SAS Braathens blir SAS

  • Thread starter Thread starter EB
  • Start date Start date
Nå er det vel SKBU sine 6 Fokker 50 (inkludert den som ble lappet sammen i sommer) som det er snakk om her

Traff en kompis i dag som er styrmann i Commuter. Han hadde hørt 2011 som nyeste utfasingsår for Fokkern. Er jo bare et ubekreftet rykte det også, men hører fra flere hold at overtakelse av Westlink ikke akkurat ligger i nærmeste fremtid for WF.
Den som lever får vel se som vanlig.:)
 
Mente selvfølgelig SKs Fokkere, men det gled litt inn i hverandre.

Er velenig med mange her at Braathens-navnet er en veldig viktig del av norsk flyhistorie, men det kan aldri bli SAS om dere skjønner hva jeg mener. Braathens var et annet selskap. Det kan pensjoneres nå, men la oss få tilbake cheatlines-fargene! Det er nok et rop i intet, det er jo ikke in i den moderne tidsalder selv om retro er aldri så mye in. For min del kan hele .com ryke og reise, alt skal være likt. Nei, er nok best å ta kvelden før jeg har fått en hel avhandling med tullprat her...
 
Fikk i dag e epost fra SAS Braathens der de takket for at jeg deltok i adventskalenderen. Men jeg bet meg merke i at de kalte den for "SAS adventskalender" og ikke "SAS Braathens adventskalender" som den har blitt kalt før....


... men dette kan selvølgelig bare være tilfeldigheter...

efk
 
Originally posted by EB

Fortsatt ingen avklaring... er rykter nettopp bare rykter?

For å være i det litt useriøse hjørnet: Rykter er bare rykter helt til de blir offisielt bekreftet eller avkreftet. Da går til over fra å være rykter til å bli en sannhet eller tullball....^_^
 
Originally posted by TOS

Originally posted by EB

Fortsatt ingen avklaring... er rykter nettopp bare rykter?

For å være i det litt useriøse hjørnet: Rykter er bare rykter helt til de blir offisielt bekreftet eller avkreftet. Da går til over fra å være rykter til å bli en sannhet eller tullball....^_^

Med andre ord faller ryktet om at Braathens-navnet forsvinner den 16. januar inn under kategorien tullball.

Mens ryktet om at Braathens-navnet forsvinner fremdeles kan klassifiseres som et rykte... :D
 
Tror dette er rykter satt ut av SK folk som hater at selskapet i dag heter SAS Braathens.
De vil ikke ha noen assosiasjoner med navnet Braathens og setter derfor ut slike usanne rykter.

Noen vil fortsatt ikke forstå at SAS Norge heter SAS Braathens, ferdig med det:D
 
Man får se hva som skjer, men neste "store" dato er 8 februar og det kan jo være det kommer noen nyheter da:question:
 
Hvor stammer egentlig ryktet? Det er vel egentlig spekulasjoner basert på hva som har skjedd med tidligere sammenslåinger. Men de nyere malte flyene har jo SAS Braathens påført bokstav for bokstav og ikke som en stor folie.

Personlig hadde jeg sett at navnet endret, først og fremst fordi navnet er klønete.
 
Litt av poenget med SAS er jo at det er et felles varemerke for hele Skandinavia...og i markedssammenheng er det vel ingen av de de tre andre selskapene som bruker Denmark, Sweden eller Intercont i navnet/varemerket...

Bytt navn...men bygg på historien og bruk de dyktige ex- Braathens ansatte!!!!
 
Originally posted by MD11

Tror dette er rykter satt ut av SK folk som hater at selskapet i dag heter SAS Braathens.
De vil ikke ha noen assosiasjoner med navnet Braathens og setter derfor ut slike usanne rykter.

Noen vil fortsatt ikke forstå at SAS Norge heter SAS Braathens, ferdig med det:D

Yes, jeg er "SAS-folk" og jeg hater at selskapet i dag heter SAS Braathens. Ikke fordi jeg har noe imot det som en gang var Braathens eller noen av de som en gang jobbet der. Men Braathensnavnet har levet langt ut over sin tilmålte tid. Nå å SAS fokusere på brandingen sin, og slutte med dette Braathens-tullet.

Noen vil fortsatt ikke forstå at SAS Braathens ER SAS Norge, og dermed burde hatt et navn som reflekterer dette.

Styreformanen i Norwegian heter Braathen. Det burde være grunn nok for SAS til å sløyfe Braathensnavnet.
 
Originally posted by Nick Figaretto
Yes, jeg er "SAS-folk" og jeg hater at selskapet i dag heter SAS Braathens. Ikke fordi jeg har noe imot det som en gang var Braathens eller noen av de som en gang jobbet der. Men Braathensnavnet har levet langt ut over sin tilmålte tid. Nå å SAS fokusere på brandingen sin, og slutte med dette Braathens-tullet.

