SAS får bruke biometri

ATC-flyradar

Traveler
Medlem
SAS får bruke biometri

SAS får bruke biometri

SAS Norge har fått tillatelse fra Datatilsynet til å bruke biometri. Etter stor suksess i Sverige blir dette også et frivillig tilbud til norske SAS-passasjerer.

Myndighetene i Norge har pålagt flyselskapene å kontrollere alle som skal sjekke inn bagasje. SAS Norge skal ikke sjekke identiteten din, men er pålagt å sjekke at det er samme person som leverer bagasjen, som også går inn i flyet. For å gjøre dette raskest mulig har SAS Norge foreslått å bruke biometri, eller fingeravtrykkslesere. Det er nå gitt tillatelse fra Datatilsynet til å benytte denne teknologien.

- Dette blir nå et tilbud til passasjerene som ønsker en raskere kontroll. De som heller vil vise legitimasjon kan gjøre det. I Sverige har SAS-passasjerene hatt dette valget lenge. Der har 98 prosent av de reisende valgt å bruke fingeren, mens to prosent ønsker å vise legitimasjon på den gamle måten, sier informasjonssjef i SAS Norge Thomas Midteide.

Hos SAS koples ikke bildet av fingeravtrykket mot noe register. Bildet som tas ved utgangen sammenliknes kun mot bildet som ble tatt av fingeren da passasjeren leverte bagasjen. Når reisen er avsluttet slettes hele filen med bildene av fingeren. Bildet vil aldri bli lagret i noe register.

- Med tillatelsen fra Datatilsynet vil vi sette i gang arbeidet med å få biometri på norske flyplasser så raskt vi klarer. Snart kan passasjerene bruke fingeren som identifikasjon når de skal sende bagasje. Enkelt, sikker og frivillig, sier Midteide.

Fakta:
En liten maskin tar et bilde av fingeravtrykket ditt når du leverer bagasje, og sammenlikner det med et tilsvarende bilde som tas når du går om bord i flyet. Når bildene er like er SAS sikre på at samme person har vært begge steder. Bildet av fingeravtrykket tas på få sekunder. Passasjeren slipper å lete etter identifikasjon, og SAS slipper å bruke tid på å sjekke denne. I det hele tatt er dette den raskeste og sikreste måten å gjennomføre myndighetenes sikkerhetskrav på.

Hilsen SAS

Re: SAS får bruke biometri

BRA! om vi nå bare kunne få det på inngangsdøre itl kontoret også... så hadde jeg sluppet å huske adgangskortet

Hos SAS koples ikke bildet av fingeravtrykket mot noe register. Bildet som tas ved utgangen sammenliknes kun mot bildet som ble tatt av fingeren da passasjeren leverte bagasjen.
Så hele poenget med dette er å sjekke at de 150 som har sjekka inn bagasje er samme 150 som går ombord?

Når reisen er avsluttet slettes hele filen med bildene av fingeren. Bildet vil aldri bli lagret i noe register.
Hvorfor først når avsluttet, om poenget er som jeg nevnte over, så kan jo hele greia slettes når flyet pusher, for da har jo alle boarda, og alt er klart og man trenger dermed ikke denne infoen lengre..

Hele greia lukter litt muffens, så kan nok godt puttte meg i den 2%-haugen.

Håper Norwegian får det også snart. Automatene som ble satt i drift idag er klargjort for biometri

Originally posted by Cedlind

Når reisen er avsluttet slettes hele filen med bildene av fingeren. Bildet vil aldri bli lagret i noe register.
Hvorfor først når avsluttet, om poenget er som jeg nevnte over, så kan jo hele greia slettes når flyet pusher, for da har jo alle boarda, og alt er klart og man trenger dermed ikke denne infoen lengre..

Tror nok SAS roter med informasjonen, for sist jeg hørte noen fra SAS Norge uttale seg på Dagsrevyen så ble det understreket at alle fingreavtrykk slettes når flyet forlater gate.

Originally posted by Cedlind

Tja.. kan nok være plenty med grunner, for at denne infoen ikke blir slettet før flyet har landet. F.eks. hvis flyet skal snu, og lander på samme flyplass som den tok av - og alle pax samt bagasje skal ut av flyet igjen. Evt. dersom flyet skulle styrte osv. så vil denne infoen være til nytte, osv osv.. Ser uansett ikke noe problem med dette.

(Alle de gangene jeg har hørt om dette, har det aldri blitt sagt noe annet - enn at dataene skal slettes først ETTER at flyet har landet på bestemmelsessted)

Originally posted by Blackhawk
Evt. dersom flyet skulle styrte osv. så vil denne infoen være til nytte, osv osv..
Nytte ja, men strengt tatt så vil det jo være løgn siden det da brukes til noe helt annet enn hva man sier det skal brukes til.

