• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SAS-commuter med landingshjulene inne.....

Replying to Topic 'SAS-commuter med landingshjulene inne.....'

Originally posted by Cloudius


Ryktet sier at den skal skrues sammen nok til å bli flydyktig for fergeflyging til endelig reparasjon.

Cloudius

Vel SAS kan sikkert faa hjelp fra ett par karer forsvar delen paa OSL. De er jo vant til aa tape sammen fly som strengt tatt er moden for opphugging.
 
Replying to Topic 'SAS-commuter med landingshjulene inne.....'

Originally posted by Cloudius
Ryktet sier at den skal skrues sammen nok til å bli flydyktig for fergeflyging til endelig reparasjon.
Cloudius

Och den ferryflögs idag, 31 mars, som SK9121 från Oslo till Woensdrecht för slutlig reparation.
 
Replying to Topic 'SAS-commuter med landingshjulene inne.....'

... Forventes tilbake i produksjon i Juni

/Geir
 
Replying to Topic 'SAS-commuter med landingshjulene inne.....'

Dette er nok LN-RND for siste gang på ENKB.

Å nei da her er den jaggu tilbake :nor
 

Attachments

  • IMG_2734b.jpg
    IMG_2734b.jpg
    73.7 KB · Views: 20
Replying to Topic 'SAS-commuter med landingshjulene inne.....'

Originally posted by ENKB


Dette er nok LN-RND for siste gang på ENKB.

Å nei da her er den jaggu tilbake :nor

Det var enda bra! Men teknikeren som forårsaket "mageplasket" er nok ikke tilbake etter som jeg har skjønt..
 
Replying to Topic 'SAS-commuter med landingshjulene inne.....'

Bra å se maskinen tilbake i drift. Interessant tråd dette her. Har kikket litt gjennom innleggene, og i starten var alle bombesikker på at maskinen ble til spiker eller noe liknende. Mange kloke hoder som tok feil gitt, siden maskinen nå er tilbake igjen.
 
Replying to Topic 'SAS-commuter med landingshjulene inne.....'

Er det ikke godt at noen og enhver kan ta feil - da er vi menneskelige :love
 
Replying to Topic 'SAS-commuter med landingshjulene inne.....'

Originally posted by rampen
Det var enda bra! Men teknikeren som forårsaket "mageplasket" er nok ikke tilbake etter som jeg har skjønt..

Nå ble jeg nysgjerrig. Er det faktisk slik at teknikeren mistet jobben på grunn av dette?
 
Replying to Topic 'SAS-commuter med landingshjulene inne.....'

Godt å ha den tilbake i luften. Jeg innrømmer gjerne at jeg aldri i verden trodde den skulle fly, så det er gledelig at RND er tilbake i drift igjen. I dag ser jeg den har fullt program og skal gå i skytteltrafikk mellom BGO, KRS og KSU i dag.
 
Replying to Topic 'SAS-commuter med landingshjulene inne.....'

Han fikk ikke sparken, men valgte å si opp selv. Hva mer som ligger bak dette vet jeg ikke......
 
Replying to Topic 'SAS-commuter med landingshjulene inne.....'

Originally posted by andy


Han fikk ikke sparken, men valgte å si opp selv. Hva mer som ligger bak dette vet jeg ikke......

Det kom vel frem at det var teknikeren som var den direkte årsaken til at flyet kollapset, og grunnen til dette var vel at den aktuelle teknikeren hadde trykket på noen knapper/brytere som han absolutt ikke skulle ha trykket på.. Og grunnen til at han trykket på disse, var visstnok at man kunne lure systemet til å ta en "snarvei" gjennom noen tester/sjekker etter som jeg har forstått det av andre teknikere som har fortalt meg dette iallefall.
 
Replying to Topic 'SAS-commuter med landingshjulene inne.....'

Det var under en systemtest det skjedde. Understellshåndtaket ble dratt opp (noe som ofte gjøres under tester), men det ble ikke sjekket om det var trykk på systemet og det viste seg jo seg da at det sto trykk i noen akkumulatorer og det var nokk til å felle inn hjulene. Vanlig prosedyre hos oss er å pumpe brems til trykket forsvinner.

Dette ble litt knotete skrevet, det blir fort slik midt på natten, men d går vel greit...
 
Replying to Topic 'SAS-commuter med landingshjulene inne.....'

Originally posted by P.A. VIKING
... Forventes tilbake i produksjon i Juni
/Geir

Den flögs tillbaka efter reparation 21 juni WOE-BGO som SK9121 och var tillbaka i trafik 24 juni BGO-MOL som SK2314.
 
Back
Top