Selvsagt kan hjertestarter redde liv, rent hypotetisk. Hadde det vært med jordmor og kirurg på et hvert fly, kunne man også reddet liv, kanskje mange flere. Eller hvis man forbød flyvning. Da redder man også noen. Eller, hva med de som reddes pga ambulanseflyvning? Ok, bildet er altså både nyansert og komplisert. Likevel: hvis man sjelden eller aldri kommer i situasjoner hvor hjertestarter brukes eller redder liv, kan det finnes bedre måter å bruke pengene (og den ekstra vekten) på, f.eks. på annet medisinsk utstyr som det oftere er bruk for, høyere lønn, bedre arbeidsvilkår, bedre fly, hyppigere vedlikehold, bedre opplæring, rekruttering av høyere kompetanse osv. Alt dette kan også redde liv eller vise seg å være vel så nyttig. Som MOW skriver, dette er en industri. Folk tjener penger på produksjon, vedlikehold og salg av slikt utstyr. Hvorfor tror dere sikkerhetskontrollen er som den er på flyplasser? Står tiltakene i forhold til formålet, som er å redde liv? Ikke alle mener det. Noen hevder til og med at salg, vedlikehold og bemanning utstyret er så stor industri at det er vanskelig å reversere, siden så mange er gjort seg avhengig av inntektene.
Men som sagt, jeg vet ikke hva som er rett.