SAS börjar flyga Stockholm - Hong Kong

Re: SAS börjar flyga Stockholm - Hong Kong

Jeg ser igjen at det blir gjort forsøk på å knytte tidligere innlegg til påstander det ikke er grunnlag for. Det er meg kjent ingen her som har kategorisert dette som en skandale.

Da SAS manglet slots på EWR frem til kun noen uker til oppstart, ble selskapet konfrontert av media om ryktene. Da var det samme type svar med henvisning til de bagatellmessige formalitetene som manglet.
En godt koordinert jakt ble iverksatt på forum for å senke troverdigheten til de som poengterte problemene. De som kjenner saken vet hvilken dramatikk som utspant seg og de ressurser som måtte iverksette for å hindre en komplett fiasko for ruten og selskapet i en tid der DY spisset sine LH planer mot publikum. Et stort potensielt PR messing tilbakeslag som det var helt tydelig at man ikke ønsket å videreformidle til egne ansatte eller pressen.

Jeg har ingen grunn til ikke å tro at dette denne gangen vil løse seg snarlig. Samtidig er det noe spesielt, historien tatt i betraktning, å fremheve selskapets egen troverdighet som et argument for at alle andre har feil.

Det er samme hvordan man venner på det, slik at SAS ikke hadde ALLE formalitetene klare da de åpnet ruten for salg. Om enn bagatellmessige, så like fult med den konsekvens at salget nå midlertidig er stoppet.
Det er pinlig, noe jeg registrerer at debatten og motargumentene bærer preg av å skjule.

Omfanget av problemet er det her dere som maler på veggen. Det er ingen andre som argumenterer mot annet enn at dette er pinlig.

Jeg skal ikke si så mye mer, for uansett hva som kommer av faktainformasjon eller annen relevant kunnskap så når det sjelden frem. PS når det gjelder ordet skandale så er det noe det virker som flere her mener dette er, derfor jeg forsøker å opplyse litt om hva som faktisk har skjedd.
I denne prosessen når det gjelder HKG er jeg veldig tett på, hele tiden og vet veldig godt hva som foregår. Jeg kjenner ikke til like godt hva som skjedde i forhold til EWR, men har aldri hverken hørt eller forstått en sik dramatikk som du beskriver.
Men ja det er pinlig, men mer for Kinesiske myndigheter som igjen viser at det er uhyre vanskelig å planlegge og sterte opp ting som har med luftfart å gjøre i samarbeid med dem.
Men du åpenbart vet hva som er skjedd, og hvordan kanskje dette kunne løses. Hva burde SAS ha gjort annerledes?
Minner igjen om at alle tillatelser etc var på plass før det plutselig kom krav om noe mer som aldri før har vert nevnt.

Last edited:

Men du åpenbart vet hva som er skjedd, og hvordan kanskje dette kunne løses. Hva burde SAS ha gjort annerledes?
Minner igjen om at alle tillatelser etc var på plass før det plutselig kom krav om noe mer som aldri før har vert nevnt.

Det må du gjerne tillegge meg, men det vet du like godt som meg at ikke er tilfelle.

Det som er sagt er at så godt som alle avtaler var i orden og at salget derfor startet, men at Hong kong Airport Authority har kommet med nye krav som gjør at SAS innen dette er avklart, ikke kan selge billetter på ruten. Formaliteter som det ikke var signalisert noen utfordringer med før ruten ble lagt ut for salg og som nå ut fra intet skaper problemer.

Hva SAS skulle gjort annerledes? Inntatt en mindre kjepphøy, belærende og nedlatende holdning til konkurrenter som legger ruter for salg før alle formaliteter er avklart. Da er det pinlig å selv måtte trekke en rute for salg på grunn av tilsvarende utfordringer.

Når det gjelder EWR, så får du be om å få se bokføringen til SAS for januar 2011;)

Last edited:

Det må du gjerne tillegge meg, men det vet du like godt som meg at ikke er tilfelle.

Det som er sagt er at så godt som alle avtaler var i orden og at salget derfor startet, men at Hong kong Airport Authority har kommet med nye krav som gjør at SAS innen dette er avklart, ikke kan selge billetter på ruten. Formaliteter som det ikke var signalisert noen utfordringer med før ruten ble lagt ut for salg og som nå ut fra intet skaper problemer.

