SAS börjar flyga Stockholm - Hong Kong

Re: SAS börjar flyga Stockholm - Hong Kong

Som der står i standbys artikel har Sverige og Stockholm fået deres bid af kagen, og måske lidt til. Det havde f.eks. været mere rimelig at ruten til Lax gik fra Osl i stedet.

Det eneste rimelige er at ruterne er der hvor markedet og indtjeningen størst.
SAS er altså en virksomhed, ikke en velgørenhedsorganisation.

Gratulerer Sas og Stockholm! Men som bosatt ved Stavanger skulle jeg ønske direkteruten Stavanger-Stockholm korresponderte med Hong Kong-ruten (og andre ruter fra Arlanda). Nå må vi dra svg-cph-arn-hkg (evt via osl). Rimelig tungvint og med økt fare for forsinkelse og dermed mistet connection.
Jeg har bestilt Sas til Hong Kong i vinter og frykter forsinkelse på en av flygingene.
Fra de fleste større norske byer er det (dessverre) betydelig enklere å reise interkontinentalt fra København enn Stockholm pga flere avganger til Kastrup. Skal Arn få flere interkontinentale ruter med SAS bør det være flere direktefly til ARN fra Bergen, Trondheim, Stavanger osv. Minst 3 daglige. Ellers er det enklere å reise via London og Amsterdam.

Ser fra Facebook at SAS har kjøpt reklameplass på en av HK sine dobbeldekkertrikker som da er foliert på hele utsiden med reklame for ruten

Savner en liten tripreport eller bilder fra flyturen, eller var flyturen helt ordinær så det ikke var noe å skriv hjem om ?

Savner en liten tripreport eller bilder fra flyturen, eller var flyturen helt ordinær så det ikke var noe å skriv hjem om ?
Ingen triprapport, men litt bilder fra gate. Vi fikk også vannsalutt i Hong Kong.

4486e0bce0ab34399d3a21eaf5365dcc.jpg

968cf9582663a8ee99f5e9fd9cc893ec.jpg

fe1653af7e3776d298dcf9e317fe5ebb.jpg

6afe16d808aa0b870d382b4766ad332c.jpg

Ser fra Facebook at SAS har kjøpt reklameplass på en av HK sine dobbeldekkertrikker som da er foliert på hele utsiden med reklame for ruten
Den kom forbi i motsatt kjørefelt. Beklager dårlig bilde da det ble tatt i hast.

c1ef91a1528544f2e8015ea2adcac4d5.jpg

Last edited:

moderator

Det er ryddet i tråden. Fint om alle kan holde seg til tema og ikke lage det til en slags markedsføringsdiskusjon

/moderator

Litt bedre bilde :)

8d21b0ca55a8a9f752604a983c74a930.jpg

Utrolig kul satsing!
Håper den drar masse Hong Kongere og andre kinesre over, så de får se Skandinavia. Stockholm er en nydelig by. Kanskje drypper det litt på andre turistmål også :)

Last edited:

Sjekket HKG-ARN-OSL på sas.no tilfeldigvis den 15. november, og ser at det ikke er mulig å bestille billett i Go. Velger jeg vekk OSL, og søker kun HKG-ARN, får jeg opp flere billetter i Go.

Mon tro hvorfor SAS har gjort det slik?

Fordi alle SAS fly er utsolgt fra ARN-OSL den dagen kanskje?

Sjekket HKG-ARN-OSL på sas.no tilfeldigvis den 15. november, og ser at det ikke er mulig å bestille billett i Go. Velger jeg vekk OSL, og søker kun HKG-ARN, får jeg opp flere billetter i Go.

Mon tro hvorfor SAS har gjort det slik?

Det går da fint at bestille i Go. OSL-ARN-HKG den 15. november ligger på 2258 DKK one-way (skal kombineres med en returejse).

Det går da fint at bestille i Go. OSL-ARN-HKG den 15. november ligger på 2258 DKK one-way (skal kombineres med en returejse).

Motsatt, HKG-ARN-OSL...

Fordi alle SAS fly er utsolgt fra ARN-OSL den dagen kanskje?

Isåfall er det dårlig yield management i min verden. Er neppe bra med et mer tomt fly til HKG fordi folk fra OSL ikke får mulighet til å bestille Go.

Er ikke utsolgt ARN-OSL, men laveste klasse er såpass høy at en GO-billett HKG-ARN-OSL i denne klassen trolig er dyrere enn å reise i +
(Ren spekulasjon, har sett lignende tidligere da mulighet til å kjøpe i Go kom og gikk, og hvor det hele tiden var billige Plus-billetter til salgs)

Uansett rart i begge tilfeller, det må jo være bedre å selge en billett til X kroner i GO, enn samme beløp i Plus.

Dette er semiautomatiserte systemer som bestemmer dette og gjør vurderinger utifra historisk salg og noshow.

Ser ut som SAS nå støtter Alipay på sine kinesiske sider:
Fra Salesinfo:

Effective 02NOV15, a new form of payment, Alipay, will be enabled on the CN and HK site.
Alipay is a wallet solution commonly used by customers in the Asian market for online purchases. The customer signs in with a password in the AliPay wallet and confirm the payment.

Er transit på HKG grei/kjapp skuring ?
Skal videre til Bangkok etter ankomst fra ARN og vurderer en avgang bare drøye timen etter.

Last edited:
Back