SAS-dom i dag

LN-RKF

Banned
I dag faller dommen i rettssaken mellom de tidligere Braathens-ansatte og SAS-konsernet:

http://www.aftenposten.no/nyheter/okonomi/article998542.ece?rfid=bm

Dommen skal etter planen offentliggjøres i 12-tiden....
 
http://www.aftenposten.no/nyheter/okonomi/article998953.ece
Braathens-ansatte tapte for SAS
De 320 Braathens-ansatte som saksøkte SAS-konsernet, tapte for andre gang i retten.
ASLE SKREDDERBERGET


Andre runde i rettssystemet endte med nok et nederlag for de Braathens-ansatte.

I dag falt dommen i Borgarting Lagmannsrett, og den endte med seier for SAS-konsernet.


Mistet rettigheter

Striden har stått om SAS-konsernet, da det kjøpte opp Braathens, også overtok arbeidsgiveransvaret for alle de ansatte. Den juridiske betegnelsen er "virksomhetsoverdragelse", som innebærer at ansatte blir med over i det nye selskapet, med alle sine opparbeidede rettigheter intakt.

SAS-ledelsen valgte imidlertid en annen løsning. Den hevdet at den ikke hadde behov for alle de bakkeansatte i Braathens, og fjernet dermed omlag tusen stillinger.


Braathens-ansatte tok støyten

I etterkant måtte de som ikke fant andre jobber, eller ikke tok sluttpakker, søke seg inn i det nye bakkeselskapet i SAS, men da uten den ansienniteten og de rettighetene de hadde fra årene i Braathens. Dermed var det de Braathen-ansatte som i all hovedsak tok støyten for nedbemanningen etter fusjonen, mens SAS-ansatte ble skjermet.

Temperaturen i konflikten ble ekstra høy, fordi SAS-ledelsen lenge sa at den la opp til en likebehandling av SAS- og Braathens-ansatte.
 
parat

http://www.parat.com/digimaker/documents/180305_-_PM_Dom_i_SAS-saken_201255.pdf


Borgarting lagmannsrett har ikke gitt 320 tidligere Braathens-ansatte medhold i at det har skjedd soleklare løftebrudd fra SAS i forbindelse med overtakelsen av Braathen. - Nå må vi vurdere om det er grunnlag for å bringe saken inn for Høyesterett, sier Parats leder Lisbeth Eliasson.



Eliasson vil umiddelbart sette seg ned med våre juridiske eksperter for å vurdere dommen. - Denne saken har stor prinsipiell interesse. Dersom dommen blir stående, er vi redd den vil svekke oppsigelsesvernet for alle ansatte i bedrifter som blir kjøpt opp, sier Parats advokat Kjetil Edvardsen.



For fem år siden var det 4 400 ansatte i flyselskapet Braathens. Reduksjonen av ansatte har delvis skjedd ved oppsigelser og delvis ved overføring av virksomheter og ansatte til selskaper i SAS-systemet. Det er bare én gruppe som ikke har fått med seg ansienniteten inn i det nye selskapet, nemlig de som utfører bakketjenester (billetter og bagasje)
- Denne klare urimeligheten gjorde at vi har brakt denne saken inn for rettssystemet, sier Lisbeth Eliasson som selv satt i Braathens styre da SAS kjøpte selskapet i 2001.



Høsten 2003 avsa Asker og Bærum tingrett dom i en av de største arbeidsrettssakene

i Norge noensinne. På vegne av en del av våre medlemmer i flyselskapet Braathens

stevnet den gang PRIFO, sammen med flere andre arbeidstakerorganisasjoner, SAS-konsernet for det vi mente var soleklare løftebrudd i kjølevannet av SAS sitt oppkjøp av Braathens. I tingretten nådde vi ikke helt frem; PRIFO valgte derfor å anke dommen til

lagmannsretten.
 
Håper virkelig det, men jeg tror LO/HK ser dette som en så viktig prinsippsak at de vil anke den hele veien opp.
 
Spørs vel om de kommer så langt når de har tapt i to instanser. Men me får sjau, me får sjau.
 
Ja en bør vurdere nøye før en går videre nå. En hadde nok trodd at en hadde en sterkere sak.....
 
Ikke bare i konserent...:p Jeg vil da ikke vite om bedre eller billigere selskaper enn SAS, bedre eller billigere biler enn Alfa...
 
