SAS Braathens kan få bot av KT for underprising (OSL-HAU)

  • Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date
Replying to Topic 'SAS Braathens kan få bot av KT for underprising (OSL-HAU)'

Originally posted by DY


Originally posted by LN-BIZ


Fatter ikke at SAS gidder dette her....Legg ned hele Haugesund og andre ulønnsomme destinasjoner innenriks! Tviler på at Oslo-Evenes kl.1245 er lønnsom! Bruk flyene på andre destinasjoner! Gjerne utenriks! Fly London-LONGYEARBYEN!! hehe...
:D
Rutene til Harstad/Narvik går faktisk ganske godt.....
Men du får støtte av lokalavisene i Harstad som skriver at flyselskapene bør legge ned ruter...ja du leste riktig!! http://www.ht.no/incoming/article10108.ece


Er vel ikke avisens mening dette - de skriver bare at Det mener reiseoperatøren DTI Nordic.
 
Replying to Topic 'SAS Braathens kan få bot av KT for underprising (OSL-HAU)'

Originally posted by TG923


Originally posted by DY


Originally posted by LN-BIZ


Fatter ikke at SAS gidder dette her....Legg ned hele Haugesund og andre ulønnsomme destinasjoner innenriks! Tviler på at Oslo-Evenes kl.1245 er lønnsom! Bruk flyene på andre destinasjoner! Gjerne utenriks! Fly London-LONGYEARBYEN!! hehe...
:D
Rutene til Harstad/Narvik går faktisk ganske godt.....
Men du får støtte av lokalavisene i Harstad som skriver at flyselskapene bør legge ned ruter...ja du leste riktig!! http://www.ht.no/incoming/article10108.ece


Er vel ikke avisens mening dette - de skriver bare at Det mener reiseoperatøren DTI Nordic.

Joda stemmer det, men det er ikke DTI Nordic som bestemmer hav avisene skal skrive så...men ser poenget ditt også
 
Replying to Topic 'SAS Braathens kan få bot av KT for underprising (OSL-HAU)'

Originally posted by CK


Petter Jansen svarer KT:

[...]
Den foreliggende saken er en viktig prinsippsak for oss. Vi har ikke hatt til hensikt å prise konkurrenter ut av markedet, og vi mener at vi ikke har gjort noe som bryter med loven. Varselet fra KT om mulig bot har ikke endret noe – SAS Braathens driver ikke ulovlig.

Petter Jansen

§ 11. Utilbørlig utnyttelse av dominerende stilling

Et eller flere foretaks utilbørlige utnyttelse av sin dominerende stilling er forbudt.

Slik utilbørlig utnyttelse kan særlig bestå i

a) å påtvinge, direkte eller indirekte, urimelige innkjøps- eller utsalgspriser eller andre urimelige forretningsvilkår,
b) å begrense produksjon, avsetning eller teknisk utvikling til skade for forbrukerne,
c) å anvende overfor handelspartnere ulike vilkår for likeverdige ytelser og derved stille dem ugunstigere i konkurransen,
d) å gjøre inngåelsen av kontrakter avhengig av at medkontrahentene godtar tilleggsytelser som etter sin art eller etter vanlig forretningspraksis ikke har noen sammenheng med kontraktsgjenstanden

------------

Regner med at det må være § 11 første ledd som er aktuell her, må si at jeg har sett tydeligere lovtekster enn dette, første ledd overlater jo ikke så rent lite til fantasien (eller rettere sagt tilsynets skjønn):sarc (listen i annet ledd ikke er uttømmende, men ment som retningslinjer for tilsynet)

Om BUSK har handlet med hensikt eller ikke spiller derimot liten rolle tror jeg, så lenge tiltaket er egnet til å misbruke markedsdominansen, eller den faktisk er misbrukt.
 
Replying to Topic 'SAS Braathens kan få bot av KT for underprising (OSL-HAU)'

Originally posted by LCH




.... å påtvinge, direkte eller indirekte, urimelige innkjøps- eller utsalgspriser ....


Vet ikke jeg, nå er det jo FOR LAVE priser som er problemet, og det var ikke BU/SK som startet lavpriskarusselen..det var andre som presset prisene ned.
 
