SAS burde klages inn for villedende markedsføring for Plus innenriks

Re: SAS burde klages inn for villedende markedsføring

Dette er helt standard på innenriks Plus. Man får en og må betale for resten. Uansett om menyen sier noe helt annet.
Jeg synes SK sliter med å definere hva som er standard, iallefall i plus. Når det gjelder GO kan de jo kjøre igang med den gamle Braathens Back reklamen;
Person 1: "Folk bak her har ingenting å klage over"
Person 2: "Hvorfor det?"
Person 1: "De får jo ingenting" :stir

Klage på seating er jo dødfødt, de har jo i villkårene sine at de kan gjøre akkurat som de vil.
Er man hyggelig, ydmyk, å spør pent derimot, er det ofte utroligt hva crewet vil gjøre for deg :)

Litt spesielt å la en 12-åring sitte i et midtsete mellom to fremmede på en interkontinental flight med foreldre flere rader unna. Og de spurte visstnok pent først, jeg forstår godt reaksjonen og ser for meg at jeg ville gjort det samme om det var mitt barn.

Men det er way off topic!

Jeg er veldig glad for at jeg ikke har støtt på problemet de gangene jeg har flydd SAS Plus. For meg er ofte fri servering eneste fordelen (utenom EB-poeng), og da er jeg nødt til å få flere enheter og forskjellig snacks for at det skal være verdt det.

Hadde en innenlandsflight, OSL-BOO, ifjor der jeg fikk tre øl, chips, appelsinjuice, vann, sjokolade og muffins. Det var ingen spørsmål en gang. Fikk den siste ølen og muffinsen mot slutten av flighten, resten ved den ene serveringsrunden i starten.

Uten tvil slik det skal være, og det de reklamerer for.

Jeg støtter de som ønsker å gå videre med dette. Har SAS noen gang kommentert det? Er jo mildt sagt rimelig spesielt at flyverter og flyvertinner handler stikk i strid med det SAS sier at produktet skal være og reklamerer med.

I utgangspunktet er det vel ikke lov til å gi bort alkohol i Norge under de fleste omstendigheter, med mindre det kan settes i sammenheng med at det gis bort én enhet ifb med en spesiell anledning eller en matbit, feks en vernissage eller i dette tilfellet en flyreise. Jeg tror nok klagen i så tilfelle må rettes til deres respektive folkevalgte i dette tilfellet, desverre.

SAS burde klages inn for villedende markedsføring for Plus innenriks

Så lenge SAS reklamerer med det er det uten tvil deres problem. Dersom det (uansett grunn) kun er én enhet inkludert må det tydeliggjøres ved salg og markedsføring av SAS Plus.

I utgangspunktet er det vel ikke lov til å gi bort alkohol i Norge under de fleste omstendigheter, med mindre det kan settes i sammenheng med at det gis bort én enhet ifb med en spesiell anledning eller en matbit, feks en vernissage eller i dette tilfellet en flyreise. Jeg tror nok klagen i så tilfelle må rettes til deres respektive folkevalgte i dette tilfellet, desverre.

Dette gjøres i loungene på OSL daglig. Der er det jo tom lov å forsyne seg selv... Som sagt så fikk jeg i sommer fri bar OSL-LYR og retur. Nå bare en enhet (eller to LYR-TOS). SAS markedsfører det som at man kan velge ting fra menyen når man kjøper SAS Plus. Hadde de skrevet at gjelder kun enhet alkohol så hadde det vært fint det. Altså greit nok det er nok i-landsproblematikk etc etc det her - det legger jeg ikke skjul på, men det er greit å markedsføre det som faktisk er tilfellet så man ikke holder kundene for narr.

Men klarte nå å spise og drikke opp de 27 euroene Plus oppgraderinga kosta på Optiontown...

Re: SAS burde klages inn for villedende markedsføring for Plus innenriks

Kan det ha sammenheng med status? Lettere og få ekstra med gull/diamantkort?

Kan det ha sammenheng med status? Lettere og få ekstra med gull/diamantkort?

At det er greiere for SAS å bryte sjenkeloven hvis vedkommende har gullkort?

Mener de med Diamond burde vært fritatt for skjenkeloven jeg.. :)

(Sorry for OT. Knipser meg selv på øret. :))

Kim

Ja, dog er det vel ikke fullt så bevisst..
Spesielt om det er uklare instrukser vil jeg tro at det er litt lettere å gi ekstra til statuskunder. Dog vet jeg ikke..

Det er vel ingen som gir bort noen ting. Alt er enten betalt gjennom flybilletten eller direkte ombord ved kjøp. Forøvrig star det vel at alt er fritt I Plus, og det er vel ingen unntak I prislisten/menyen.

Det eneste problemet er at SAS tilsynelatende hverken vil eller ønsker å bestemme seg på dette området. Hvorfor de ønsker å ha det slik er det vanskelig å forstå, men det burde de kanskje greie å svare på, skjønt med alle de klager som har kommet tviler jeg vel også på det.

Annet villedende er å bruke ordet "salg" uten at de setter ned prisene. Spesielt på Facebook bruker de ofte s-ordet.

Dette blir for dumt. Må være vanskelig for CC også, er det uklar intern informasjon?

