SAS fjerner hjertestartere i flyene.

Har sett den i bruk en gang, midt mellom TOS og LYR. En eldre mann gikk rett i dørken som en halv sekk med poteter. Heldigvis 3 leger om bord, dog kun en av de hadde erfaring med slikt fra før. Pasienten ble slept bak i galley og behandlet der, bla med hjertestarter. Det endte godt så vidt jeg vet.

Har lest forklaringen til SAS og blir faktisk provosert over hvor arrogant de faktisk er. Om noen husker Antonio Puerta som spilte for Sevilla, så er han et prakteksempel på at det usasnnsynlige kan skje med alle. Han datt om på banen, kom seg på beina men kollapset igjen i garderoben. Selv om det var kort vei til sykehus klarte de ikke å redde han. Senere ble det påbudt med hjertestartere i La Liga. Folk kan ha en hjertelidelse uten at de vet om det, og siden folk også reiser mye kan det skje på en flytur.

At Norwegian klarer å ha dette i flyene sine gjør det bare enda mer flaut for SAS.

Her teller sekundene virkelig mye. For hvert minutt som går uten bruk av hjertestarter ved hjertestans reduseres sjansen for å overleve med 10%. Går det 5 minutter er altså sjansen for å overleve 50%. Går det 8 minutter er det kun 20% sjans for overlevelse.

Enig at argumentene til SK er svekket her. Hvert minutt teller, om du så er er nær flyplasser, så er det helt umulig å komme seg ned og få inn ambulanse personell på under 10 minutter, samme hvor du er, om du ikke er på decent, men da må man vente på ambulanse...

Regner dette er økonomi som gjelder, og litt søkt at de ikke har på alle fly i dag.
Alt personell må jo også være drillet på hjertestarter, og ha jevnlig opplæring + at hjertestartere bør sjekkes/sertifiseres. Regner heller ikke med at hjertestartere til fly er hyllevare, og er som alt annet flyutstyr, veldig spesielt og dyrt.

Alt personell må jo også være drillet på hjertestarter, og ha jevnlig opplæring + at hjertestartere bør sjekkes/sertifiseres. Regner heller ikke med at hjertestartere til fly er hyllevare, og er som alt annet flyutstyr, veldig spesielt og dyrt.

Kjenner ikke til hjertestarterne SAS har, men våre er såvidt meg bekjent ikke spesielt tilpasset for fly og er strengt tatt "hyllevare". Vi har diverse medical kits ombord. Noe har kun leger/autorisert personell lov til å benytte, mens andre ting og vil benyttes av kabinbesetning ved behov. Vi har sålangt ikke hjertestartere på alle flyene, men mulig det kommer. En som også jobber som ambulansepersonell mente vi har medisinsk utstyr ombord som en middels god ambulanse.

Hele denne saken virker noe merkelig, så jeg avventer og ser om de virkelig vil gjennomføre dette.

Nu er jeg jo ansat i SAS og vil ikke kritisere min arbejdsgiver, men jeg tror at presset fra organisationer kan blive så stort at der måske kommer er påbud myndigheder om at der skal være hjertestartere ombord...
Som privat person , ja så må jeg sige, at jeg ikke forstår beslutningen om at fjerne dem...Det kan ikke være pladsen eller vægten der gør det....Så jeg ved ikke hvad der ligger til grund for beslutningen..Men som sagt, så tror jeg at presset kan blive så tungt, at beslutningen ændres
Hilsen Ole

Må bare signere denne.

Man setter alltid økonomi og liv opp mot hverandre. Ellers hadde det vært forbudt å fly, kjøre bil osv.

Det hadde vært interessant å vite hvor mange liv man redder med hjertestarter i fly. Det kan tenkes at man kunne bruke pengene annerledes og dermed spare flere liv. Eller at hjertestarter i fly i praksis ikke redder flere liv.

Da det var snakk om å kjøpe inn hjertestarter til min tidligere arbeidsplass (stort hus med kontorer), var det legene og sykepleierne som var motstandere, da de mente det var bortkastede penger og antakelig ville gjøre vondt verre. Hva som er rett, vet jeg ikke.

