«Genialitet i hubs». Noen hubs må det vel være, men du vil vel tilbake, til SAS monopolets hub i København, også? Et selskap, som gjennom år-tier, har behandlet Norge, som noe tredje-ranks. -En hel nasjon måtte reise til et annet land for å skifte fly. Gjennom 70 år klarte SAS en interkontiental rute fra Oslo. Den ble til gjengjeld, periodevis, nedlagt i årevis. «Det var ikke marked». Nettopp, det er derfor Norwegian flyr oss til New York, Orlando, Ft. lauderdle/Miami, Los Angeles, San Francisco, Bangkok og Krabi.
Beklager om jeg tråkket på en øm tå - og jeg vet at hub tankegangen strider mot Norwegian sin retorikk at Norwegian flyr nordmenn direkte.
At SAS har CPH som sin viktigste hub vet jeg også er sårt for de som tror at Oslo-området er Norge og Stockholm-området er Sverige.
For et middels stort flyselskap som SAS, som i årevis var styrt av politiske signaler og skulle tilfredsstille politiske ambisjoner i 3 land, har ikke markedet vært stort nok til å operere 3 likeverdige hub-er. CPH er glimrende som hub for Skandinavia. Både OSL og ARN som hub forlenger reisetiden fra store deler av Skandinavia til de fleste destinasjonene i Europa. For USA og Asia er forskjellene uansett marginale om det er CPH, OSL eller ARN som er hub.
Selv er jeg ikke i tvil om at det beste for SAS, og for de av SAS sine reisende som er avhengige av frekvens og fleksibilitet, å ha størst mulig hub-aktivitet i CPH og ha høyfrekvente ruter dit til og fra regionale flyplasser i Skandinavia.
Da får vi, som reiser mye i jobben, bite i det sure eplet og akseptere et transitt stopp for å komme oss effektivt til og fra dit vi skal. Så får heller nordmenn som det passer for, (unnskyld, jeg mente folk fra Oslo området) vente en dag eller tre på en rute et eller annet tidspunkt på døgnet direkte til dit de skal, dersom direkte ruter er det viktigste.
Oss som ikke er Petter Stordalen, og er henvist til vanlige rutefly, må være realistiske og innse at verken SAS eller Norwegian setter opp direkte ruter uten at de har mulighet for lønnsom drift.
Denne uken har jeg benyttet CDG, BRU, AMS og CPH som hubs. Dette har ingen ting å gjøre med at jeg ikke ønsket å reise direkte. Grunnen var rett og slett at det ikke fantes direkte ruter fra der jeg var til dit jeg skulle på tidspunkter som var forenlig med mine behov. AMS var alternativ hub for reisene via CDG og BRU, og avgangstid og ankomsttid var innenfor ca 30 minutter. Her spilte pris inn som avgjørende faktor.