SAS börjar flyga Stockholm - Hong Kong

Re: SAS börjar flyga Stockholm - Hong Kong

Som vestlending sliter også jeg med å se nytten i denne ruten. Jeg må via Oslo for å komme til ARN og da må det være noe business i umiddelbar nærhet til HK for at ruten blir benyttet. Som hub tror jeg Shanghai og Bangkok fremstår som bedre alternativ for ASIAreiser(uten at jeg har giddet å sjekke opp så veldig nøyaktig :) )

Nei....Bangkok eller Singapore hadde vært noe (for SAS altså. Thai har et glimrende tilbud for *A pt.)

Havde afgangen fra ARN istedet gået kl. 19, så havde det givet en returafgang fra HKG kl. 13 med samme turn-around. Dog er problemet så, at ankomst i ARN vil være kl. 18 og for sent ifht at sende flyet videre til ORD/EWR.

Är det inte försent för att skicka flyget till ORD/EWR oavsett? Med tidtabellen som SAS valt att köra med nu så ankommer flyget ARN 1435 - försent för båda USA-avgångarna. Är tanken att samma individ ska sen tillbaka till HKG efter bara 25 min turnaround på ARN? Låter lite väl tight.

Skal ikke se bort i fra at det kommer flere justeringer i programmet deres for å få det til å henge sammen. Og vi venter fremdeles på OSL nyheten(e) som nå visstnok skal annonseres til våren så kanskje det henger sammen med det fremtidige programmet der OSL er en del av rotasjonene.

Ja, nå er det flere løse ender her. 'Noe' må jo gå fra ARN ved 17-tiden for at maskinen skal holdes i virksomhet.

En flytt av ARN-ORD till kvällsavgång som föreslagits i andra diskussioner på nätet?

Som vestlending sliter også jeg med å se nytten i denne ruten. Jeg må via Oslo for å komme til ARN

Enig. Syns definitivt langrutene burde konsentreres om CPH som har betydelig bedre nettverk rundt i Skandinavia og til Europa. Både fra TRD og SVG finner jeg bare routinger via CPH og PEK/PVG. Ville kanskje tro Norge-OSL-ARN-HKG ville være raskere, men får ikke det alternativet på sas.no. Uansett en no-brainer når man kan fly one-stop med bl.a. KL og LH, og SAS ikke pleier å prise langrutene spesielt aggresivt.

Enig. Syns definitivt langrutene burde konsentreres om CPH som har betydelig bedre nettverk rundt i Skandinavia og til Europa. Både fra TRD og SVG finner jeg bare routinger via CPH og PEK/PVG. Ville kanskje tro Norge-OSL-ARN-HKG ville være raskere, men får ikke det alternativet på sas.no. Uansett en no-brainer når man kan fly one-stop med bl.a. KL og LH, og SAS ikke pleier å prise langrutene spesielt aggresivt.

SVG-OSL-ARN-HKG tur og retur vil være raskere enn med LH eller KLM.

Gidder ikke sjekke for andre byer, men tipper det samme gjelder for andre byer med god frekvens til OSL, som Bergen og Trondheim.

No-brainer å fly den raskeste ruta.

Forøvrig helt topp å fly fra Asia kl 0900, det gir minimalt med jetlag og gode muligheter for å komme seg hjem samme kveld uansett hvor man bor i landet. Avgang østover er dessverre 6 timer for tidlig til minimalt med jetlag, men man får sjelden i pose og sekk.

Last edited:

Forøvrig helt topp å fly fra Asia kl 0900, det gir minimalt med jetlag og gode muligheter for å komme seg hjem samme kveld uansett hvor man bor i landet. .

Tror ikke vi er enige om dette. Det er jo komplett håbløst at skulle afsted så tidligt fra HKG og som sagt ret problematisk om man kommer fra Zhuhai eller Shenzhen. Hvem gider i øvrigt tage (og betale) en ekstra nat i HKG for derefter at spilde en dag på at flyve?

Jeg gør i hvert fald ikke!

Blir interessant å se om belegget er høyere til HKG enn tilbake..

Jeg tror vi kommer til å se en høy andel asiater på denne ruten, spesielt om vinteren. SAS sier at de skal koble denne ruten opp mot tromsø.
Det kan til tider virke som en asiatisk invasjon i Tromsø og nord-norge. Nordlysturismen har virkelig tatt av i nord.

- Positivt for Tromsø

Informasjonssjef i SAS, Knut Morten Johansen, forklarer at ruten mellom Tromsø og Stockholm vil kobles opp mot ruten til Hong Kong sommeren 2016.