Hva SAS skulle gjort annerledes? Inntatt en mindre kjepphøy, belærende og nedlatende holdning til konkurrenter som legger ruter for salg før alle formaliteter er avklart. Da er det pinlig å selv måtte trekke en rute for salg på grunn av tilsvarende utfordringer.

Tja.
Alt var tilsynelatende i orden som sagt, før det ble en 180 grader sving der.
Så jeg vet ikke helt.
I rest my case.

Tja.
Alt var tilsynelatende i orden som sagt, før det ble en 180 grader sving der.
Så jeg vet ikke helt.
I rest my case.

Du spør jo om et svar. Er det slik at du ikke liker det eller er du ikke enig?

Synes du det er helt på det rette å kritisere andre selskap bredt i pressen for å mangle formelle godkjennelser med andre lands luftfartsmyndigheter, når SAS av utforutsatte årsaken opplever det samme selv?
Da spesielt når det på samme beklagelige måte også skjer og har skjedd med SAS?

Det er jo ingen her som påstår at dette er med forsett og jeg tror alle her ser at dette er kinesisk politikk og byråkrati på sitt mest slående.
Bagateller eller ikke, om det er som det sies at dette ikke var endelig signert og avklart, men at det ikke var noen signaler i forkant om det skulle være et problem, før Kineserene endret kravene, så har SAS uansett startet salget før alt var på plass. Da ikke veldig ulik andre selskap og gjerne da også de de liker å kritisere av samme årsak!

Du spør jo om et svar. Er det slik at du ikke liker det eller er du ikke enig?

Synes du det er helt på det rette å kritisere andre selskap bredt i pressen for å mangle formelle godkjennelser med andre lands luftfartsmyndigheter, når SAS av utforutsatte årsaken opplever det samme selv?
Da spesielt når det på samme beklagelige måte også skjer og har skjedd med SAS?

Det er jo ingen her som påstår at dette er med forsett og jeg tror alle her ser at dette er kinesisk politikk og byråkrati på sitt mest slående.
Bagateller eller ikke, om det er som det sies at dette ikke var endelig signert og avklart, men at det ikke var noen signaler i forkant om det skulle være et problem, før Kineserene endret kravene, så har SAS uansett startet salget før alt var på plass. Da ikke veldig ulik andre selskap og gjerne da også de de liker å kritisere av samme årsak!

Har ikke noe problemer med svaret, men ser at du åpenbart ikke forstår hva jeg skriver.
Men jeg kan forsøke igjen.
ALT var i orden, alle avtaler og alle tillatelser var på plass. Så kom det plutselig et ekstra krav som aldri har vert der før, og som ikke på noen måte kunne forutsees. Det hadde vært et par slike tidligere i prosessen som det alltid er, så den siste kom som en stor overraskelse på alle. Spesielt når den kommer så sent i en prosess
Så SAS startet salg etter at alt var på plass og etter at alt av slotter og tillatelser var i orden. Men det var kanskje ikke godt nok?
Hva selskapet har sagt og mener om andre skal ikke jeg si så mye om, men det er ganske store vesentlige forskjeller her.

Cockpitview:
Hvorfor skal du dra inn "andre selskap og manglende formelle godkjennelser fra andre lands luftfartsmyndigheter" (les: Norwegian) i denne diskusjonen?

Du kommer med veldig mange påstander her, og når du absolutt skal dra inn "andre flyselskap" klarer jeg ikke helt å ta deg seriøst. Du oppfører deg rett og slett som et troll. SAS-Steward vet vi jobber i SAS har har sine kilder der, hvis du hadde spilt med åpne kort så kanskje det hadde vært lettere å ta deg seriøst også.

Heisann!

Skal man til HKG, så kommer man seg til HKG, SAS-rute eller ei...

Selvsagt bør avtaler være i orden, men ting kan forandre seg og slik er det nå en gang.

Skulle tro ny verdenskrig var brutt ut fordi man stopper salget av noen billetter til en rute, som til alt overmål, ligger 7-8 mnd frem i tid.

Rolig nå folkens, nyt fredagen i stedet..

Kim

Heisann!

