SAS-fly evakuert ved en feil på Gardermoen (13/8)

Re: SAS-fly evakuert på Gardermoen

Jeg regner med at piloter ikke pleier å tulle med evakuer skuta etc?
 
Re: SAS-fly evakuert på Gardermoen

Um
Jeg regner med at piloter ikke pleier å tulle med evakuer skuta etc?

Ordet "evakuere" skal ikke nevnes før en har bestemt seg for å gjøre det. Når en snakker med kabinbesetningen skal en ikke si "vi trenger ikke evakuere enda, men hvis det blir verre så evakuerer vi" da det kan lede til misforståelser hvis det er en stressende situasjon. Det er enda viktigere hva informasjon til passasjerene angår!

Der var et oransje fly i Belfast hvor kabinbesetningen startet en evakuering på eget initiativ etter pushback fordi de trodde de luktet røyk og det første flygerene visste om det var at de så folk utenfor flyet og at dørene plutselig viste som åpne på ECAM. Heldigvis var ikke flyet i bevegelse men motorene gikk jo...
 
Re: SAS-fly evakuert på Gardermoen (13/8)

A320 har jo en "evacuate" knapp, som vil starte en alarm i flyet.

Rart om Sas prosedyre ikke krevde denne, og hvis de gjør det, så er det vel litt rart at cabin personalet startet evakuering med uten denne alarmen.
 
Re: SAS-fly evakuert på Gardermoen (13/8)

Heisann!

Fruen var ombord her, og var èn av de som måtte ned sklien når flyet ble evakuert. Fikk melding fra henne der hun tydeligvis var litt rystet, men at alt sto bra til.

Har ikke rukket å snakke med henne om hva som egentlig foregikk ombord før hendelsen, men får vel en beskrivelse etter dagens møter er unnagjort. Sitter selv i Arendal mens kona omsider kom seg på kontoret i Oslo.

Kim
 
Re: SAS-fly evakuert på Gardermoen (13/8)

A320 har jo en "evacuate" knapp, som vil starte en alarm i flyet.

Rart om Sas prosedyre ikke krevde denne, og hvis de gjør det, så er det vel litt rart at cabin personalet startet evakuering med uten denne alarmen.

Nå vet jo ingen hva som skjedde her og hvem som sa/gjorde hva (og det blir nok værende en intern etterforskning siden ingenting skjedde som sådan).

Ja, der er en alarm men for de aller fleste selskap vil jeg anta at evakueringen startes med et opprop over PA anlegget. Alarmen er mer en backup hvis noen ikke hørte kommandoen. For de tre selskapene jeg har vært i er det kun kapteinen som kan igangsette en evakuering (og alarmen kan settes slik at den kun kan aktiveres fra flight deck). Sannsynligheten er at ingen hører alarmen allikevel da de har allerede, basert på kommandoen, har startet prosedyrene med å åpne dørene når alarmen blir slått på.
Eneste unntaket er om kabinbesetningen ikke kan komme i kontakt med flygerne eller at det er en åpenbar katastrofal situasjon.

For å si det sånn, hvis det i det først spres et rykte om at "vi skal ut" er det sannsynlig at det blir fullstendig kaos, spesielt hvis folk ikke vet hva som foregår og hva faren innebærer, det ligger jo i menneskets natur (som en instruktør i TCX sa, "jumping everywhere, like opening a box of frogs").
Derfor er det utrolig viktig hvordan en ordlegger seg og selv om kabinbesetningen bak sier "det brenner, det brenner" vil en ikke bruke ordet "evakuer" før flyet er i en slik stand at det er trygt på utsiden (motorene er slått av) og kommandoen faktisk gis.
 
Re: SAS-fly evakuert på Gardermoen (13/8)

Kjenner tre som var på maskinen. Slik fortalte de det: Dette skyldtes uklare/rare beskjeder fra cockpit. Istedenfor «disarm doors and cross-check» eller hva de pleier å si, sa cockpit noe som «open doors, get out». Kabinbesetningen gjorde da som de gjorde. Flere hadde også reagert på rare beskjeder fra cockpit tidligere i flyvningen også. Her er det nok et par piloter som tas ut av drift ja..
 
Re: SAS-fly evakuert på Gardermoen (13/8)

De sa “noe som” og du vil ha de ut av drift?

Evacuate checklist er lang, og vi bruker kodeord for og slippe misforståelser. Om det trenges, så er det en lang prosess.
 
Re: SAS-fly evakuert på Gardermoen (13/8)

«Open your seat belts and get out» er standard kommando for en evakuering i et annet norsk selskap. Uten nødvendigvis bruk av ordet evacuate. Det at cocpit (om det stemmer som beskrevet over) ikke har fulgt SOP for talekommando under disarmering er ganske graverende.
 
