SAS burde laget et fly med Braathens retroskjema

Skulle SAS male ett fly i BU farger burde det bli malt i fargene BU hadde på 70-tallet. Mal flyet i komplett Braathens SAFE farger og sett kun ett lite klistermerke som sier 'Operated by SAS' ved siden av L1 døren. Ikke gjør hva US Airways gjorde med sine 'retro' fly.

Siden det er noen som har problemer med ett norsk flagg i halen kan jo SAS sette dette flyet på kun innenriks flyvninger i Norge.

Mimmre kan mangjøre på museum.

I mine 30år+ i arbeidslivet har jeg gjennomgått endel mergers, og felles for de alle er at når mergers er godkjent , så har man fullt fucus på det nye, man går aldri tilbake og mimre om hva som en gang var.

Hva skal SAS tjene på å vise et Linjeflyg eller BU fly ? , hva skal man fortelle markedet ?

Man kan fortelle markedet at man er gått videre, men er stolt av historien og det harde arbeidet som er lagt ned gjennom generasjoner.
Det dummeste man kan gjøre er å glemme fortiden, man må lære av sine feil, og feiltolkninger. Samtidig (som nevnt) være stolt av kompetansen som tross alt er bygd opp og tatt med videre.

Re: SAS burde laget et fly med Braathens retro

Jeg mener bestemt at det kunne vært en god ide i fremtiden engang å ha noen retromaskiner for å vise historien.
Men da bør alle være med.
DNL, DDL, SILA, Linjeflyg, og Braathens. Kanskje også Scanair.
SAS har alltid vært et selskap basert på samarbeid og fusjoner, noe jeg mener vi skal være stolte av og dyrke frem og videre.
Desverre er det blitt slik at dette heller anses som en trussel og provokasjon, som jeg synes SAS-CC illustrerer i denne tråden.
Man skal være stolt av sin historie, og lære av den. Gjerne også vise den frem.

Håber at SAS har fly nok

Mener fortsatt at man bør fokusere på helt andre faktorer enn å male fly, den som går og ser bakover ser ikke fremover.
Ja man skal være stolt av endel av historien, og det postive i enhver merger har sikkert blitt endel av 'dna', men hva skal man signalisere med et linjeflyg design ?,
Kjøp et postkort...
Nå skal det sies at jeg generelt har veldlig lite tilover for gamle biler og trebåter også , altså har det ikke noe med BU å gjøre.
Jeg har somsagt overlevde endel merger's bla a. av en del av Norsk Data, men vi hadde da aldir' noen ide om at marketing skulle heise en Norsk Data vimpel i ny og ne ...

SAS er finito innen 2-5 år, så vi får nok aldri se en BU maskin igjen. Om SAS er heldige og blir oppkjøpt, la oss håpe at kjøper velger et av de fine liveriene når de evt vil lage en retro maskin

SAS er finito innen 2-5 år, så vi får nok aldri se en BU maskin igjen. Om SAS er heldige og blir oppkjøpt, la oss håpe at kjøper velger et av de fine liveriene når de evt vil lage en retro maskin

Eh, javel... Så flott at du har fasitsvar på det meste... Så vet vi det...

H

Langt i fra noe "fasit" men det ser da vitterlig ut som om SAS enten må legge inn årene eller må reddes av et annet selskap den dagen eierne ikke lenger vil spytte inn mer penger.

Skjønte det, men akkurat det har jo vært diskutert opp og ned her i forum i årevis, så det er intet nytt... Men du var så bastant i svaret ditt, at det nesten ble et fasitsvar:-)

H

Syns personelig SAS heller skulle malt minst en av 737ene i de gamle dragefargene, ano det de hadde/har på den første A319 maskinen.
Braathens farger er vel kanskje mer sannsynelig på en av Kjosern sine fly ettersom Norwegian vel var opprinnelig et underselskap av Braathens?

sendfile.php

Last edited:
Back