Skal man til HKG, så kommer man seg til HKG, SAS-rute eller ei...

Selvsagt bør avtaler være i orden, men ting kan forandre seg og slik er det nå en gang.

Skulle tro ny verdenskrig var brutt ut fordi man stopper salget av noen billetter til en rute, som til alt overmål, ligger 7-8 mnd frem i tid.

Rolig nå folkens, nyt fredagen i stedet..

Kim

Dagens beste :-) Løv it

Det er vel egentlig mange småtroll her, men det er også tydelige fronter - i hvert fall en forsvarsfront som på død og liv skal forsvare SAS. Det sies at det er menneskelig å feile, men jeg synes det først blir menneskelig når noen kan innrømme at de har gjort en feil. Hvis denne på død og liv sikkerheten på egen fortreffelighet var en del av SAS sin egen kultur hadde jeg vært skeptisk å bevege meg inn på et av deres fly.

Fra SalesInfo antydes det at salget starter opp igjen innen 10 dager:

"Due to certain formalities, the introduction fares are postponed.
Sales will open again within approximately ten days."

Uansett hvordan vi vender og vrir på saken, så er det kjedelig. Og jeg tror uten unntak så er alle her enige om at vi forventer at dette ordner seg og det er liten tvil om at vi gleder oss til å se ruta i gang.

Men det er heller ingen tvil om at det er uheldig det som skjer.
Hvis vi leser postene over her, så vil vi se at det flere ganger fremkommer at det var "planlagte godkjennelser" og "forventet" at ting var i orden. Noe senere sies det at "ALT VAR I ORDEN" Dette kan jo være unøyaktigheter i innleggene. Men samtidig så føler jeg at dette forteller at man hadde en forståelse internt om at ting var i orden, selv om alt ikke har vært helt formalisert.

I tillegg så er det bruker her som sier at de ville booke han om, og man får svar fra kundeservice om at de ikke forventes at ruten kommer tilbake.....
Noe som peker i retning av at internkommunikasjonen ikke er helt på topp. Noe vi forøvrig har sett flere ganger tidligere. Og da er det heller ikke rart at man ikke tar det som kommer fra SAS (offisielt) som helt god fisk. Selvsagt vedlig kjedelig, men forståelig...

Og med tanke på den famøse oppstarten av OSL-EWR (manglene slots) og diverse tidligere utsettelser og endringer i oppstarter, så er jeg enig at dette er pinlig.
Som et delvis norsk selskap som skal handle med Kina, så er det ekstremt viktig at alt er BEKREFTET ok og alt er signert etc og ikke at man FORVENTER at det skal bli greit. I mine øyne så er det der hele problemet ligger. Og der er det en vesentlig forskjell...

S

Da er det kommet ny informasjon, og flere er noe irritert over at det har kommet feil informasjon.
Saken er at en godkjenning mangler, men som er på plass om en ca 10 dager. Flere av oss var informert som jeg har skrevet tidligere i tråden, at alt skulle være ok og er det jeg har argumentert for.
Men det er en mangel, og myndigheter vil ikke at det selges billetter før denne er på plass.
Når det gjelder de som allerede er booket så skal det ikke noe ombooking til, om noen er ombooket er det feil og nok en idiotisk beslutning.
Så her har selskapet tabba seg ut, og enkelte har informert feil internt og eksternt. Ikke bra. Så da er jeg enig, dette er pinlig.

Last edited:

Da er det kommet ny informasjon, og flere er noe irritert over at det har kommet feil informasjon.
Saken er at en godkjenning mangler, men som er på plass om en ca 10 dager. Flere av oss var informert som jeg har skrevet tidligere i tråden, at alt skulle være ok og er det jeg har argumentert for.
Men det er en mangel, og myndigheter vil ikke at det selges billetter før denne er på plass.
Når det gjelder de som allerede er booket så skal det ikke noe ombooking til, om noen er ombooket er det feil og nok en idiotisk beslutning.
Så her har selskapet tabba seg ut, og enkelte har informert feil internt og eksternt. Ikke bra. Så da er jeg enig, dette er pinlig.

Takk for info og oppdatering.

Cockpitview:
Hvorfor skal du dra inn "andre selskap og manglende formelle godkjennelser fra andre lands luftfartsmyndigheter" (les: Norwegian) i denne diskusjonen?