Originally posted by CK

BRA! om vi nå bare kunne få det på inngangsdøre itl kontoret også... så hadde jeg sluppet å huske adgangskortet

Ja da skal det godt gjøres å glemme adgangskortet sitt. :D Kjenner til det problemet ja!

Rent personvernmessig ser jeg ikke noe forskjell om informasjonen slettes før eller etter reisen. Uansett så skal det jo brukes til å identifisere paxen og hvis man ved å beholde de til man ankommer er det jo bare en fordel skulle flyet krasje at identifiseringsarbeidet blir så lett som mulig

Dataene slettes når det siste flyet ditt lander. Grunnen til at man ikke sletter dem i det flyet pusher fra gate er at dataene skal følge med evt. connecting flights. Maksimal teknisk levetid er 24 timer, men da bør du jo ha kommet frem :)

De vil ikke kunne brukes til identifisering etc. fordi de ikke koples til PNR.

Kjempebra!!! Og absolutt på tide at norske myndigheter ga etter... Her ser vi igjen eksempel på hvor langt fremme SAS er når de først satser...:clap

Jeg vet ikke hvorfor fingeravtrykk har blitt mer skummelt enn annen informasjon man har oppgitt til flyselskapet.

Men informasjonen lagres slik at du også skal slippe å vise id hvis du har transfer til et annet fly.

Det skal ihvertfall være klart på kort tid.

Og av andre nyheter så kommer det til test i løpet av juni, bagtagautomater på osl og oslo s, som er beregnet for internettinnsjekkere som bare skal ha tagger.

Originally posted by Superhai

Og av andre nyheter så kommer det til test i løpet av juni, bagtagautomater på osl og oslo s, som er beregnet for internettinnsjekkere som bare skal ha tagger.

Hvet du hvordan dette skal fungere? Brukes det gjennomsnitt beregning av kg for beregning av vekter? eller blir den fremdeles veid når man dumper den på gardermoen?
Og ikke minst, kan man putte inn noen ekstra kilo med lav risiko for å bli oppdaget og slippe unna overvektsgebyr?

Originally posted by memphis_belle

Hvet du hvordan dette skal fungere? Brukes det gjennomsnitt beregning av kg for beregning av vekter? eller blir den fremdeles veid når man dumper den på gardermoen?
Og ikke minst, kan man putte inn noen ekstra kilo med lav risiko for å bli oppdaget og slippe unna overvektsgebyr?

Det er ikke for levering av baggen. Det er for å få ut tagger, levering blir på bagdrop som før. I alle tilfeller så bruker SAS standardvekter på sine rutefly.

Originally posted by Flyer

De vil ikke kunne brukes til identifisering etc. fordi de ikke koples til PNR.

Mulig jeg misforstår dette. Jeg trodde man skulle registrere fingeravtrykket sitt ved innsjekking og så ved ombordstiging gi dette igjen istedetfor boardingkort. For at flyselskapet skal vite hvem som evnt ikke er kommet ombord må vel fingeravtrykket kobles mot meg på en eller annen måte - det mest naturliger er vel å koble det til PNR?

Originally posted by VoiceCom

Mulig jeg misforstår dette. Jeg trodde man skulle registrere fingeravtrykket sitt ved innsjekking og så ved ombordstiging gi dette igjen istedetfor boardingkort. For at flyselskapet skal vite hvem som evnt ikke er kommet ombord må vel fingeravtrykket kobles mot meg på en eller annen måte - det mest naturliger er vel å koble det til PNR?

Jeg vet ikke hva Flyer tenker, men den blir koblet mot check-in record. Der er det jo naturligvis også referanse til PNR i res.

Det er bare de som skal sjekke inn bagasje som bruker biometri, og dette brukes kun til samsvarskontroll to steder. Altså skal det første bildet samsvare med det andre bildet. Dette gjøres kun for å tilfredsstille Luftfartsverkets regler om innsjekket bagasje. Så dette erstatter ikke boardingkort.

Teknisk sett gjøres dette ved bruk av elektroniske nøkler, så det er ingen i SGS som kan "ta opp fingeravtrykket ditt", og dette kan altså heller ikke brukes til identifisering etc. Det er denne nøkkelen som koples til bagasjesystemet, og ikke selve bildet av fingeren.

Dette er en grunn til at Datatilsynet har sagt OK - teknisk sett skal dette ikke kunne misbrukes.

Molde er pilotstasjon for biometri i SGS og har nå for noen dager siden tatt systemet i bruk. Så nå er det bare å bruke finger'n..

Originally posted by Boeing

Molde er pilotstasjon for biometri i SGS og har nå for noen dager siden tatt systemet i bruk. Så nå er det bare å bruke finger'n..

Oioioi! Så dette starter fra Molde? Dvs. Ingen legitimasjon i Molde heretter? =)
Skal innom allerede neste lørdag, så da prøver jeg det da.

Back