Replying to Topic 'SAS Braathens kan få bot av KT for underprising (OSL-HAU)'

Originally posted by TOS


.... DY har absolutt ingen incentiver til å drive predatorisk prising for å presse SAS Braathens ut av markedet....

Sikkert ikke, selv om uttalelser i startfasen kunne få det til å høres sånn ut:

"Med superlave priser og kun enveisbilletter vil Norwegian Air Shuttle knuse SAS på landets mest trafikkerte flyruter" kunne vi lese i VG den gangen:

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=263558
 
Replying to Topic 'SAS Braathens kan få bot av KT for underprising (OSL-HAU)'

Originally posted by TOS


Originally posted by LN-RKF


Originally posted by TOS


.... DY har absolutt ingen incentiver til å drive predatorisk prising for å presse SAS Braathens ut av markedet....

Sikkert ikke, selv om uttalelser i startfasen kunne få det til å høres sånn ut:

"Med superlave priser og kun enveisbilletter vil Norwegian Air Shuttle knuse SAS på landets mest trafikkerte flyruter" kunne vi lese i VG den gangen:

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=263558

Tja, hva avisene skriver og hva folk sier er jo slett ikke alltid det samme... Det du refererer til var vel ikke et sitat fra Norwegian....;)

jy
Jeg trodde også at man nå hadde fått bekreftet at det som står i VG ikke nødvendigvis er i overensstemmelse med hva flyselskapene mener:D
 
Replying to Topic 'SAS Braathens kan få bot av KT for underprising (OSL-HAU)'

http://pub.tv2.no/nettavisen/reiseliv/article313020.ece

-SAS bot uheldig for flyindustrien
 
Replying to Topic 'SAS Braathens kan få bot av KT for underprising (OSL-HAU)'

Originally posted by Trety


http://pub.tv2.no/nettavisen/reiseliv/article313020.ece

-SAS bot uheldig for flyindustrien

Ja denne artikkelen er jo 2 dager gammel og debattert før mener jeg å huske
 
Replying to Topic 'SAS Braathens kan få bot av KT for underprising (OSL-HAU)'

Slik ting utvikler seg som vanlig, så blir SAS den tapende part alltid. Så jeg tror det beste er om SAS heller sørger for at de tjener nok til å betale evt bøter.
 
Replying to Topic 'SAS Braathens kan få bot av KT for underprising (OSL-HAU)'

Originally posted by Superhai


Slik ting utvikler seg som vanlig, så blir SAS den tapende part alltid. Så jeg tror det beste er om SAS heller sørger for at de tjener nok til å betale evt bøter.
"Tapende part".....ja hvis de ikke har holdt seg til spillereglene så må en vel regne med det. Nytter ikke bli nedfor pga at dem har blitt avslørt for ikke å følge reglene. Har en fulgt reglene så er vel alt greit og SAS har ingenting å frykte. Når det gjelder denne saken så er jo ingenting bestemt ennå, selv om det i media nesten kan virke sånn. K-tilsynet har vel bare kommet med et varsel...slik de er pålagt om at det KAN komme reaksjoner.
 
Re: SAS Braathens kan få bot av KT for underprising (OSL-HAU)

tilsvaret til KT leveres i dag - det blir tung lesning etter det jeg forstår - og om KT ikke er inig i de argumentene SAS Braathens kommer med i sitt tilsvar, vil de opprettholde påstanden om en bot på 20 millioner, som SAS Braathens vil nekte å godta, og så blir det rettsak! DET kan bli spennende!
 
Re: SAS Braathens kan få bot av KT for underprising (OSL-HAU)

I følge nettavisen har SAS Braathens innkalt til pressekonferanse klokken 10, mandag formidag.
Regner med det er en trykfeil, og pressekonferansen er i dag, klokken 10?

Blir spennende å følge denne saken....
 
Re: SAS Braathens kan få bot av KT for underprising (OSL-HAU)

pressekonferansen er i dag.

Dette skriver KT:

Saken mot SAS Braathens om misbruk av dominerende stilling
Konkurransetilsynet har fått tilbakemelding fra SAS Braathens i saken om misbruk av dominerende stilling på ruten mellom Oslo og Haugesund. Tilsynet vil vurdere innholdet i tilbakemeldingen nøye før en endelig konklusjon.