- Dette er svært positivt for Tromsø sin del, fordi man får en direkte kontakt med Asia. Det er stor interesse for den Nord-norge der, sier Johansen.

Link

Men hvorfor først fra 2016? Ruten Stockholm-Tromsø har eksister i 3 år nå, og er helårlig. Her burde SAS snudd seg rundt og fått dette til fra 10. september.

SVG-OSL-ARN-HKG tur og retur vil være raskere enn med LH eller KLM.

Gidder ikke sjekke for andre byer, men tipper det samme gjelder for andre byer med god frekvens til OSL, som Bergen og Trondheim.

No-brainer å fly den raskeste ruta.

Forøvrig helt topp å fly fra Asia kl 0900, det gir minimalt med jetlag og gode muligheter for å komme seg hjem samme kveld uansett hvor man bor i landet. Avgang østover er dessverre 6 timer for tidlig til minimalt med jetlag, men man får sjelden i pose og sekk.

Hvordan får du det til? Jeg har forsøkt alle mulige måter men får ikke opp pristilbud på routingen BGO-OSL-ARN-HKG og tilbake. KLM får meg ned til HKG på 14 timer og hjem på 16. Såvidt jeg kan se tar det rundt 12-13 timer fra OSL via ARN til HKG og hjem igjen. Legg inn flytid til og fra OSL, maset med å få ut bagasjen på OSL på vei hjem og det faktum at man må bytte fly to ganger så tar jeg heller den ekstratimen på Schipol.

Fra BGO passer denne ruten fint med direkteflyet BGO-ARN 1,4,5. Returen går før HKG flyet har landet, så det fungerer dårlig.

Hvordan får du det til? Jeg har forsøkt alle mulige måter men får ikke opp pristilbud på routingen BGO-OSL-ARN-HKG og tilbake. KLM får meg ned til HKG på 14 timer og hjem på 16. Såvidt jeg kan se tar det rundt 12-13 timer fra OSL via ARN til HKG og hjem igjen. Legg inn flytid til og fra OSL, maset med å få ut bagasjen på OSL på vei hjem og det faktum at man må bytte fly to ganger så tar jeg heller den ekstratimen på Schipol.

Alt tilsier at forenklet tollbehandling er i orden på OSL til oppstart av ruta.

Som vestlending skjønner jeg at det ikke er ideelt selv med forenklet tollbehandling på OSL. Men for det totale nordiske markedet så mener jeg ARN er det beste alternativet. Majoriteten av markedet for ruta er reisende fra Østlandet, Øresund og Stockholmsregionen der ARN kommer best ut. Stockholmsreisende, som har et meget begrenset rutetilbud og konkurransesituasjon direkte til Asia får et vesentlig forbedret reisealternativ med en direkterute og det er meget gode forbindelser fra OSL og CPH. Samtidig så skal man ikke se bort i fra at ruta kan få reisende fra HEL også dersom prisingen er korrekt.

Som vestlending skjønner jeg at det ikke er ideelt selv med forenklet tollbehandling på OSL. Men for det totale nordiske markedet så mener jeg ARN er det beste alternativet. Majoriteten av markedet for ruta er reisende fra Østlandet, Øresund og Stockholmsregionen der ARN kommer best ut. Stockholmsreisende, som har et meget begrenset rutetilbud og konkurransesituasjon direkte til Asia får et vesentlig forbedret reisealternativ med en direkterute og det er meget gode forbindelser fra OSL og CPH. Samtidig så skal man ikke se bort i fra at ruta kan få reisende fra HEL også dersom prisingen er korrekt.
Ja du har nok rett, men siden det ikke passer så bra med ruter fra vestlandet er det lov å syte :colgate:

Fra BGO passer denne ruten fint med direkteflyet BGO-ARN 1,4,5. Returen går før HKG flyet har landet, så det fungerer dårlig.

Neida - enkelte dager går SK899 ARN-BGO 22:10-23:35. Ventetiden blir kanskje litt lang.

Ja du har nok rett, men siden det ikke passer så bra med ruter fra vestlandet er det lov å syte :colgate:

Det har du. Jeg skulle selvsagt gjerne sett at den gikk fra OSL:colgate:

Hvordan er fraktmarkedet ut fra ARN til HKG? Vil svensk industri i stor grad fylle buken, eller vil vi også se litt laks fra Norge her?

Hvordan er fraktmarkedet ut fra ARN til HKG? Vil svensk industri i stor grad fylle buken, eller vil vi også se litt laks fra Norge her?

Godt spørsmål. Det går enorme mengder norsk laks til nettopp HKG.

Back