SAS fjerner hjertestartere i flyene.

Prøver SAS nå å kopiere Ryanair og MoL ved å sende opp en masse "prøveballonger" for å logge reaksjoner og få gratis PR i media?



Vidar
 
Tviler jeg på. SAS gjør ikke annet enn å tape ansikt i en slik sak. Hadde MOL gjort det samme så hadde det vel blitt noen reaksjoner, men til syvende og sist hadde det ikke gjort noe forskjell på dem. Kundene vet hva Ryanair er, og hva de kan finne på. Det er jo det som gjør dem så billig.
 
Helt latterlig at informasjonssjef sier det hele beror på en "misforståelse". Bør jo kunne være såpass ærlig å si at pga sterk kritikk har SAS skiftet mening og nå heller bestiller nye hjertestartere...

Uansett well done det blir gjort :up:
 
Nå har det i rettferdighetens navn stått hele tiden at de gamle hjertestarterene skulle erstattes av en ny 'helsepakke' - og denne inneholder den nye modellen - og mer .. Ettersom alt utstyr ombord må sertifiseres hos myndighetene, er det ikke bare å snu på helen og endre innhold på 1-2-3 heller .. dette innholdet har nok vært klart en stund.
 
Jeg var så heldig å se hva som var skrevet i pressemeldingen i dag.
Og ja, hele denne sagaen beror på en misforståelse. og ikke minst klønete arbeid fra en presseavdeling. Uklare svare etc. Og iveren etter en historie i media.
Jeg står for og mener det jeg har sagt tidligere i tråden, og er glad for at det fortsatt blir startere om bord.
Ny helsepakke vil inneholde nytt oksygen utstyr, hjertestarter og en del annet materiell som i dag ikke finnes om bord på kortruter.
Beredskapen totalt sett blir betydelig bedre med dette. Heldigvis. skjønner ikke hvorfor presseavdelingen ikke kunne sagt dette skikkelig med en gang, nå ble noe meget positivt veldig negativt, igjen.
 
Dessverre ble det ekstra mange selvmål for SAS her i denne tråden. Det var ikke bare pressetalspersoner/pressemelding som bidro til det, men ukritiske fans av SAS. Det er ikke alltid alt er positivt, og å være lojal er også å våge det å si fra når noe riktig galt er i ferd med å skje. Det hadde heller ikke skadet å innrømme at en tok feil av selskapet.
 
Hjertestarter ombord

En passasjer på et SAS-fly fikk i sommer hjertestans og døde kort tid etter nødlanding i Frankrike.

SAS hadde ikke hjertestarter om bord og er heller ikke pålagt å ha det.

SAS er i gang med en oppgradering av helsepakken om bord på flyene sine og alle skal få hjertestarter i løpet av oktober, opplyser Johansen.

Fjernet ikke SAS disse for en tid tilbake, da de skulle spare vekt?
 
Re: Hjertestarter ombord

De fjernet de i fjor for å spare vekt, men siden en omkom ombord så kommer de nå tilbake? Desverre litt for likt hvordan store selskaper agerer rundt om i væla.
 
Re: Hjertestarter ombord

Hvis man leser linken, vil man se at SAS holder på å oppgradere helsepakkene ombord. Det er heller ikke bare å 'hive dette ombord'. Dette må sertifiseres og godkjennes av myndighetene. Slikt tar tid.
 
Re: Hjertestarter ombord

Igjen er forsvarerne av SAS ute. Godkjennelsen av en hjertestarter skal ikke ta 18 måneder. Her har det rett og slett vært sendrektighet i bolaget og det kostet minst en passasjer livet (vi vet ikke om det er flere tilfeller).
 
Re: Hjertestarter ombord

Igjen er forsvarerne av SAS ute. Godkjennelsen av en hjertestarter skal ikke ta 18 måneder. Her har det rett og slett vært sendrektighet i bolaget og det kostet minst en passasjer livet (vi vet ikke om det er flere tilfeller).

Minner om at det ikke er noe krav å ha hjertestarter ombord. Å komme med en slik påstand når ingen forskrifter er brutt, er rimelig drøyt - uansett hvem det gjelder.
 
Re: Hjertestarter ombord

Det er litt spesiellt at Johansen sier til VG 4 April 2014 at SAS skal få på plass nye hjertestartere fortløpende når flyene skal inn på vedlikehold.
Flyene har vert på vedlikehold ørten ganger siden den gang...

SAS har nok "godkjennelse" for hjertestarter allerede om så er nødvendig. Jeg skal ikke påstå det er forsømmelse, men det er skuffende at dette har tatt så lang tid.