Nei man ser gjerne det en vil se - og ikke minst ønsker å presentere for andre. Det gjelder vel de fleste selskaper
 
Jeg kjenner ikke fakta godt nok til å uttale meg bombastisk. Uansett kan det være verdt å anke for å få Høyesterett til å klarlegge hva som ligger i "virksomhetsovertagelse", det er tydeligvis ikke så mye rettspraksis på dette området. I tillegg hadde det vært spennede å vite hvor klart SAS lovet at de Braathens-ansatte skulle behandles likt med SAS-ansatte, slik at de eventuelt kunne dømmes for avtalebrudd. Uansett,jeg poengterer igjen at jeg ikke kjenner fakta spesielt godt.
 
HK mener :

"En umiddelbar konsekvens kan være at for eksempel de ansatte i Widerøe som nå står foran en omstilling lider samme skjebne som de tidligere Braathens-ansatte. Ved en samordning av bakketjenestene i Widerøe vil de Widerøe-ansatte kunne fratas ansiennitet, stillingsprosent og alle opparbeidede rettigheter."
 
Originally posted by BU595
HK mener :

"En umiddelbar konsekvens kan være at for eksempel de ansatte i Widerøe som nå står foran en omstilling lider samme skjebne som de tidligere Braathens-ansatte. Ved en samordning av bakketjenestene i Widerøe vil de Widerøe-ansatte kunne fratas ansiennitet, stillingsprosent og alle opparbeidede rettigheter."
Er det noen som er i tvil om hva SAS/SGS håper på i forhandlingene om WF-handling? Gribbene sirkler.....
 
Skulle vel tro at situasjonen for WF-ansatte ble noe annerledes, siden de allerede har vært en del av SAS-konsernet en god stund... ...men man vet jo aldri...

JEG er iallefall ikke bekymret for min del... SGS er ikke på Torp, så her er det ikke fullt så enkelt som å bare bytte handlingagent...
 
Originally posted by LN_YJF
Skulle vel tro at situasjonen for WF-ansatte ble noe annerledes

Man har laget nye avtaler for endringer av arbeidsforhold innen konsernet, og de regner jeg vel med kommer til også å gjelde for forholdet mellom SGS/WF...
 
Originally posted by LN_YJF
(...)SGS er ikke på Torp, så her er det ikke fullt så enkelt som å bare bytte handlingagent...

Nå er det jo ikke slik at en annen leverandør må være på plass der allerede for å kunne ta jobben.
 
Originally posted by Falcon
Originally posted by LN_YJF
(...)SGS er ikke på Torp, så her er det ikke fullt så enkelt som å bare bytte handlingagent...

Nå er det jo ikke slik at en annen leverandør må være på plass der allerede for å kunne ta jobben.

Nei for all del, men poenget er at det er forskjell på å overta der man allerede er etablert, og å opprette en helt ny avdeling for å overta på en flyplass hvor SAS Brathens opererer et par flights i uka... Det er på ingen måte billig eller enkelt å overta for WF Handling på TRF... Det er ingen økonomiske fordeler å hente ut for SGS i det hele tatt, siden WF Handling på Torp driver butikken langt billigere enn SGS ville ha klart...

Om SGS ville overtatt her, så ville de trengt akkurat like mye folk (vi er ikke akkurat overbemannet for tiden), og det er viden kjent at SGS har høyere lønnsutgifter pr. hode enn det vi har... Selv om de fikk alt utstyret av WF, så ville SGS hatt høyere utgifter enn det WF har...
Videre så er det såpass mye utstyr her at man ville trengt bakkeutstyrsmekanikere. Vi har to på fulltid, og de lider ikke akkurat av mangel på ting å gjøre, i tillegg til at vi er to på de-iceing som slår ihjel dødtiden på de-iceing (mye av det i vinter) med å hjelpe til med større tidkrevende "prosjekter" som produksjon av "destinasjons-skilt" for å sette ved flyene, gjenoppliving av gammelt utstyr, og hogging av annet...
Sistnevnte er jo selvsagt alltid gøy, siden det ofte innebærer bruk av utstyr som f.eks skjærebrenner... "Fra stål har du kommet, og til stål skal du bli..." :biggrin

Neida, på flyplassene hvor WF og SGS opererer side om side, så er det selvsagt stordriftsfordeler å hente ut. Det er det rett og slett ikke på Torp. Det holder ikke å ansette et par mann ekstra for å håndtere de ekstra flyene der, men man må starte fra scratch og bygge opp en handling-enhet med over 100 ansatte. Bare KR består av ca. 60 personer, hvorav halvparten har faste stillinger.

...og at SGS ikke ville ha med Torp i "pakka", det har man visst lenge...

Jeg tror ikke SGS kommer hit, og det er ikke mange som gjør...
 
Back
Top