• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SAS-commuter med landingshjulene inne.....

Replying to Topic 'SAS-commuter med landingshjulene inne.....'

Dyr SAS-tabbe
Teknikeren glemte å sette inn en sikringspinne. Slikt koster penger.
SAS-fly gikk i bakken

Feilen som førte til at et Fokker 50-fly kollapset på Gardermoen tirsdag, blir dyr for SAS Braathens.

Flyet er forsikret, men selskapet må trolig ut med en egenandel på rundt én million kroner, opplyser informasjonssjef Siv Meisingseth i SAS Braathens til TV 2 Nettavisen.

I tillegg betaler flyselskapet rundt 100.000 kroner hver dag for å leie inn et ekstra fly fra Widerøe.

Fokker 50-maskinen gikk i bakken natt til tirsdag da det sto parkert ved gaten på Gardermoen. Tirsdag meldte NRK at kollapsen skyldes at en tekniker som jobber med flyet ikke hadde satt inn en sikringspinne som låser hjulleggene.

- Vi har sagt at det skjedde en feil med prosedyrene under vedlikehold av flyet, sier Siv Meisingset.

SAS Braathens vet ennå ikke hvor lang tid det vil ta å reparere flyet.

Men var det ikke slik at selv om sikringspinnene ikke satt i på F50'n, så skulle den ikke sette seg ned uten videre for det?

Det virker som om mekanikeren her blir en "syndebukk" pga låsepinnene, men når det kun er siste skanse må det da være mye mere som har gått galt?

Originally posted by FBU

Originally posted by MD11

Hei :)

Jeg jobber i hele dag på KRS-SVG. Sitter i SVG nå og skal ut på SK 2354 kl 1325 men den er foreløpig forsinket til 1440. Retur på SK 2355 blir følgelig også forsinket.
Men vi var flink i morges og gikk så og si på rute:up: LN-WFU brukes på strekningen.
Så det var deg ja;)

Jepp, det var meg;)
Var du med ombord?

Originally posted by Hurum

Dyr SAS-tabbe
I tillegg betaler flyselskapet rundt 100.000 kroner hver dag for å leie inn et ekstra fly fra Widerøe.

Jeg får da virkelig håpe at WF ikke selger seg så billig som dette ...

Originally posted by Farmer

Originally posted by Hurum

Dyr SAS-tabbe

Jeg får da virkelig håpe at WF ikke selger seg så billig som dette ...

For SAS konsernet spiller det ingen rolle om det koster 100.000, 0 eller 1mill om dagen siden sluttsummen i aarsregnskapet til SAS Gruppen blir det samme uansett

Originally posted by Someone

For SAS konsernet spiller det ingen rolle om det koster 100.000, 0 eller 1mill om dagen siden sluttsummen i aarsregnskapet til SAS Gruppen blir det samme uansett

Det spelar väl roll om man tittar på det operativa resultatet för varje "SBU" (kommer inte på den skandinaviska termen men eftersom du, liksom jag studerar "business in english"). Då kanske BUSK inte ligger bra till och vem vet vilka beslut som då tas av styrelsen.

Originally posted by Savipix

Originally posted by Someone

Det spelar väl roll om man tittar på det operativa resultatet för varje "SBU" (kommer inte på den skandinaviska termen men eftersom du, liksom jag studerar "business in english"). Då kanske BUSK inte ligger bra till och vem vet vilka beslut som då tas av styrelsen.

Det har du helt rett i. Det jeg provde aa komme frem til var at for SAS Gruppen spiller det liten rolle, men det er som du sier daarlig for SKBU. Dessuten saa vet jeg ikke hvor bra det er for Wideroe heller (naa vet jeg ikke markedsprisen per dag paa leie av en DH-8-300) Uansett saa er det SKBU som er ansvarlig i dette tilfellet saa det er jo rett og rimelig at de betaler.

Vad är SBU på skandinaviska by the way?

ok... back on topic

Originally posted by Savipix
Vad är SBU på skandinaviska by the way?

Det må være Malmö Aviation - Skånsk Braathens :lol

Originally posted by FBU

Hei :)

Jeg jobber i hele dag på KRS-SVG. Sitter i SVG nå og skal ut på SK 2354 kl 1325 men den er foreløpig forsinket til 1440. Retur på SK 2355 blir følgelig også forsinket.
Men vi var flink i morges og gikk så og si på rute:up: LN-WFU brukes på strekningen.
Så det var deg ja;)

Jepp, det var meg;)
Var du med ombord?
Ikke med flyet, men du snakket med meg på 2352 før døra ble lukket;)

Originally posted by captaink

Sikringspinnene er bare en siste skanse. Understellet holdes på plass med med down lock låser i tillegg til at selve armen går i en over center posisjon som også forhindrer at slikt skjer.

Jeg kjenner ikke F50 men man skal fysisk koble ut en god del sikkerhetsfunksjoner for å få dette til. :nor

Når låsepinnen er ute og man presser med mere en 11 kg på staget så skjer dette. Dette har også skjedd i Østerike. Mekanikeren skulle forklare seg hvordan dette skjedde, på et annet fly. Ja, da datt det også sammen. :lol

Hvordan er statusen på RND nå ??

Originally posted by ENKB
Hvordan er statusen på RND nå ??

Intressant fråga, någon som vet exakt ? Hörde rykten från SAS att den skulle repareras. Om så är fallet , varför ? Ägarens eller SAS önskemål ?

Har forstått det slik at den skal repareres. Tror det ble billigste løsning.

Det er visst heller ikke så lett å skaffe en erstatning. SAS har endel modifikasjoner på sine som ville tatt litt tid å få utført.

Cloudius

RND eies forøvrig av SAS - alle de norske (pluss de to hos BT) skal være eid av SAS Group

Da må NAC Nordic Aviation Contractor, Denmark være et underselskap av SAS - dette selskapet eier RNC, RND, RNE, RNF og RNG. RNM eies av Stockholm Aircraft Finance B.V.

Originally posted by CK
RND eies forøvrig av SAS - alle de norske (pluss de to hos BT) skal være eid av SAS Group

Njaa, det tror jag inte. Nordic i Danmark, som för övrigt också äger Beech 1900 och ATR-42 maskiner, äger väl bland annat också -RND.

Den kan vel ikke repareres på Gardermoen ?

Ryktet sier at den skal skrues sammen nok til å bli flydyktig for fergeflyging til endelig reparasjon.

Cloudius

Back