Re: SAS-fly evakuert på Gardermoen (13/8)
Generell kommentar: La oss huske at det skyhøye sikkerhetsnivået i luftfart for en stor del er et resultat av viljen til å dele informasjon om små og store hendelser, og ikke minst å lære av dem. I mine år med sikkerhetsarbeid i et flyselskap, var det alltid "tommel opp" for flygere, kabincrew og mekanikere som fortalte det som faktisk skjedde, akkurat slik det skjedde. Hendelsene var alltid en kombinasjon av mange faktorer og tilfeldigheter, inkludert ulike typer feilhandlinger. Det var alltid noen som hadde gjort noe de i etterpåklokskapens klare lys ikke burde ha gjort, eller ikke gjorde noe de skulle ha gjort. De visste likevel at de kunne dele informasjonen fritt, uten fare for individuelle sanksjoner (selvfølgelig med unntak av bevisst sabotasje / kriminalitet). Disse feilene var ekstremt lærerike for å forstå helheten. Eksempel: Fly tok av fra TRD uten avgangsklarering. Cockpit-crew fortalte detaljert om hva som skjedde, hva de tenkte og hva som gjorde (slik de så det) at denne feilen kunne oppstå og ikke bli fanget opp. Resultatet var en solid dose læring for hele selskapet, knyttet til mulige utfordringer når to ulike SOP ble tatt bort og erstattet av en ny.