Konkurransetilsynet varslet 8. desember 2004 flyselskapet SAS Braathens om at det er aktuelt å ilegge selskapet overtredelsesgebyr for brudd på forbudet mot misbruk av dominerende stilling på ruten.

Etter forvaltningsloven må SAS Braathens få anledning til å uttale seg før Konkurransetilsynet eventuelt treffer vedtak i saken. Selskapet fikk frist til 17. januar med å gi sin uttalelse.

Konkurransetilsynet vil vurdere innholdet i tilsvaret fra SAS Braathens meget nøye før tilsynet konkluderer i saken. SAS Braathens vil kunne bringe et eventuelt vedtak om overtredelsesgebyr inn for domstolene. I saker av denne typen er det ikke klagerett til Moderniseringsdepartementet.
 
Re: SAS Braathens kan få bot av KT for underprising (OSL-HAU)

PRESSEMELDING FRA SAS BRAATHENS:

Kritikk mot Konkurransetilsynet:


[18. januar 2005 kl. 10:00]

SAS Braathens tilbakeviser påstander om lovbrudd


SAS Braathens avviser bestemt Konkurransetilsynets påstand om at selskapet har gjort seg skyldig i brudd på forbudet mot misbruk av dominerende stilling på ruten Oslo – Haugesund. Tilsynet har varslet at det kan bli aktuelt å ilegge selskapet et overtredelsesgebyr på opp til 20 millioner kroner.

I en omfattende dokumentasjon kritiserer SAS Braathens tilsynet for hva selskapet oppfatter som feilvurderinger og misforståelser i saksbehandlingen, med uholdbare konklusjoner som resultat. Dokumentasjonen ble mandag overlevert til tilsynet.

-- Vi forstår selvsagt at det er Konkurransetilsynets plikt og oppgave å påse at loven blir overholdt, og vi aksepterer like selvfølgelig at SAS Braathens som en dominerende aktør blir gransket. Men vi må ha lov til å si fra hvis vi mener at ting går skjevt. Vi forventer nå at Konkurransetilsynet innser at feil er begått, og dermed trekker saken tilbake, sier administrerende direktør Petter Jansen i SAS Braathens. I motsatt fall er SAS Braathens innstilt på å anke saken inn i det sivile rettssystemet, en prosess som det kan ta flere år å avslutte.

Den konkrete saken dreier seg om ruten mellom Oslo og Haugesund. Tilsynet hevder at SAS Braathens har satt sine priser så lavt at de ikke dekker egne kostnader. Dette anses som misbruk av dominerende stilling, og er forbudt i henhold til den nye konkurranseloven som trådte i kraft 1. mai i fjor. Ifølge tilsynet skal hensikten ha vært å presse Coast Air ut av markedet. Dette selskapet opererte på strekningen frem til 13. juni i fjor.

-- SAS Braathens har ikke gått under, men ligget over Coast Air i pris. Vi har ikke økt, men redusert kapasiteten på ruten. Våre priser og handlemåte på strekningen mellom Oslo og Haugesund skiller seg ikke fra priser og handlemåte på andre ruter, både med og uten konkurranse, påpeker Petter Jansen.

SAS Braathens stiller seg også uforstående til Konkurransetilsynets definisjon av variable og faste kostnader.

Mens danske konkurransemyndigheter betrakter fly- og lønnskostnader som faste, er den norske oppfatningen at de er variable. Dermed konkluderer Konkurransetilsynet med at SAS Braathens' variable kostnader på ruten Oslo – Haugesund var på 87 prosent i sommersesongen 2004.

-- Dette gir et helt misvisende bilde av forholdet mellom kostnader og inntekter på den aktuelle rutestrekningen, påpeker Petter Jansen. – Vår egen vurdering er 70 prosent. Tilsynet bør derfor inngående forklare hvorfor deres danske kolleger tar feil. Dessuten reiser det spørsmålet om det er den danske eller norske holdningen som skal gjelde på ruten mellom Oslo og København, sier han.

Konkurransetilsynet har i sine regnestykker heller ikke tatt med at SAS Braathens har betydelige nettverksinntekter på ruten, noe som bidrar til å fortegne situasjonsbildet ytterligere.

