SAS, feed og longhaul

Denne er nesten for enkel. Du tar Oslo-London-Chicago med BA. Så AA videre til Calgary og overnatter på et av favoritthotellene mine - Marriott på flyplassen. De har 24 timers brusdispenser og muffins i kantina. Deretter Calgary-Seattle-Portland med Delta for å få 15+8XP og pre departure brus.

Ah! Det var direkteruten sin det!
Men hadde det ikke vært mulig å få med seg et par Canadiske byer til, istedet for 24 timer med brus på Marriott?

Ah! Det var direkteruten sin det!
Men hadde det ikke vært mulig å få med seg et par Canadiske byer til, istedet for 24 timer med brus på Marriott?

Nei det syns jeg blir litt klønete. Bedre å fly direkte. Ruta vi foreslår har vi testet og funnet perfekt for direkteflights

Point-to-point (to-point-to-point-to-point-to-point). The future is here

En fersk transferliste på en ORD-CPH viser følgene:

LHR x2
LUX (Luxair SK-codeshare)
ARN x4
SVG
DUS
BGO x2
GOT x2
OSL x2
AAL
BLL
ZRH (Swiss SK-codeshare)
RIX (airBaltic SK-codeshare)
MUC
HAM
SGD (Air Alsie Express)
BRU
AMS
MAD (Iberia)
WAW
MXP
CDG
BLQ
HEL
IST (Turkish)
FRA
VNO
KRS (Widerøe SK-codeshare)
PLQ

Nå står det ikke noe om antall, annet enn at det jo da en minimum 1 per destinasjoner. Noen interessante ting: de som skulle videre til ARN fordelte deg på hele 4 forskjellige avganger. Og den/de som dro videre med Iberia til Madrid

En fersk transferliste på en ORD-CPH viser følgene:
Madrid

Dette viser genialiteten i hub konseptet. Sorry OSL, ARN, BGO, GOT, SVG og alle andre som mener det gir stor prestisje i en longhaul rute. Jeg håper SAS legger A321 LR satsingen til CPH og øker rutenettet. Det kommer flest tilgode og vil etter min mening styrke SAS.
På tirsdag kom jeg til BRU fra EDI i en A319. Jeg tror det ble lest opp over 20 gater for videreforbindelser. Igjen et bevis på verdien av en hub med omfattende rutenett.

Ikke bare hub og allianse, men også interlineavtaler. Selv om det kanskje ikke havner øverst på bokingsitene, er det gull verdt f.eks. ved irregularities ...

Dette viser genialiteten i hub konseptet. Sorry OSL, ARN, BGO, GOT, SVG og alle andre som mener det gir stor prestisje i en longhaul rute. Jeg håper SAS legger A321 LR satsingen til CPH og øker rutenettet. Det kommer flest tilgode og vil etter min mening styrke SAS.
På tirsdag kom jeg til BRU fra EDI i en A319. Jeg tror det ble lest opp over 20 gater for videreforbindelser. Igjen et bevis på verdien av en hub med omfattende rutenett.

Detta är inte något unikt för CPH.
Kan säga att transferlistorna på flights till ARN och OSL ser likadana ut.
SAS likt alla nätverksbolag är i behov av transferpax. Att samla allt på en huv gör SK sårbara på övriga marknader. Bra att sprida ut linjer för att täcka flera fronter.

Læst op? Mange år (5?) siden jeg har hørt dem læse flyforbindelser op før landing.

Att samla allt på en huv gör SK sårbara på övriga marknader. Bra att sprida ut linjer för att täcka flera fronter.

Hur många bolag (LH undantaget) samlar inte på en hub? Det finns ju uppenbarligen fördelar att göra det.

Kom in från Vilnius idag och där läste man upp flygförbindelser för dem som skulle vidare. Även om det kanske inte är vanligt.

«Genialitet i hubs». Noen hubs må det vel være, men du vil vel tilbake, til SAS monopolets hub i København, også? Et selskap, som gjennom år-tier, har behandlet Norge, som noe tredje-ranks. -En hel nasjon måtte reise til et annet land for å skifte fly. Gjennom 70 år klarte SAS en interkontiental rute fra Oslo. Den ble til gjengjeld, periodevis, nedlagt i årevis. «Det var ikke marked». Nettopp, det er derfor Norwegian flyr oss til New York, Orlando, Ft. lauderdle/Miami, Los Angeles, San Francisco, Bangkok og Krabi.

Nettopp, det er derfor Norwegian flyr oss til New York, Orlando, Ft. lauderdle/Miami, Los Angeles, San Francisco, Bangkok og Krabi.

Det er jo flott for alle de som skal fra Norge til de stedene!
Nei vent. Hva? Bor ikke alle nordmenn i nærheten av Osl? Det var rart...

