SAS burde laget et fly med Braathens retroskjema

Harald Oanes

ScanFlyer Silver
Tenk hvilken fin gest det hadde vært av SAS å lakkert en av de "nye" B737-700 maskinene de får fremover, i Braathens org. farver...





H
 
Re: SAS med Braathens retro...

Lurede faktisk å hvornår leveringerne startes
Hilsen Ole
 
Re: SAS med Braathens retro...

Hvis du ikke klarer å finne det ut av deg selv, så blir eg svar skyldig...


H

Nej, jeg synes ikke, det giver meget mening, at SAS skulle male et fly i Braathens farver...!? Skulle SAS så også male et fly i Norwegian-farver?
 
Re: SAS med Braathens retro...

Nej, jeg synes ikke, det giver meget mening, at SAS skulle male et fly i Braathens farver...!? Skulle SAS så også male et fly i Norwegian-farver?

Nå har det seg sådan, at SAS ikke har kjøpt/fusjonert Norwegian, men Braathens ble historie da det ble en del av SAS-konsernet, så den sammenlikningen henger ikke sammen... :-)


H
 
Re: SAS med Braathens retro...

Nå har det seg sådan, at SAS ikke har kjøpt/fusjonert Norwegian, men Braathens ble historie da det ble en del av SAS-konsernet, så den sammenlikningen henger ikke sammen... :-)


H

Jeg synes da, at SAS har gjort rigeligt i dén afdeling ved at flyve rundt med et norsk flag i stedet for de tre skandinaviske.
 
Braathens var i det minste i SAS group på slutten. Men det kommer nok ikke til å hende, er så langt fra dagens merkevare, i tillegg så er det kun nordmenn den er interressang for, og gjerne for generasjonen eller to eldre en meg.

Det jeg lurer på er hvordan SAS "leiren" hadde reagert om NAX tok en retro på en 737. Er jo samme livery som NAX brukte på F50 for BU i sin tid.
 
Re: SAS med Braathens retro...

US Airways driver jo litt retro med selskaper de har kjøpt eller slått seg sammen med, så hvorfor ikke :)

Om DY kunne tatt en F50 retro ville vært kult :up:
 
Re: SAS med Braathens retro...

Det er nok litt tidlig. En gang i fremtiden - ja, absolutt, men per i dag ville nok dette bli litt for kontroversielt.
 
Re: SAS burde laget et fly med Braathens retro

Jeg mener bestemt at det kunne vært en god ide i fremtiden engang å ha noen retromaskiner for å vise historien.
Men da bør alle være med.
DNL, DDL, SILA, Linjeflyg, og Braathens. Kanskje også Scanair.
SAS har alltid vært et selskap basert på samarbeid og fusjoner, noe jeg mener vi skal være stolte av og dyrke frem og videre.
Desverre er det blitt slik at dette heller anses som en trussel og provokasjon, som jeg synes SAS-CC illustrerer i denne tråden.
Man skal være stolt av sin historie, og lære av den. Gjerne også vise den frem.
 
Re: SAS burde laget et fly med Braathens retro

Jeg mener bestemt at det kunne vært en god ide i fremtiden engang å ha noen retromaskiner for å vise historien.
Men da bør alle være med.
DNL, DDL, SILA, Linjeflyg, og Braathens. Kanskje også Scanair.
SAS har alltid vært et selskap basert på samarbeid og fusjoner, noe jeg mener vi skal være stolte av og dyrke frem og videre.
Desverre er det blitt slik at dette heller anses som en trussel og provokasjon, som jeg synes SAS-CC illustrerer i denne tråden.
Man skal være stolt av sin historie, og lære av den. Gjerne også vise den frem.

Så til de grader hva jeg mente... Takk for utmerket poengtering... Og Braathens har vært ekstremt viktig i oppbygging av samferdsels i Norge, kanskje viktigere enn hva våre naboland aner - og hadde vel innen norsk luftfart en posisjon ingen andre kommer til å få, ikke en gang Norwegian... Og det fløy jo maskiner med logoen "SAS Braathens" på, i flere år etter oppkjøpet/fusjonen, så jeg ser ikke noe fremmed på dette... At det også finnes andre selskap i SAS-konsernet som kunne fått oppmerksomhet gjennom et retro-livery, det kan jeg også godt være med på... Men å la seg provosere over et norsk flagg på halen, nei det har jeg liten og ingen forståelse for...


H
 
Braathens SAFE var en rød klut for SAS i alle år,så jeg har min store tvil att det kommer noen retrojet i Braathens SAFE farger:headbang
 
Mimmre kan mangjøre på museum.

I mine 30år+ i arbeidslivet har jeg gjennomgått endel mergers, og felles for de alle er at når mergers er godkjent , så har man fullt fucus på det nye, man går aldri tilbake og mimre om hva som en gang var.

Hva skal SAS tjene på å vise et Linjeflyg eller BU fly ? , hva skal man fortelle markedet ?
 
Braathens SAFE var den sterkeste motspilleren til SAS,selv i monopol tiden.
SAS fikk de di beste rutene i Norge.
Fikk også konsesjonen til Svalbard når det laget en skikkelig flyplass.
Braathens SAFE fløy ifra 1959 til 1975 og landet på tundran i Adventdalen
 
Back
Top