersom det vel bare tar 72 pax?

BF:question:

76, det har satt in 4 ekstra stoler i sine Q400
 
Re: SAS fly i brann ved Aalborg!

Fatter'n fortalte meg dette for litt siden, og første sted jeg kom til etter å ha sjekket TV2 nyhetskanalen var Scanair.no

Kjekt at det gikk bra med passasjerene og crew. Får håpe flyet ikke har så mye skade at det blir en write off.

Ellers har jo DHC 8Q-400 hatt en del uhell nå. I farten mener jeg å huske ett uhell med Jeju Air i Sør Korea, en J-Air maskin i Japan og tror også flyBE hadde ett uhell i England.

Skal se om jeg ikke klarer å lete frem noe om disse uhellene.
 
Re: SAS fly i brann ved Aalborg!

Både SAS og WF har hatt inflight engine fire, begge med nødlanding som resultat og full evakuering:exclamati Dessuten en haug med nesehjulstrøbbel.
 
JP.DK

Her bruger de den rigtige betegnelse for dette, nemlig en sikkerhedslanding
http://jp.dk/indland/article1080877.ece

Hilsen
Ole
 
Re: SAS fly i brann ved Aalborg!

Har nå sett film av hele hendelsen på nyhetene på TV2 Danmark. Flyet har landingshjulene ute når the toucher, men det ene understellet kollapser 2 sekunder etter det tar bakken og flyet fortsetter fremover før det skjærer ut til høyre. Man ser rester av propellen om motoren bli slengt rundt omkring og det tar fyr i den ene motoren (den som traff bakken) som blir slukket nesten med en gang da brannvesenet stod klare.

Mesteparten av skadene virker å være på motoren og vingetuppen og resten av flyet virker (basert på bildene jeg så) være mer eller mindre inntakt, men det er umulig å se hvor skadet flyet er (blir det W/O eller ikke) basert på bildene.
 
Flyet skal visstnok ikke ha vært fullbooket, iflg vitner brakk det ene propellbladet og deler kom inn i cabin, men der satt det heldivis ikke folk. Kapteien blir behørlig roset for sin innsats under landingen, iflg ekstrabladet.dk
 
SAS Group
Corporate Communications
SE-195 87 Stockholm, Sweden

Regarding Scandinavian Airlines flight SK1209

Scandinavian Airlines regrets to confirm that one of its aircraft, a Dash 8-400
(Q400) with flight number SK1209 from Copenhagen to Aalborg was involved in an accident at Aalborg Airport, at 16:10 hrs local time today.

SK 1209 is a code-share* flight with Spanair, BMI and Lufthansa.

Although no further details of the accident are available at the moment we can confirm that there where 69 passengers and 4 crew onboard. We can confirm that 5 passengers have been lightly injured during evacuation.

SAS is doing everything possible to help all passengers.

The media information center can be contacted at the following number: +45 32 32
31 35

* Code- share - When two or more airlines state their flight number in the timetable for the same flight, while only one of the airlines operates the flight.

SAS Group Corporate Communications



------------------------------------------------------------
This information was brought to you by Cision http://newsroom.cision.com The following files are available for download:
http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/WOLReleaseFile.aspx?id=541834&fn=wkr0001.pdf
 
Originally posted by sk931
Her bruger de den rigtige betegnelse for dette, nemlig en sikkerhedslanding

Jeg synes det blir vel drøyt å kalle dette en sikkerhetslanding. For min del ville jeg sagt det var en nødlanding. Hvor langt skal man strekke "sikkerhetslanding" begrepet?
Hvis det ene understellet ikke er sikret, særlig på et fly som Q400 med høy vinge og langt understell kan man aldri vite helt sikkert hva som skjer ved landing.
 
Back
Top