SAS börjar flyga Stockholm - Hong Kong

Re: SAS börjar flyga Stockholm - Hong Kong

Hvornår mon ruten bliver annonceret officielt og lagt ind i bookingsystemerne?

Jag tror SAS nya linje ARN-HKG går att boka från januari 2015.

Yes, må innom BKK eller SIN for å komme seg til Australia.

Er vel uansett kortere og raskere via Bangkok evt Singapore hvis man skal down under.

Aller kortest er vel med et av sandkasseselskapene via Dubai eller Doha. Idag kan du vel fly til Australia med kun 1 stopp fra Oslo hvis du reiser slik.

Nå bekrefter SAS til Flygtorget at ICN var lenge et alternativt til HKG. Tror for øvrig at HKG kanskje er det beste valget for SAS sin Asia ekspansjon.

Jeg vil tro at billetter legges ut sammen med andre langdistansenyheter 28. januar.

Jeg vil tro at billetter legges ut sammen med andre langdistansenyheter 28. januar.

Men SAS slipper ingen nye langdistansenyheter 28.januar? Ny kabininnredning?

Edit: nå er jeg med.

Last edited:

Nå er det "nedteller" på hjemmesiden. Åpner for booking ved midnatt natt til torsdag

blir jo artig å se hva prisen blir, de andre har
Finnair: 4690
Emirates: 4980
Qatar Airways: 3995
dette er jo kampanje priser men en pris noe over 5000 kr
synes jeg blir vanskelig å forsvare

Absolutt, men for en del er det jo kjekkere å ta stoppet I Sverige enn feks midtøsten.

Ja, salgstart er ganske vist fra midnat (her den 29. januar) med første flight den 10. september og 5x ukentligt - man, tor, fre, lør, søn.

Ifølge check-in er afgang kl 15.00 med en flyvetid på 10 timer og 20 - altså ankomst 07.20 (i sommer halvåret).

Afgang tilbage fra HKG kl. 09.05 (tænker det giver en ankomst omkring 14.35 med en flyvetid på 11t30min).

Disse afgangstidspunkter er ikke bekræftet af SAS og jeg håber da virkelig heller ikke at det er sandt. Afgang fra ARN kunne godt være flyttet 2-3 timer senere for at give mulighed for en arbejdsdag i Skandinavien (á la Air Chinas afgang til PEK). Afgang om morgenen kl. 09.05 fra HKG er da heller ikke just optimalt.

Tænker Finnairs midnatsafgang fra HEL er langt mere attraktiv, mens SAS' afgang vil være nærmest identisk med deres eftermiddagsafgang for dem som skal foretage et one-stop (ex. dem fra CPH). Rejser man fra CPH vil det i dette tilfælde fortsat være mere attraktivt at flyve Finnair eller flyve *A via ZRH, MUC eller BKK med mindre afgangstidspunktet ikke har betydning.

blir jo artig å se hva prisen blir, de andre har
Finnair: 4690
Emirates: 4980
Qatar Airways: 3995
dette er jo kampanje priser men en pris noe over 5000 kr
synes jeg blir vanskelig å forsvare
Eller
Aeroflot: 3300 via SVO
Cathay/British: 3300 via LHR
Turkish: 3600 via IST

Edit: Dette er riktignok én vei ARN - - HKG.

Last edited:

Da er rutetidene ute :

SK963 ARN 15:00 HKG 07:20+1 10:20 No 333 etkt
SK964 HKG 09:05 ARN 14:35 11:30 No 333 etkt

Da har SAS allerede lagt ut billettene for salg:

attachment.php

Attachments

• Skjermbilde 2015-01-28 kl. 22.47.36.jpg
    Skjermbilde 2015-01-28 kl. 22.47.36.jpg
    97.7 KB · Views: 1,406

Da er rutetidene ute :

SK963 ARN 15:00 HKG 07:20+1 10:20 No 333 etkt
SK964 HKG 09:05 ARN 14:35 11:30 No 333 etkt

Mega fail. Måske ikke helt så håbløst på turen til HKG, men retur kl. 9??? Hvorfor spilde penge og tid på overnatning i HKG? Samtidig er det jo så tidligt, at det er ret problematisk at komme fra Zhuhai eller Shenzhen så tidligt. I forvejen er det jo nok begrænset med feed, men med en afgang kl. 09, er det nærmest helt umuligt.

Tror ikke dette er holdbart for SAS. Tror ikke mange premiumpassagerer vil efterspørge en afgang kl. 9 om morgenen. Ikke mindst, når man ser på, hvor mange andre flyvninger der er ud af HKG mod Europa, som giver mulighed for kort connection.

Som jeg husker det, var dette præcis samme problem som ARN-BKK led under. Jeg vil gerne være optimist, men medmindre SAS justerer dette, så tror jeg ikke på levedygtigheden af en sådan rute med disse afgangstider, ikke mindst i lyset af konkurrencen fra Finnair og andre *A-options.

Synd de ikke fikk til en (sen) kveldsavgang fra ARN, selv om dagflight hjem etter min personlige mening er OK da en natt på fly uansett ikke er og trakte etter.

Synd de ikke fikk til en (sen) kveldsavgang fra ARN, selv om dagflight hjem etter min personlige mening er OK da en natt på fly uansett ikke er og trakte etter.

Dagsflyvning er ikke nødvendigvis dårlig, men kl. 9 er alt for tidligt i mine øjne (jvf mine argumenter ovenfor). SAS' afgange fra NRT, PVG og PEK går hhv 12.30, 13.35 og 15.35, og det er egentlig ok.

Havde afgangen fra ARN istedet gået kl. 19, så havde det givet en returafgang fra HKG kl. 13 med samme turn-around. Dog er problemet så, at ankomst i ARN vil være kl. 18 og for sent ifht at sende flyet videre til ORD/EWR.

Back