Re: SAS-fly evakuert på Gardermoen (13/8)

Generell kommentar: La oss huske at det skyhøye sikkerhetsnivået i luftfart for en stor del er et resultat av viljen til å dele informasjon om små og store hendelser, og ikke minst å lære av dem. I mine år med sikkerhetsarbeid i et flyselskap, var det alltid "tommel opp" for flygere, kabincrew og mekanikere som fortalte det som faktisk skjedde, akkurat slik det skjedde. Hendelsene var alltid en kombinasjon av mange faktorer og tilfeldigheter, inkludert ulike typer feilhandlinger. Det var alltid noen som hadde gjort noe de i etterpåklokskapens klare lys ikke burde ha gjort, eller ikke gjorde noe de skulle ha gjort. De visste likevel at de kunne dele informasjonen fritt, uten fare for individuelle sanksjoner (selvfølgelig med unntak av bevisst sabotasje / kriminalitet). Disse feilene var ekstremt lærerike for å forstå helheten. Eksempel: Fly tok av fra TRD uten avgangsklarering. Cockpit-crew fortalte detaljert om hva som skjedde, hva de tenkte og hva som gjorde (slik de så det) at denne feilen kunne oppstå og ikke bli fanget opp. Resultatet var en solid dose læring for hele selskapet, knyttet til mulige utfordringer når to ulike SOP ble tatt bort og erstattet av en ny.
 
Re: SAS-fly evakuert på Gardermoen (13/8)

De sa “noe som” og du vil ha de ut av drift?

Evacuate checklist er lang, og vi bruker kodeord for og slippe misforståelser. Om det trenges, så er det en lang prosess.
Ut av drift, i den forstand at de hvertfall ikke fløy mer i dag, trolig ikke før alle får tid til å få forklart hva som skjedde ordentlig. Brukes det riktig kan det som Cloudmaster sier brukes til å utarbeide nye SOPer og at alle lærer noe. Ut av drift gjelder hvertfall SE-RZX. Misunner ikke de som skal ordne opp i dette
 
Re: SAS-fly evakuert på Gardermoen (13/8)

Ut av drift, i den forstand at de hvertfall ikke fløy mer i dag, trolig ikke før alle får tid til å få forklart hva som skjedde ordentlig. Brukes det riktig kan det som Cloudmaster sier brukes til å utarbeide nye SOPer og at alle lærer noe. Ut av drift gjelder hvertfall SE-RZX. Misunner ikke de som skal ordne opp i dette
Så du skal kaste pilotene under bussen for noe som ingen vet hva skjedde? Om dette skjedde ved gate og jetway, så tror jeg nok du må se andre veier og. Du evakuerer ikke med slides om jetway er en mulighet. Dette er en rar situasjon.
 
Re: SAS-fly evakuert på Gardermoen (13/8)

Absolutt en rar situasjon! Har ikke kastet noen under bussen, bare bemerker at det er vanlig prosedyre at man tas ut av drift for en kortere eller lenger periode etter noe slik har skjedd, nettopp for alles sikkerhet. Det med at pilotene hadde sagt litt rare ting var som jeg skrev kun noe tre mennesker hadde observert, og kan selvsagt ikke brukes til å gi noen noe skyld. Forhåndsdømming driver man ikke med, helt enig
 
Last edited:
Re: SAS-fly evakuert på Gardermoen (13/8)

Det med at pilotene hadde sagt litt rare ting var som jeg skrev kun noe tre mennesker hadde observert, og kan selvsagt ikke brukes til å gi noen noe skyld. Forhåndsdømming driver man ikke med, helt enig
Det er ingen her som vet hva cockpit har sagt.
Du refererer lenger oppe til 3 menneskers observasjoner og at cockpit pleier å si «disarm doors and cross-check» el. lign. Observasjonene er nok ikke helt til å stole på, det er kabinsjefen som pleier å si «disarm doors and cross-check», aldri cockpit.
Ta alt du hører og leser på dette tidspunktet med en solid mengde salt. Og gjør alle en tjeneste ved ikke å spekulere.
 
Re: SAS-fly evakuert på Gardermoen (13/8)

Kjenner tre som var på maskinen. Slik fortalte de det: Dette skyldtes uklare/rare beskjeder fra cockpit. Istedenfor «disarm doors and cross-check» eller hva de pleier å si, sa cockpit noe som «open doors, get out». Kabinbesetningen gjorde da som de gjorde. Flere hadde også reagert på rare beskjeder fra cockpit tidligere i
flyvningen også. Her er det nok et par piloter
som tas ut av drift ja..

Er ikke standard fra cockpit noe slik som, Doors Safe, etter parkering?
 
Re: SAS-fly evakuert på Gardermoen (13/8)

Hva vil typisk tid ute av drift være for dette flyet, for å rette opp igjen i disse utløste skliene?
 
Back
Top