SAS EuroBonus MasterCard

Spørs rett og slett hva som er nytten med kortet da.. SAS MC er nyttig for de av oss som brukes bonuspoeng innenriks og i europa med SAS Plus for SAS Go.
Ref denne tråden er jo dette verdiløst https://forum.flyprat.no/showthread.php?p=1279226#post1279226
Ser personlig heller ikke noen særlig nytte av denne fordelen innenriks eller i Europa. Bruker den av og til, men den er ikke særlig kjærkommen. Og siden nordmenn flyr 2,9 ganger i året i snitt, så er vel den rimelig bortkastet for de fleste andre i dette landet :colgate:

Statuspoeng er heller ikke naudsynt for de aller fleste, siden nordmenn i snitt flyr 2,9 ganger i året.

Nå er dette et flyforum, så ikke helt sikker på om snittet her er 2,9 ganger i året.
Min post var ment som en opplysning og sammenligning av hva som gir hvor mye poeng, men det var tydeligvis helt meningsløst.

Ref denne tråden er jo dette verdiløst https://forum.flyprat.no/showthread.php?p=1279226#post1279226
Ser personlig heller ikke noen særlig nytte av denne fordelen innenriks eller i Europa. Bruker den av og til, men den er ikke særlig kjærkommen. Og siden nordmenn flyr 2,9 ganger i året i snitt, så er vel den rimelig bortkastet for de fleste andre i dette landet :colgate:

Nå er dette et flyforum, så ikke helt sikker på om snittet her er 2,9 ganger i året.
Min post var ment som en opplysning og sammenligning av hva som gir hvor mye poeng, men det var tydeligvis helt meningsløst.

Ok, men du skiller ikke mellom din nytte og andre sin nytte. To forskjellige ting. Jeg ser nytten ved at det ofte er ledige plus-billetter fremfor go-billetter, ellers hadde kortet gått i båset det og. Og enkle fordeler som FT og lounge får man også. Er hverken statuskunde eller kunde i DNB, noe som nok gjelder mange her på forumet.. Og for å ta en right back at ya, så var det ment som en diskusjon på et diskusjonsforum. Men det var tydeligvis helt meningsløst

Last edited:

He he, den tråden der har jo blitt sånn sutretråd over antall drinker til syden. Ikke for å kaste stein altså, jeg er oversutremester selv. Men selv når jeg sutrer over at det tar for lang tid å servere de 4 rettene i business over dammen så betyr det ikke at jeg heller vil fly economy. For å sette det på spissen.

Synes faktisk den fordelen der er en av de beste. Får aldri brukt CT, men PLUS-for-GO-pris og BUSINESS-for-GO-pris brukes flittig. Det er faktisk helt topp rundt i Skandinavia og Europa. Og Junaiten om det er noe ledig og man plutselig vil dit.

Så det er litt individuelt, tenker jeg.

Heisann.

SAS EB MC Premium: årsavgiften ble betalt i juli. Om jeg nå sier opp kortet, vil jeg få refundert en forholdsmessig andel av årsavgiften? Fant ikke noe om dette hos SEB.

Alt blir dyrere, og nå også SAS EuroBonus Mastercard Premium:

Fra 1. mai vil det bli endringer på ditt SAS EuroBonus Mastercard Premium. På grunn av høyere kostnader for drift av fordelsprogrammet har vi valgt å regulere årsprisen for å opprettholde fordelene i kortet. Samtidig endres beregningen av Statuspoengene på kortet.

Fra og med 1. mai 2024 innføres følgende endringer:

* Prisen din øker med 40 kr per måned. Det betyr at årsprisen stiger fra 1855 kr til 2335 kr. Du vil først merke endringen neste gang du blir belastet årsprisen.

* Statuspoengene beregnes fortsatt som 25 % av månedens opptjente Ekstrapoeng, men det innføres et minimum på 500 Statuspoeng for de månedene du bruker kortet. Det betyr at hvis du for eksempel bare tjener 300 Statuspoeng i mai, vil du likevel få 500 Statuspoeng denne måneden. Du får minst 6000 Statuspoeng årlig hvis du bruker kortet hver måned.

Minimum 500 statuspoeng per måned er jo en forbedring - men bruker man kortet såpass lite er det vel tvilsomt om det er verdt årsavgiften.

Konkurrent DNB har også en "forbedring"/ødelegger mer for seg selv;
Vilkårene for MastercardUpgrade endres fra januar 2024. Vi innfører et tak for maksimal poenggivende opptjening på Mastercard Upgrade. Maksimal poeng givende omsetning per kalender år er 400.000kroner. De nye vilkårene vil gjelde fra 2024. Se fullstendige vilkår her: https://www.dnb.no/portalfront/nedlast/no/privat/Kort/avtalevilkar_pluss_ung_mc_upgrade.pdf

400k per år = 33 333kr per måned, som er lite når man deler kontoen med sin bedre halvdel. Så da er det kanskje best å dele oss opp slik at det blir 800k i året, men da blir månedsavgiften på 59kr dobbel. Hmmm... avveininger.

Elendig «forbedring» akkurat som hos Amex… Som LTG har man ikke bruk for statuspoeng. Må begynne med kontanter igjen kanskje?

Næh. Kontanter er gammeldags. Bedre å sende en sjekk i posten.

Som en liten anekdote kan det nevnes at det siste skipet som DFDS betalte i kontanter var MS England i 1964. Jeg tror det kostet rundt 20 millioner og ble altså betalt kontant på labben.

Back