SAS EuroBonus MasterCard

Re: SAS EuroBonus World MasterCard

Er det bare meg eller er SEB Mastercard enormt trege til å svare på epost? Etterlyste efaktura referanse på fredag…
Jeg fikk svar innen 24 timer på akkurat samme henvendelse. Dette er noen måneder siden.

Jeg har også hatt trege svar fra SEB, de har gjerne brukt 2-3 arbeidsdager. Har dog vært spørsmål jeg antar krever litt mer enn å finne en eFaktura-referanse, men er ikke videre imponert med hvor raske de er til å svare.

Kan nevne at jeg fikk svar dagen etter på min siste mail, har nok bare hendt et eller annet i systemet.

Så denne på månedens faktura fra SEB:

22.-24. november 2013 får du doble Ekstrapoeng på alle kjøp med ditt SAS EuroBonus World MasterCard.

Så denne på månedens faktura fra SEB:

22.-24. november 2013 får du doble Ekstrapoeng på alle kjøp med ditt SAS EuroBonus World MasterCard.

Det var som søren...
Synd eg nettopp bestilte ferieturen 2014, ellers kunne det blitt ein fin slump med poeng.

Doble poeng med Mastercard er 20p/100kr med Mastercard mens det er 30p/100kr med Diners. En utfordring er uansett at man ikke er helt sikre på hvilken dag de vil belaste kortet. Bestilelr man noe på nett den helgen er det kanskje mandag kortet blir belastet.

Doble poeng med Mastercard er 20p/100kr med Mastercard mens det er 30p/100kr med Diners. En utfordring er uansett at man ikke er helt sikre på hvilken dag de vil belaste kortet. Bestilelr man noe på nett den helgen er det kanskje mandag kortet blir belastet.

Har det noe å si? Regner med det går på datoen man bruker kortet (Noe som framgår av transaksjonen selv om den kommer mange dagers senere) og ikke når de trekker beløpet.

Regner med det går på datoen man bruker kortet (Noe som framgår av transaksjonen selv om den kommer mange dagers senere) og ikke når de trekker beløpet.

Det MÅ jo selvfølgelig gå etter den dato kortet trekkes gjennom maskinen i butikken (eller på annen måte brukes). Hvis ikke blir det jo ren bingo hvorvidt man får de ekstra poengene eller ikke....

Det er kjøpsdato/bruksdato som ihvertfall alltid har vært gjeldene tidligere, så er ikke noe bingo eller problem som enkelte prøver å få det til å være

Diners har iallfall tidligere advart om at for netthandel kan en risikere at betalingen belastes kortet for sent til å opppnå dobbelt bonus.

Er ikke nødvendigvis noe bingo. Kort forklart:

Nettbutikker har ikke lov å belaste kortet før varen sendes (ved fysiske varer). Kjøper du en tv på lørdag så sendes den normalt ikke før mandag. Da gjøres det en autorisasjon / reservasjon på lørdag men butikken trekker ikke beløpet før mandag. Mandag vil da være transaksjonsdato / rentedato men det kan ta opp til flere dager før den vises i nettbank eller tilsvarende (bokføringsdato).

Kjøper du derimot en tjeneste (kinobillett, digitale varer) så vil transaksjonsdato alltid være dagen du kjøper.

Og jeg vil anta at dobbel bonus gjelder kjøp med transaksjonsdato innenfor gitte datoer.

Last edited:

Er ikke nødvendigvis noe bingo. Kort forklart:

Nettbutikker har ikke lov å belaste kortet før varen sendes (ved fysiske varer). Kjøper du en tv på lørdag så sendes den normalt ikke før mandag. Da gjøres det en autorisasjon / reservasjon på lørdag men butikken trekker ikke beløpet før mandag. Mandag vil da være transaksjonsdato / rentedato men det kan ta opp til flere dager før den vises i nettbank eller tilsvarende (bokføringsdato).

Kjøper du derimot en tjeneste (kinobillett, digitale varer) så vil transaksjonsdato alltid være dagen du kjøper.

Og jeg vil anta at dobbel bonus gjelder kjøp med transaksjonsdato innenfor gitte datoer.

Litt off topic, men har du noen kilde på dette? Sikker på at du ikke tenker på bokføringen? Har aldri hørt om noe forbud om å ta forhåndsbetalt for en vare som kjøpes på nett.

Litt off topic, men har du noen kilde på dette? Sikker på at du ikke tenker på bokføringen? Har aldri hørt om noe forbud om å ta forhåndsbetalt for en vare som kjøpes på nett.

Jeg tror også at dette ikke er nedfelt i noen lov, bare anbefalt praksis fra forbrukerombudet(?) i sitt forslag til standard salgsvilkår som jeg også mener at reservasjonen bør være maks fire dager.

Som beskrevet ovenfor så er det en del av forbrukerombudets standard betingelser for netthandel. Kortselskapene har også retningslinjer rundt dette, eksempel tatt fra et dokument fra Visa som ligger åpent på nett: "Deliver merchandise or services to the cardholder at the time of the transaction. Transactions can not be deposited untill goods or services have been delivered"

Ingen seriøse nettbutikker belaster kortet før de sender...

Last edited:

Noen som har fått sign-up poengene (6000) de lokket med for en tid tilbake?
Hadde første transaksjon for 5 uker siden, fortsatt ikke sett noe til poengene..

Og mailer svarer de ikke på.

Når jeg fikk kortet mitt for et år siden tok det laaaaaaaang tid før sign-up bonusen kom. Husker ikke hvor lang, men tipper tre måneder..

Back