-- Det virker som om tilsynet, allerede før den nye konkurranseloven trådte i kraft, etablerte en arbeidshypotese om at SAS Braathens driver såkalt predasjonsprising for å hindre konkurranse. Deretter har tilsynet utelukkende søkt å få denne hypotesen bekreftet. De har unnlatt å vurdere Coast Airs strategier, forretningsmodell og årsaken til hvorfor dette selskapet gikk inn på og senere trakk seg fra ruten. Jansen mener at hele varslet bør frafalles allerede med begrunnelsen at det var alminnelig kjent at Coast Air hadde besluttet å trekke seg fra ruten før den nye konkurranseloven ble innført.

Det er heller ingen hemmelighet at Coast Air etablerte seg på ruten som en nødløsning etter at selskapet tapte anbudsrutene på Florø, fremholder SAS Braathens-sjefen.

Konkurranseloven av 1. mai i fjor er så ny at det ennå ikke finnes retningslinjer i relevant praksis for hvordan aktørene skal forholde seg for ikke å bryte loven. Likevel har tilsynet lagt til grunn at "SAS Braathens kan ikke sies å ha vært i rimelig tvil hva gjelder ulovligheten av sin adferd".

SAS Braathens har gjentatte ganger, både før og etter at loven trådte i kraft, bedt tilsynet om veiledning, men uten resultat. Ettersom tilsynet åpenbart legger til grunn at regelverket er klart og tydelig, burde det være enkelt å gi veiledning, mener SAS Braathens.
 
Re: SAS Braathens kan få bot av KT for underprising (OSL-HAU)

Mener og huske at når K-tilsynet offentligjorde at de ville gi SAS Braathens bot orienterte de media før SAS Braathens. Ser at SAS B gir k-tilsynet mulighet til å sette seg inn i påstandene først. Det er ryddig og bra av SAS men nærmest en skandale at k-tilsynet ikke har en like god opptreden.

Det virker som k-tilsynet har lagt mye prestisje i saken og de vil nok ikke gi seg med det første. Taper de denne saken får det sikkert konsekvenser for eggum vil jeg tro. Saken ender nok i rettsapparatet, men det blir spennende og høre argumentene fra tilsynet nå. Tipper de jobber på høygir.
 
Re: SAS Braathens kan få bot av KT for underprising (OSL-HAU)

K-tilsynet har aldri sagt at de skal gi SASBraathens bot, men de har varslet at de KAN komme til å gi dem bot...slik de visstnok er nødt til å varsle dem i forkant.
 
Re: SAS Braathens kan få bot av KT for underprising (OSL-HAU)

Originally posted by DY
K-tilsynet har aldri sagt at de skal gi SASBraathens bot, men de har varslet at de KAN komme til å gi dem bot...slik de visstnok er nødt til å varsle dem i forkant.

Rent faktisk er det same shit.
 
Re: SAS Braathens kan få bot av KT for underprising (OSL-HAU)

Når jeg snakker med "folk flest", virker det som om de fleste har oppfattet det slik at SAS Braathen allerede er bøtlagt.

Slik har de oppfattet det gjennom media.
 
Re: SAS Braathens kan få bot av KT for underprising (OSL-HAU)

Det kan sikkert hende at man oppfatter ting slik, men det betyr ikke at det faktisk er tilfelle.

j

Jan Y,

Jeg er ganske sikker på at du forstår pointet.

Hva er egentlig KT`s hensikt med å gå ut i media på denne måten?
Her har du kombinasjon av aktor og dommer som forhåndsprosederer et mulig lovbrudd uten å ha innhentet nødvendig dokumentasjon.
Det blir jo nesten som å få restskatt før man har innlevert selvangivelsen og bli hengt ut som skattesnyter på forhånd.:naughty:

Samtidig synes jeg det er betenkelig hvis det er riktig som BUSAS hevder at KT ikke en gang er kjent med hvordan selskapet beregner sine bilettpriser.
Så vidt jeg mener å ha lest tidligere,så har BUSAS hatt jevnlige møter med KT nettopp for at tilsynet skulle få innsyn i hvordan selskapet kalkulerte.

Hilsen
pilot med fast lønn uansett pris. :hi2
 
Back
Top