Last edited:
Vel. At en hjertstarter faktisk kan redde liv i noen tilfeller tror jeg de fleste fagfolk er enige om. Hvor mange liv som skal reddes kontra oksygen etc synes jeg bare blir tullete å diskutere. Dersom hjertestarteren aldri er i bruk er ingenting bedre. Men skulle jeg være så uheldig å få hjertestans ombord i et fly så hadde jeg satt veldig pris på at det var hjertestarter ombord. Det kan være forskjell mellom liv og død.

Må si jeg synes argumentene til SAS her er fullstendig lavmål.
Er nok økonomi vi snakker om her, intet annet.

Har opplevd en gang at det ble spurt etter en lege ombord på Aeroflot til PEK. Så ut som de gav oksygen og jeg tror det gikk greit med pasienten etterhvert. Hjertestarer er uansett kritisk viktig, sekundene og minuttene går fort ved hjertestans. Kommentarfeltet ser ut til å bestå av fagfolk for en gangs skyld, er blant annet en sykepleier og en paramedic der.

Last edited:
Vel. At en hjertstarter faktisk kan redde liv i noen tilfeller tror jeg de fleste fagfolk er enige om. Hvor mange liv som skal reddes kontra oksygen etc synes jeg bare blir tullete å diskutere. Dersom hjertestarteren aldri er i bruk er ingenting bedre. Men skulle jeg være så uheldig å få hjertestans ombord i et fly så hadde jeg satt veldig pris på at det var hjertestarter ombord. Det kan være forskjell mellom liv og død.

Må si jeg synes argumentene til SAS her er fullstendig lavmål.

Er nok økonomi vi snakker om her, intet annet.

Selvsagt kan hjertestarter redde liv, rent hypotetisk. Hadde det vært med jordmor og kirurg på et hvert fly, kunne man også reddet liv, kanskje mange flere. Eller hvis man forbød flyvning. Da redder man også noen. Eller, hva med de som reddes pga ambulanseflyvning? Ok, bildet er altså både nyansert og komplisert. Likevel: hvis man sjelden eller aldri kommer i situasjoner hvor hjertestarter brukes eller redder liv, kan det finnes bedre måter å bruke pengene (og den ekstra vekten) på, f.eks. på annet medisinsk utstyr som det oftere er bruk for, høyere lønn, bedre arbeidsvilkår, bedre fly, hyppigere vedlikehold, bedre opplæring, rekruttering av høyere kompetanse osv. Alt dette kan også redde liv eller vise seg å være vel så nyttig. Som MOW skriver, dette er en industri. Folk tjener penger på produksjon, vedlikehold og salg av slikt utstyr. Hvorfor tror dere sikkerhetskontrollen er som den er på flyplasser? Står tiltakene i forhold til formålet, som er å redde liv? Ikke alle mener det. Noen hevder til og med at salg, vedlikehold og bemanning utstyret er så stor industri at det er vanskelig å reversere, siden så mange er gjort seg avhengig av inntektene.

Men som sagt, jeg vet ikke hva som er rett.

Selvsagt kan hjertestarter redde liv, rent hypotetisk. Hadde det vært med jordmor og kirurg på et hvert fly, kunne man også reddet liv, kanskje mange flere. Eller hvis man forbød flyvning. Da redder man også noen. Eller, hva med de som reddes pga ambulanseflyvning? Ok, bildet er altså både nyansert og komplisert. Likevel: hvis man sjelden eller aldri kommer i situasjoner hvor hjertestarter brukes eller redder liv, kan det finnes bedre måter å bruke pengene (og den ekstra vekten) på, f.eks. på annet medisinsk utstyr som det oftere er bruk for, høyere lønn, bedre arbeidsvilkår, bedre fly, hyppigere vedlikehold, bedre opplæring, rekruttering av høyere kompetanse osv. Alt dette kan også redde liv eller vise seg å være vel så nyttig. Som MOW skriver, dette er en industri. Folk tjener penger på produksjon, vedlikehold og salg av slikt utstyr. Hvorfor tror dere sikkerhetskontrollen er som den er på flyplasser? Står tiltakene i forhold til formålet, som er å redde liv? Ikke alle mener det. Noen hevder til og med at salg, vedlikehold og bemanning utstyret er så stor industri at det er vanskelig å reversere, siden så mange er gjort seg avhengig av inntektene.

