SAS börjar flyga Stockholm - Hong Kong

Re: SAS börjar flyga Stockholm - Hong Kong

Synd bare at HKG ikke er en Star-hub.

Ja, men nå er det vel kanskje ikke FEED i den enden som er primærmarkedet for denne ruten, selv om noe vil det alltid være.

Det er jo litt begrenset innenfor Star men en og annen passasjer som skal videre til Taipei med BR, Seoul med OZ, Singapore med SQ, Japan utenfor Tokyo med NH og Kina utenfor Beijing/Shanghai med Air China bør det vel være, uten at det er det som "fyller flyet"

Har SAS forresten interline med Cathay og Dragonair? Da åpener ihvertfall opp for en og annen passasjer.

Hvad er egentlig status på de bilaterale aftaler med Rusland om overflyvning af Sibirien? Mener et eller andet sted at have læst, at der kan gives tilladelse til 14 ugentlige overflyvninger fra Skandinavien til Kina, og allerede i dag er SAS oppe på 12, men med denne rute kommer man op på 17, medmindre den skal flyve syd om Rusland, hvilket giver en omvej på ca. 2.000 km.

Men er de 14 over Russland eller Sibir? Litt avhengig av ruten, men ARN-HKG er vel ikke så veldig mye over Sibir? På GCMap så går jo den langs nordgrensen til Kazakstan

Last edited:

Klart det også fungerer, men folk har jo en aversjon mot å fly forbi noe for å så fly tilbake.

Det er en myte som jeg i mitt daglige arbeid ser er sterkt overdrevet. Og jo lengre reisen er, jo mindre betydning har det.

Perfekt med en rute til HKG. Selv om den udgår fra ARN, så er det jo stadig en forholdsvis attraktiv rute med alle de mange afgange fra CPH (og OSL), som sikkert giver mulighed for en ganske kort connection.

Håber ruten bliver en succes, men jeg tror ikke den kan blive det, uden at der bliver en form for feed ind til HKG, men mon ikke SK har tænkt over dette eller vil arbejde med at få dette på plads frem til launch.

Härlig nyhet med SAS tillbaka till Hongkong och denna gång från Stockholm! Var väl någon gång på 1990-talet, typ '97-'98, som linjen till HKG lades ned?

Grattis Stockholm!
På tide SAS fikk ut fingeren. Spennende å se hva som skjer videre.

Härlig nyhet med SAS tillbaka till Hongkong och denna gång från Stockholm! Var väl någon gång på 1990-talet, typ '97-'98, som linjen till HKG lades ned?

1999. Tror det var når sommerprogrammet startet, at ruten forsvant.

Fløy SAS på Chek Lap Kok? Var det ikke når Kai Tak ble nedlagt at SAS også stengte CPH-HKG?

Fløy SAS på Chek Lap Kok? Var det ikke når Kai Tak ble nedlagt at SAS også stengte CPH-HKG?

Det ser ut til at SAS opererte en kort tid ogsaa til Chek Lap Kok, finner 2 bilder av SAS 767 paa Cek Lap Kok paa Airliners.net - det ene fra August 1998 og det anddre fra Februar 1999 - dog er det en kommentar paa bildet fra Februar 1999 om at ruten allerede var lagt ned.

Det ser ut til at SAS opererte en kort tid ogsaa til Chek Lap Kok, finner 2 bilder av SAS 767 paa Cek Lap Kok paa Airliners.net - det ene fra August 1998 og det anddre fra Februar 1999 - dog er det en kommentar paa bildet fra Februar 1999 om at ruten allerede var lagt ned.

Jeg husker jeg i sin tid hadde to VHS-kassetter med flyspotting på - den ene fra siste dagen på Kai Tak, og den andre fra første dagen på Chep Lap Kok. Jeg kan huske det var en SAS-maskin med på hvertfall den ene kassetten.

Hvor lang tid vil denne ruten ta sånn cs?

"Interkontinental trafikk.
De interkontinentale destinasjonene var ved utgangen
av 1999: New York, Chicago, Seattle, Tokyo, Beijing,
Bangkok, Singapore og New Dehli. I løpet av året minsket
antallet interkontinentale destinasjoner som SAS selv
betjener fra ni til åtte ved at SAS’ Hong Kong-rute ble
nedlagt"

http://www.sasgroup.net/en/wp-content/uploads/sites/2/2000/03/SAS-Annual-Report-1999-Norwegian.pdf

YES! TOPPERS!
Glimrende valg med ARN. Den ruta vil ikke være uprøvd kvartalete etter åpning...

Overskriften er ikke helt i samsvar med artikkelen. selve artikkelen synes jeg er helt grei.

Hva blir avgang og ankomdttidene for denne ruten, i begge retninger?

mon tro hva som blir rutenummeret? resirkulerer man bare CPH-HKG-nummeret (som jeg ikke husker hva var)?

Back