Man kan vel trygt kalle Gatwick Norwegian's 'København' ... Man kan fly til Seattle, LAX, Chicago, Buenos Aires, Rio, Singapo .. nei, det er sant ... men alle disse stedene som SAS betjente fra CPH i gamle dager. ;)

Eksempelvis United, Air Canada, China Southern, American, LATAM, Delta, Avianca, Norwegian - og stort set alle øvrige LCC's.

Du nämner amerikanska och kinesiska bolag (förutom LCC). Opererar inte de under lite annorlunda förutsättningar vad gällande geografi (storleken på hemmamarknaden) samt befolkningsunderlag? SAS har 3 hubs där två av storstadsområdena har cirka 2 miljoner och den 3:e cirka 1,5. Alla ligger nästan inom en timmas flygavstånd.

Det vesentligste er vel at vært flyselskap har en struktur som passer sitt behov, og hvordan andre løser det er egentlig irrelevant?

«Genialitet i hubs». Noen hubs må det vel være, men du vil vel tilbake, til SAS monopolets hub i København, også? Et selskap, som gjennom år-tier, har behandlet Norge, som noe tredje-ranks. -En hel nasjon måtte reise til et annet land for å skifte fly. Gjennom 70 år klarte SAS en interkontiental rute fra Oslo. Den ble til gjengjeld, periodevis, nedlagt i årevis. «Det var ikke marked». Nettopp, det er derfor Norwegian flyr oss til New York, Orlando, Ft. lauderdle/Miami, Los Angeles, San Francisco, Bangkok og Krabi.

Beklager om jeg tråkket på en øm tå - og jeg vet at hub tankegangen strider mot Norwegian sin retorikk at Norwegian flyr nordmenn direkte.
At SAS har CPH som sin viktigste hub vet jeg også er sårt for de som tror at Oslo-området er Norge og Stockholm-området er Sverige.

For et middels stort flyselskap som SAS, som i årevis var styrt av politiske signaler og skulle tilfredsstille politiske ambisjoner i 3 land, har ikke markedet vært stort nok til å operere 3 likeverdige hub-er. CPH er glimrende som hub for Skandinavia. Både OSL og ARN som hub forlenger reisetiden fra store deler av Skandinavia til de fleste destinasjonene i Europa. For USA og Asia er forskjellene uansett marginale om det er CPH, OSL eller ARN som er hub.

Selv er jeg ikke i tvil om at det beste for SAS, og for de av SAS sine reisende som er avhengige av frekvens og fleksibilitet, å ha størst mulig hub-aktivitet i CPH og ha høyfrekvente ruter dit til og fra regionale flyplasser i Skandinavia.
Da får vi, som reiser mye i jobben, bite i det sure eplet og akseptere et transitt stopp for å komme oss effektivt til og fra dit vi skal. Så får heller nordmenn som det passer for, (unnskyld, jeg mente folk fra Oslo området) vente en dag eller tre på en rute et eller annet tidspunkt på døgnet direkte til dit de skal, dersom direkte ruter er det viktigste.

Oss som ikke er Petter Stordalen, og er henvist til vanlige rutefly, må være realistiske og innse at verken SAS eller Norwegian setter opp direkte ruter uten at de har mulighet for lønnsom drift.

Denne uken har jeg benyttet CDG, BRU, AMS og CPH som hubs. Dette har ingen ting å gjøre med at jeg ikke ønsket å reise direkte. Grunnen var rett og slett at det ikke fantes direkte ruter fra der jeg var til dit jeg skulle på tidspunkter som var forenlig med mine behov. AMS var alternativ hub for reisene via CDG og BRU, og avgangstid og ankomsttid var innenfor ca 30 minutter. Her spilte pris inn som avgjørende faktor.

Last edited:
- og jeg vet at hub tankegangen strider mot Norwegian sin retorikk at Norwegian flyr nordmenn direkte.

Før brukte norwegian dette med «å fly direkte er best...» aktivt som stikk mot sas og de andre hub-selskapene, men ser man sånn DY er i dag blir de egentlig mer og mer et hub-selskap med flere hubs. Jeg er også ganske sikker på at spareprogrammene kommer til å styrke de store basene som OSL og LGW, og dermed gjøre de til større hubs og slynge folk igjennom disse. Stort sett all long-haul går jo igjennom LGW, og de tilbyr connections på stort sett alle destinasjoner (skulle man fra OSL til Birmingham eller Düsseldorf før kunne man bestille hos norwegian med en mellomlanding i Spania).
Det er faktisk en del folk som har flybytte med norwegian, og på alle mine flygninger med dem de siste årene inn mot større baser (OSL, LGW, ARN etc) har det blitt informert over høyttalerene ombord om gater for folk som skal videre. På OSL-LGW var det en del folk som skulle videre til SEA med en kort connection så alle andre passasjerer ble strengt fortalt om å bli sittende, men hele flyet reiste seg da setebelteskiltet slukna, det vites derimot ikke om alle skulle til SEA:p

Back