Du kommer med veldig mange påstander her, og når du absolutt skal dra inn "andre flyselskap" klarer jeg ikke helt å ta deg seriøst. Du oppfører deg rett og slett som et troll. SAS-Steward vet vi jobber i SAS har har sine kilder der, hvis du hadde spilt med åpne kort så kanskje det hadde vært lettere å ta deg seriøst også.

Så da er det bedre å komme med personkarakteristikker som du gjør??
Sett opp mot siste info fra Sas-steward så har vel kanskje du noe mer du ville sagt til Cocpitview?

Dette er i utgangspunktet en kjedelig sak for SAS, men det må være lov å være uenige her på forumet om faktagrunnlaget, da en sak som sagt som regel har tre sider, uten å gå til personangrep som flere her tyr til!

Last edited:

Kanskje litt OT(mod får avgjøre)0og ikke noe galt idet du skriver "SAS-steward" men jeg har fått fore meg via dine innlegg, som forøvrig er sakelige, informative og gode, her inne at du er kabinansatt? Hvordan kan du være så tett på ulike ting i SAS? Har du andre verv etc. Jeg vil si jeg kjenner et massivt antall SAS ansatte og de prater jo om ting i mer el mindre grad(jeg fritter de ikke ut om ting jeg men siden de stort sett er norsk ansatte så kan jeg si de vet svært lite om indre anliggende i SAS foruten den info gitt på SAS eget beskyttede forum, jada jeg har tittet der).
Jeg understreker her at du aldri setter ditt selskap el andre selskap i dårlig lys men holder nødvendig avstand der påkrevd. Du kan gjerne svare meg på PM men grunnen til at jeg ettersøker svar her er at jeg får et inntrykk at kanskje andre også lurer??? Hva har du i tillegg til kabinansatt som ditt virke(jeg kan ha gått glipp av masse siden jeg ikke leser alle tråder like godt). Jeg jfr det du selv påstår at du følger særdeles denne HKG oppstarten nøye..
Forøvrig har jeg på andre arenaer masse masse kontakt med kinesisk offentlighet, på ulike nivåer, og ulike tillatelser som tilsynelatende er i orden - aner ikke hvor mange ganger jeg har mått reist i retur fordi det i siste liten har vist seg at et "nytt papir som ikke er underskrevet plutselig dukket opp" som også må behandles, om ikke av sentrale myndigheter, så av lokale(ikke så mye enklere og her kommer ofte MOW sin påstand om noen ekstra $'s inn, noe jeg etter å ha sett tall fra regnskap vet SAS ikke har, ihvertfall har de ikke råd til korrupte penger for hurtigere saksbehandling og det håper jeg virkelig at statlige myndigheter virkelig følger med som de har gjort med feks Telenor og Statoil).
Hva jeg har lært er at ingenting er sikkert før alt er sikkert og så vente litt for å se om det finnes på noen krumspring før evt signering.
Overførbart til SAS sitt inntog på, dog nye, HKG aner jeg ikke men slitsomme myndigheter til tider(og da kanskje mest lokale er mitt hotte tips)..
Er dog enig i at SAS fronten nok hadde kritisert et annet selskap massivt hvis tilsvarende hadde skjedd(uprofft, dårlig ledelse, lavpris fy, hadde ikke skjedd oss, etc).
Liker begge selskaper jeg.

Ja jeg har andre verv/stilling nå en det jeg hadde da jeg først kom inn på dette forumet, men har valgt å beholde nicket.
Jeg sitter tett på prosesser i forhold til planlegging av fremtiden samt ombordservice og rutiner.
Skal sies at det er ofte jeg ikke kan eller vil skrive her, da jeg sitter på mye informasjon naturligvis. Så det som kommer fra meg har alltid først kommet vi andre kanaler først, eller at det er gitt ok på formidling.
I denne saken er informasjonen som først kom vist seg å være feil, men ble til slutt rettet opp. Heldigvis

Når det er sagt så begynner vi å fly HKG om noen måneder, og salget er nok i gang igjen om en uke eller to :-)

Last edited:

Så da er det bedre å komme med personkarakteristikker som du gjør??
Sett opp mot siste info fra Sas-steward så har vel kanskje du noe mer du ville sagt til Cocpitview?
Egentlig ikke. Jeg mener fremdeles at det er useriøst å dra inn "andre flyselskap" i denne diskusjonen. Jeg mener også at når man kommer med påstander så bør de enten underbygges med fakta/kilder, ellers så må man si at det er spekulasjon.