Denne tråden burde vert slått sammen med http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=124543&highlight=Hjertestarter
 
Re: Hjertestarter ombord

Det er nok SAS som må bevise at deres passasjer hadde "flat line" og eneste mulighet for det er med slik hjertestarter. Jeg står ved min konklusjon fra april i fjor http://forum.flyprat.no/showpost.php?p=925237&postcount=66.

I den saken du refferer til som også trådstarter quoter fra står det også at denne personen ikke ville overlevd, selv med hjertestarter ombord.
Det er en tragisk sak, og selv om dette med hjertestartere har värt avgjort lenge internt (at de skal ombord) har prosessen värt lang. Det er mange tilbydere, mange utgaver av produkter, og mange avveielser som skal taes.
Men slik du ressonerer så regner jeg med at du anser crewet som jobbet ombord den dagen inkompetente i forhold til förstehjelp, og naturligvis vet hva som kjedde ombord?
 
Last edited:
Re: Hjertestarter ombord

Så i bunn og grunn så tok de vekk hjertestarterne for å spare vekt (=penger)... når noen så dør på et fly som nå ikke har hjertestarter, så forsvarer dere dette med at det var på vei, men de måtte sertifiseres... Det unnskylder ikke SAS for å i første om gang ha fjernet dem. Og hvem er det som sier det ikke ville ha hjulpet med hjertestarter? SAS eller en lege?
 
Re: Hjertestarter ombord

Så i bunn og grunn så tok de vekk hjertestarterne for å spare vekt (=penger)... når noen så dør på et fly som nå ikke har hjertestarter, så forsvarer dere dette med at det var på vei, men de måtte sertifiseres... Det unnskylder ikke SAS for å i første om gang ha fjernet dem. Og hvem er det som sier det ikke ville ha hjulpet med hjertestarter? SAS eller en lege?

Behandlende lege som tok imot pasient sier at hjertestarter ikke ville hjulpet.
At SAS fjernet dem var en feil, det synes jeg også.
Men en hjertestarter er et av flere hjelpemiddel, noe de fleste som kan å bruke det utstyret vet.
Om dette også er en stor sak (som det åpenbart er for endel) så vil det jo bare väre naturlig å forfölge dette og tipse media om alle som til, fra og i Norge om hvem som ikke har dette utstyret.

Når dette er sagt, så mener jeg (kan ikke svare for selskapet her) at man skal annse en hjertestarter som et hjelpemiddel, blandt flere. Har selv värt med på en episode hvor en pasient döde (ikke ombord i fly) selv med hjertestarter.
Hjelper fint lite med en hjertestarter om man ikke kan grunnleggende förstehjelp.
 
Re: Hjertestarter ombord

Men slik du ressonerer så regner jeg med at du anser crewet som jobbet ombord den dagen inkompetente i forhold til förstehjelp, og naturligvis vet hva som kjedde ombord?

Legg merke til mitt "angrep" er rettet mot SAS (selskapet, bolaget) i alle mine innlegg i de to trådene som omhandler temaet. Det er også et "angrep" på forsvarerne av selskapets beslutning som begrunner det med "siden det SAS som gjør det så må det være riktig". Synd de kabinansatte ikke får verktøyet som gjør at de har en større sjanse til å redde liv.
 
Re: Hjertestarter ombord

Hvis man leser linken, vil man se at SAS holder på å oppgradere helsepakkene ombord. Det er heller ikke bare å 'hive dette ombord'. Dette må sertifiseres og godkjennes av myndighetene. Slikt tar tid.

Jeg har all respekt for deg LN-MOW men dette må da være særregler for luftfarten i så fall, en hjertestarter trenger slett ikke sertifiseres normalt sett, hvorfor det må godkjennes av myndighetene, det må være særregler for luftfarten det også. På min nåværende arbeidsplass har vi 5 hjertestartere (middels stor prod.bedrift), de har reddet liv flere ganger, ingen av dem er sertifisert spesifikt eller spesifikt godkjent av noen myndigheter.

Derimot er de typegodkjent, og det er noe helt annet.

For noen år siden da jeg jobbet som HSEQ leder kjøpte jeg selv inn flere hjerte startere, ingen spesielle krav da heller bortsett fra typegodkjenning, og det reddet en person i forbindelse med en ulykke i en tank, dessverre døde en annen person (min verste erfaring fra arbeidslivet) , men ja det redder liv.

Bare mine tanker, men disse er viktige å ha for hånden.
 
Back
Top