Men som sagt, jeg vet ikke hva som er rett.

Bare for å svare tilbake, jeg vet heller ikke hva som er rett :)
Tror vel egentlig det kan diskuteres lenge hva som er riktig. Blir jo bare masse forskjellige meninger.

Jeg mener nå fortsatt at hjertestartere på fly burde være en selvfølge.
Og aller helst påbudt.

Kan ikke vurdere risiko med å fjerne hjertestarter fra fly. Er hjertestarteren alltid brukbar for eksempel (turbulens, avgang, landing osv.). Kanskje det er bedre på Europa-ruter "å gå ned" raskest mulig når man mistenker hjerteproblemer. Det finnes nesten alltid lege/sykepleier om bord som kan gi hjertemassasje og kabinpersonalet har jo også hatt førstehjelp trening.

Hvordan er det forresten f.eks. med tog? Når jeg googler "hjertestarter" og "tog" finner jeg masse informasjon om DSB i Danmark som har kjøpt hjertestarter til hvert tog. Hvordan er det i Norge når toget står 12+ timer stille på Hangdangervidda pga snøstorm/-skred.

Vi må unngå å tvinge flyselskap å ta med hjertestarter kun fordi det gir en vis "tryghetsfølelse" som også kan være falsk.

Jeg savner en tydelig og objektiv risikovurdering og -avgrensning.

Pressemeldingen fra SAS er uansett "worst of the worst".

Har selv opplevd flere hendelser ombord, hvor hjertestarteren er hentet frem men ikke värt til nytte, så selv omden taes frem er det ikke sikkert den benyttes.
Videre er den kun et av flere hjelpemiddel i en stresset situasjon.
Jeg mener at argumentasjonen presseavdelingen kommer med blir for dum. Jeg mener også at avgjörelsen kanskje ikke er den smarteste. Men forstår den.
Den har en begrenset effekt ombord, og er kun et hjelpemiddel i bestemte situasjoner.
F,eks er det ikke noe "liv" hjertet vil den ikke gi sjokk. Den er til for å behandle hjerteflimmer etc, ikke et hjerte som har stanset helt og er helt uten aktivitet. Da er det kun kompresjoner som hjelper.
Men som sagt, den er et godt hjelpemiddel, men ikke et must for å gi god og riktig förstehjelp.

Hvordan er det forresten f.eks. med tog? Når jeg googler "hjertestarter" og "tog" finner jeg masse informasjon om DSB i Danmark som har kjøpt hjertestarter til hvert tog. Hvordan er det i Norge når toget står 12+ timer stille på Hangdangervidda pga snøstorm/-skred.

Et søk på NSB og hjertestarter ga treff på at det er 71 hjertestartere til bruk i langdistansetogene.
http://www.mediqnorge.no/nyheter/?article_id=1281

Faren til en venn av meg hadde ikke vært i livet, hadde det ikke vært for at de hadde hjertestarter om bord i Color Line sin ferge. Han fikk hjertestans og hjertestarteren ble hans redning.

Kjekt å ha i gitte situasjoner. Ikke ofte man har bruk for brannforsikringa på huset sitt heller. Men greit å ha om ulykken inntreffer.

Last edited:
Kost-nyttediskusjonen i sånne tilfeller blir helt håpløs.
Jeg har aldri hatt behov for bilbeltet eller airbagene i bilen min, men ville aldri kjøpt en uten. Skikkelig lang nese den dagen det evt skulle smelle.

Viktig å huske forskjellen på hjertestans og hjerteflimmer.
En hjerestarter som man har på fly, tog, kjøpesenter osv vil ikke hjelpe noe noe som helst ved hjertestans. Det må være flimmer, eller noe aktivitet i hjertet for at at den skal være til hjelp.

Back