Hvis du mener det er et personangrep så er jo det synd, det var ikke ment som det.

Last edited:

Ja jeg har andre verv/stilling nå en det jeg hadde da jeg først kom inn på dette forumet, men har valgt å beholde nicket.
Jeg sitter tett på prosesser i forhold til planlegging av fremtiden samt ombordservice og rutiner.
Skal sies at det er ofte jeg ikke kan eller vil skrive her, da jeg sitter på mye informasjon naturligvis. Så det som kommer fra meg har alltid først kommet vi andre kanaler først, eller at det er gitt ok på formidling.
I denne saken er informasjonen som først kom vist seg å være feil, men ble til slutt rettet opp. Heldigvis

Når det er sagt så begynner vi å fly HKG om noen måneder, og salget er nok i gang igjen om en uke eller to :-)
Veldig bra svar og ingen her har problemer med at interne forretningsanliggende skal forbli nettopp det. Fortsett ditt gode arbeide for selskapet og internt her forøvrig. Setter veldige pris på dine innlegg når jeg fra tid til annen kan bli forutinntatt:-)

Da denne ruten starter opp, og jeg er pro alt utenom CPH østover og innser at alt vestover ikke kan gå via OSL selv om det er et stort marked der til feks BOS, ORD og IAH, håper jeg de raskt får på plass en bedre rotasjon av LH fly på ARN. Avgang fra ARN ok men tilbake håpløs for oss som må dra fra provinsene i Kina, da fins det bedre alt med andre selskap(LH, AY, SU, CX etc etc). En ekstra natt i HKG kan fort være en 1/3 av pris for en flybillett så mange firma(og særlig meg som selvstendig)vil nok velge andre retur alternativ. I særdeleshet selges jo t/r pakker billigere i biz så slik er nå det. Jeg understreker dog at jeg håper nok folk bruker ruta så den lykkes.

Allerede på torsdag ble det gjort kjent at SAS manglet en formell godkjennelse for å fly på HKG som de på forhånd hadde forventet godkjent. Det ble også videreformidlet at SAS ønsket minimal oppmerksomhet rundt dette, noe som er helt forståelig.

Jeg registrerer at dementeringen og bagateliseringen vektlegges av flere med bakgrunn og argumentasjon om at man selv sitter i første linje og er direkte involvert i avslaget og prosessen videre hva angår søknaden. Når SAS endelig bekrefter at informasjonen som i første omgang er gitt, ikke er korrekt, kommer det også en direkte erkjennelse fra de samme personene om at man ikke sitter i første linje, men har basert dementeringen på internt videresendt informasjon.

Det er nå en gang slik at disse formalitetene i sin kompleksitet også involverer flere parter enn SAS og de berørte myndigheter.

Jeg har stor respekt for SAS-Steward sin innlegg og poengterer at dette ikke er rettet mot han.

Jeg finner det noe betenkelig at den hardeste dementeringen oppstår i form av et nytt medlem som utelukkende registrerer seg for krasst å dementere det som da allerede er kjent for flere enn SAS. Da ved å forsøke å sette spørsmålstegn ved troverdogheten til de som måtte sitte med annen informasjon og som presenterer dette.

SAS har her ikke ønsket oppmerksomhet rundt hva som har skjedd fordi det er pinlig.
Først da media i går tok sikkelig tak i saken, etter mye dementering fra SAS, ble det omsider gitt etter, noe som vil bli omtalt i media i løpet av i dag, lørdag.

Dette burde kanskje også gi en liten ettertanke til betydningen av dette forumet som er ganske unikt. Da sett i lys av de ufine forsøkene som i denne tråden har blitt benyttet for å
forsøke å uskadeligjøre påstander som åpenbart er uheldig for SAS om det kommer ut.

Jeg stiller meg derfor litt avventene til hvem som faktisk her er og har vært et netttroll....

Last edited:
Back