Det er vel SAS selv som har skapt dette problemet - delvis gjennom å etablere SAS BU som et eget AOC. Navnet er ikke problemet, det er heller de strategiske beslutningene som konsernstyret har fattet om organiseringen av de ulike selskapene. Når man bestiller billetter f.eks. TOS-SEA så står det "OP" på enkelte segment (de som flys av SKBU) på samme måte som det står på codeshareflighter med LH ut av Norge. dette bidrar ikke akkurat til å etablere SAS som en enhetlig merkevare. I tillegg har man ikke samme type servering på de ulike delselskapene i konsernet, men det har også fint lite med om SAS Norge heter SAS Braathens eller ei. Jeg tror man legger vel mye i hva dette navnet betyr - både for og i mot.
 
Tror Petter Jansen hadde helt spesielle planer for SAS Braathens ogat i hans verden var det SAS navnet som skulle forsvinne først...slik gikk det jo ikke med hans drømmer!
 
Originally posted by EB

Tror Petter Jansen hadde helt spesielle planer for SAS Braathens ogat i hans verden var det SAS navnet som skulle forsvinne først...slik gikk det jo ikke med hans drømmer!


Desverre.........

Dette er en typisk debatt blant ansatte i en servicebedrift. Man glemmer kunden. Braathens hadde et mye bedre feste blandt folk flest, litt rart kanskje at folkets flyselskap var et privat eid selskap, dette tror jeg er litt surt å tenke for enkelte SAS ansatte. Man ser jo aldri ut til å bli kvitt dette herkens Braathens navnet... Kanskje burde enkelte se seg litt i speilet og spørre om de ikke heller burde være stolte:rolleyes:
 
At Petter Jansen forsvant er vel egentlig bare bra... han var jo til og med stolt over alltid komme forsent til møter...snakk om respekt for de du skal møte. SAS er selskapet som kjøpte og bør derfor beholde navnet (på samme måte som kanskje noen mener at Statoil bør bli det nye navnet på oljegiganten) - men SAS bør absolutt lære av alt det kjempebra man gjorde i Braathens. Noe de vel også har gjort...
 
At Braathens hadde større fest blant nordmenn er fordi det var norsk selskap, SAS ble alltid regnet som 'svensk'. Jeg har daglig kundekontakt og de fleste kundene som er litt opptatt av det oppfatter SAS Braathens som SAS.
 
Jeg tviler meget sterkt på at SAS Braathens blir til SAS i den nærmeste framtiden. SKBU bruker jo utroooolig mye penger på markedsføring nå, blant annet på TV, og da under navnet SAS Braathens. Dersom de hadde planer om å endre navn, ville de ikke satt igang en slik kampanje nå.

Eivind
 
Originally posted by Olap

Originally posted by EB
Tror Petter Jansen hadde helt spesielle planer for SAS Braathens ogat i hans verden var det SAS navnet som skulle forsvinne først...slik gikk det jo ikke med hans drømmer!

Desverre.........

Dette er en typisk debatt blant ansatte i en servicebedrift. Man glemmer kunden. Braathens hadde et mye bedre feste blandt folk flest, litt rart kanskje at folkets flyselskap var et privat eid selskap, dette tror jeg er litt surt å tenke for enkelte SAS ansatte. Man ser jo aldri ut til å bli kvitt dette herkens Braathens navnet... Kanskje burde enkelte se seg litt i speilet og spørre om de ikke heller burde være stolte :rolleyes:

Dette er reispikka bullshit, Olap.

Alle vet at Braathens er dødt og at SAS Braathens er og blir SAS Norge. Om man så skulle valgt å kalle SAS Norge bare for Braathens, hadde det alikevel vært "SAS Alt Sammen". Kundene er ikke så teite at de ikke skjønner at Braathens ikke lenger hadde vært Braathens.

Man har heller valgt en mellomløsning med begge navnene.

Å kutte ut Braathensnavnet har noe med ærlighet å gjøre også. Så lenge SAS' operasjoner i Norge drives av SAS Konsortiet og er en del av SAS Konsortiet, bør også navnet reflektere dette.

Hadde SAS Norge blitt fullstendig løsrevet fra SAS, med totalt suverent forretningsansvar og fullt eierskap av egne produksjonsmidler, gjerne også med lokalt og nasjonalt eierskap, slik Petter Jansen ønsket, hadde det vært naturlig å velge et annet navn enn SAS. Men selv i denne situasjonen, hvor langt over 50 % av de ansatte er fra "gamle" SAS, hadde det vært fullstendig feil å ta navnet etter et oppkjøpt konkursbo.

Skulle man på død og liv tatt navnet etter et dødt norsk luftfartsselskap, hadde jeg heller i det tilfellet satset på Norway Airlines...
 
Back
Top