Hvis man vil krangle seg til en ekstra pils, kan man høflig vise til menyen. Går ikke det kan man spøre om "navn og nummer", og si at skriftlig klage blir sendt.

En annen ting er at CC har selvfølgelig lov, og plikt til å nekte servering skulle en være beruset.

Jeg kjenner en familie (to voksne og barn på 14 og 12 år) som stod i midtgangen og nektet å sete seg ved avgang fordi de ikke fikk sitte sammen, de fløy Economy Extra, og de fikk til slutt sitte sammen ved at crewed tvangsflyttet folk.

VIRKELIG???? Det kvalifiserer jo til å bli satt på bakken. Selvfølgelig har familien følelser, men det har sannsynligvis de som ble tvangsflyttet i 27B også...

Ellers er jeg litt som KristianSK. Inkonsistensen er jo helt teit, men så får man fly DY isteden da. Og kjøpe det som skal til for å bli glad

tre øl, chips, appelsinjuice, vann, sjokolade og muffins...best å holde seg unna SAS+ :p

Dette er enkelt, og det er utrolig tragisk at kolleger ikke husker/vet/kan hva som gjelder. Like tragisk er det at dette ikke er spesifisert i menyen. Noe som garantert vi bli rettet opp asap.
SAS har lov å servere en alkoholholdig drikke per person per leg "gratis" (eller innkludert om det passer bedre) i følge med matservering. Snacks, sjokolade etc er å gjelde som matservering. Så, når noen får 2-3 øl etc på en tur gratis så er dette faktisk ikke lov, og SAS kan i ytterste konsekvens bli fratatt lisens til å servere alkohol på fly i Norge.
Hva som gjelder i lounger etc vet jeg ikke. Men at dette fortsatt ikke er spesifisert i meny er ikke bra, og det er enda verre at enkelte kolleger fortsatt ikke har klart å dette med seg.

Dette er enkelt, og det er utrolig tragisk at kolleger ikke husker/vet/kan hva som gjelder. Like tragisk er det at dette ikke er spesifisert i menyen. Noe som garantert vi bli rettet opp asap.
SAS har lov å servere en alkoholholdig drikke per person per leg "gratis" (eller innkludert om det passer bedre) i følge med matservering. Snacks, sjokolade etc er å gjelde som matservering. Så, når noen får 2-3 øl etc på en tur gratis så er dette faktisk ikke lov, og SAS kan i ytterste konsekvens bli fratatt lisens til å servere alkohol på fly i Norge.
Hva som gjelder i lounger etc vet jeg ikke. Men at dette fortsatt ikke er spesifisert i meny er ikke bra, og det er enda verre at enkelte kolleger fortsatt ikke har klart å dette med seg.

Dette gjelder kun innenriks?

Og det med servering av 1 antall enheter tror jeg neppe kan hjemles noen plass.

Litt her: http://helsedirektoratet.no/folkehelse/alkohol/skjenkebevilling/fly/Sider/default.aspx

Last edited:

Men at dette fortsatt ikke er spesifisert i meny er ikke bra, og det er enda verre at enkelte kolleger fortsatt ikke har klart å dette med seg.

Det er vel litt vanskelig å svare nei når man i utgangspunktet vil være hyggelig og yte sørvis. Ellers er det vel ganske få som ber om noe særlig mer enn en enhet alkohol på kortere innenriksreiser, vil jeg anta (?).

Dette gjelder kun innenriks?

Og det med servering av 1 antall enheter tror jeg neppe kan hjemles noen plass.

Litt her: http://helsedirektoratet.no/folkehelse/alkohol/skjenkebevilling/fly/Sider/default.aspx

Ja dette gjelder innenriks, andre regler for utenriksfart.
Å jo dette hjemles i det du linker til, nemlig i hva bevillingen sier og dikterer.
I vårt tilfelle så er det en enhet øl eller vin, i forbindelse med matservering.

Det er vel litt vanskelig å svare nei når man i utgangspunktet vil være hyggelig og yte sørvis. Ellers er det vel ganske få som ber om noe særlig mer enn en enhet alkohol på kortere innenriksreiser, vil jeg anta (?).

Enig det, men det er ennå vanskeligere å si nei når vi ikke kan vise til at det står skrevet noe i menyen eller noe annet om bord.
Det er også meget sjelden noen ber om mer en en enhet.
Hender noen vil ha mer på Nord-Norge etc, og jeg har selv aldri opplevd problemer når jeg har forklart at det er kun en vi har lov å gi bort.

Når dette er sagt, så er det ny regjering (på godt og ondt) så kanskje reglene endres etter hvert.

Ja dette gjelder innenriks, andre regler for utenriksfart.
Å jo dette hjemles i det du linker til, nemlig i hva bevillingen sier og dikterer.
I vårt tilfelle så er det en enhet øl eller vin, i forbindelse med matservering.

Okay, da er det altså spesifisert i SAS sin spesifikke bevilgning fra helsedirektoratet? (ikke hjemlet i lov)
Isåfall har HR en relativt solid jobb å gjøre med tanke på at det er så lite kontroll på dette ombord....

Uansett bør ikke dette være noe problem innenriks. Utenriks derimot :=)

Back