SAS, Datatilsynet og biometri

Jeg husker ikke akkurat hvorfor de innførte ID så man sikret at personen som leverte bagasje også kom til utgangen, annet enn det var grunnet økt sikkerhet. Men mange av reglene i dag er overkill av sikkerhetsbehov, det er ikke behov for alt. Vil tro det er årsaken at den nå er droppet. Slike ting får man bare beskjed om, må være byråkrat eller politiker i EU for å vite alle grunner.

Selv ser jeg liten grunn til denne regelen siden 100 % av bagasjen blir gjennomlyst. Dermed er bagasjen sikkerhetsklarert og innebærer liten fare. Kan også hende de samtidig ser på ICAO regelen som sier at ingen bagasje skal lastes om bord uten at den tilhører en passasjer som reiser (dog uten ID sjekken).

Selv ser jeg liten grunn til denne regelen siden 100 % av bagasjen blir gjennomlyst. Dermed er bagasjen sikkerhetsklarert og innebærer liten fare. Kan også hende de samtidig ser på ICAO regelen som sier at ingen bagasje skal lastes om bord uten at den tilhører en passasjer som reiser (dog uten ID sjekken).

Ikke sant. Og dermed er vi vel ganske nær svaret på hvorfor den regel oppheves også: Fordi fullstendig meningsløse regler av og til oppheves også i luftfarten.

Back