• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SAS, Datatilsynet og biometri

Jeg husker ikke akkurat hvorfor de innførte ID så man sikret at personen som leverte bagasje også kom til utgangen, annet enn det var grunnet økt sikkerhet. Men mange av reglene i dag er overkill av sikkerhetsbehov, det er ikke behov for alt. Vil tro det er årsaken at den nå er droppet. Slike ting får man bare beskjed om, må være byråkrat eller politiker i EU for å vite alle grunner.

Selv ser jeg liten grunn til denne regelen siden 100 % av bagasjen blir gjennomlyst. Dermed er bagasjen sikkerhetsklarert og innebærer liten fare. Kan også hende de samtidig ser på ICAO regelen som sier at ingen bagasje skal lastes om bord uten at den tilhører en passasjer som reiser (dog uten ID sjekken).
 
Selv ser jeg liten grunn til denne regelen siden 100 % av bagasjen blir gjennomlyst. Dermed er bagasjen sikkerhetsklarert og innebærer liten fare. Kan også hende de samtidig ser på ICAO regelen som sier at ingen bagasje skal lastes om bord uten at den tilhører en passasjer som reiser (dog uten ID sjekken).

Ikke sant. Og dermed er vi vel ganske nær svaret på hvorfor den regel oppheves også: Fordi fullstendig meningsløse regler av og til oppheves også i luftfarten.
 
Back
Top