En passasjer på et SAS-fly fikk i sommer hjertestans og døde kort tid etter nødlanding i Frankrike.
SAS hadde ikke hjertestarter om bord og er heller ikke pålagt å ha det.
SAS er i gang med en oppgradering av helsepakken om bord på flyene sine og alle skal få hjertestarter i løpet av oktober, opplyser Johansen.
Igjen er forsvarerne av SAS ute. Godkjennelsen av en hjertestarter skal ikke ta 18 måneder. Her har det rett og slett vært sendrektighet i bolaget og det kostet minst en passasjer livet (vi vet ikke om det er flere tilfeller).
Hvordan vet du at det kostet ham livet?
Det er nok SAS som må bevise at deres passasjer hadde "flat line" og eneste mulighet for det er med slik hjertestarter. Jeg står ved min konklusjon fra april i fjor http://forum.flyprat.no/showpost.php?p=925237&postcount=66.
Så i bunn og grunn så tok de vekk hjertestarterne for å spare vekt (=penger)... når noen så dør på et fly som nå ikke har hjertestarter, så forsvarer dere dette med at det var på vei, men de måtte sertifiseres... Det unnskylder ikke SAS for å i første om gang ha fjernet dem. Og hvem er det som sier det ikke ville ha hjulpet med hjertestarter? SAS eller en lege?
Men slik du ressonerer så regner jeg med at du anser crewet som jobbet ombord den dagen inkompetente i forhold til förstehjelp, og naturligvis vet hva som kjedde ombord?
Hvis man leser linken, vil man se at SAS holder på å oppgradere helsepakkene ombord. Det er heller ikke bare å 'hive dette ombord'. Dette må sertifiseres og godkjennes av myndighetene. Slikt tar tid.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.